خودسوزی یک جوان عرب ایرانی در اعتراض به تخریب دکه اش در خرمشهر

یکشنبه, 24ام اسفند, 1393
اندازه قلم متن

khodsuzi javan atrab 1

منابع حقوق بشری و فعالان مدنی ایران روز شنبه ۱۴-۳-۲۰۱۵ از خودسوری جوانی، ۳۴ ساله که گفته می‌شود تنها سرپرست خانوار، در اعتراض به تخریب دکه میوه فروشی‌اش، در مقابل شهرداری این شهر خبر دادند.

به گزارش سایت ایران گلوبال، یونس عساکره از اهالی خرمشهر روز شنبه در اعتراض به برخورد نیروهای شهرداری که با خشونت دکه میوه فروشی او تخریب کرده‌اند در مقابل در ورودی ساختمان شهرداری با یک گالن بنزین اقدام به خودسوزی کرد.

هجوم ماموران شهرداری به دکه‌های دستفروشان بعد از دستور فرماندار خرمشهر «ولی اله حیاتی» جهت اتخاذ تمهیدات برای کاروان‌های راهیان نور بود. حیاتی در روز گذشته از شهردار شهر خواست موضوع تردد کاروان‌های راهیان نور و جانمایی دستفروشان را جدی بگیرد.

khodsuzi javan atrab 2یونس عساکره

khodsuzi javan atrab 3یونس عساکره پس از حادثه خودسوزی

khodsuzi javan atrab 4دکه تخریب شده

کریم دحیمی فعال حقوق بشر در تماس با العربیه فارسی، با تایید این خبر گفت: «متاسفانه از این حوادث در منطقه ما رخ می‌دهد بویژه که مردم عرب از تبعیضی فاحش در استخدام در مسئله دریافت وام‌های بانکی و غیره رنج می‌برند مردم خرمشهر پس از پایان جنگ از همه امکانات کار و رفاه محروم ماندند حتی اداره‌ها و برخی بخش‌های کوچک فعال در این شهر مانند بندر یا غیره از استخدام مردم عرب بومی ممانعت می‌کنند. ساکنان اصلی خرمشهر هیچ امکاناتی ندارند بنابرین جوانان ناچارند برای امرار معاش و کسب روزی خود به شغل‌های کاذب رو آورند اما رژیم جمهوری اسلامی حتی این عرصه را هم بر آن‌ها تنگ و ناممکن کرده است و متاسفانه هیچ جایگزینی هم برای آن‌ها فراهم نمی‌کند. ما در سال‌های اخیر شاهد اعتراضات زیادی از سوی نمایندگان خرمشهر و اهواز در رابطه با تبیعض قومی بودیم. نمایندگانی مانند آقای شریف حسینی در مجلس به وضوح از تبعیض فاحش قومی در خوزستان سخن گفتند استخدام‌ها اغلب از مردم خارج استان صورت می‌گیرد واین نوعی سیاست تبعیض نژادی یا قومی به شمار می‌رود. بیشتر درآمد ایران از مناطق عرب نشین این کشور است اما متاسفانه عرب‌های ایران به خاطر تبعض مضاعف ملی نژادی از محروم‌ترین مردم ایران هستند در حالی که خوزستان بالا‌ترین درآمد در سطح کشور را دارد در رتبه استان‌های محروم کشور قرار گرفته است».

دحیمی افزود: «ماموران شهرداری برای خالی کردن شهر برای آنچه را که به کاروان «راهیان نور» می‌نامند دست به خشونت علیه دست فروشان زدند».در باره راهیان نور دحیمی افزود: «مسئله راهیان نور، طرحی است که طی آن مجریان نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به اعزام جوانانی از دیگر استان‌ها به مناطق جنگی مرزهای ایران وعراق می‌کنند. این سیاست در چارچوب ترویج گفتمان جنگ طلبی و زنده کردن خاطرات جنگ وویرانی و خونریزی ۸ ساله که هیچ نفعی برای مردم ایران بخصوص مردم عرب استان نداشت، در ذهنیت نوجوانان نسل جدید است. بهتر بود این هزینه‌ها برای طرح‌های آموزشی ایجاد امکانات شغلی برای جوانان استان‌های محروم صرف می‌شد نه برای زنده کردن خاطرات جنگ وویرانی».

دحیمی در باره وضعیت این جوان عرب خرمشهری گفت: «طبق گزارش‌ها این جوان ۳۴ ساله پس از حادثه توسط مردم و ماموران آتش نشانی و فوریت‌های پزشکی به بیمارستان شهر خرمشهر منتقل و سپس به بیمارستان طالقانی شهر اهواز انتقال داده شد. اکنون تنها نان اور خانواده در بیمارستان طالقانی، بخش سوختگی بستری و شدت سوختگی او بیش ٧٠ درصد و وضعیت او نیز بسیار وخیم اعلام شده است».

دحیمی گفت: «طبق معلوماتی که به دستم رسیده عساکره از زندگی و خیرات نفت، گاز، پتروشیمی و نیشکر استان خوزستان تنها یک دکه میوه فروشی دارد و این دکه تنها منبع رزق و روزی اوست وی در یک منزل اجاره زندگی می‌کند و اخیرا قرارداد اجاره وی تمام شده صاحب خانه از او خواسته بود که منزل را تخلیه و ترک نماید. وی روز شنبه هنگام مراجعه به محل کار خود شاهد تخریب دکه‌اش توسط ماموران نیروی انتظامی و شهرداری می‌شود و با مشاهده این صحنه و فشارهای معیشتی اقدام به خودسوزی می‌کند».

از: العربیه


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.