درخواست مجدد عفو بین‌الملل از ایران برای لغو طرح‌های افزایش جمعیت

جمعه, 21ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

jamiat

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر، مجددا از جمهوری اسلامی ایران خواسته تا طرح‌هایی را که مانع عقیم‌سازی برای پیشگیری از بارداری در زنان و مردان می‌شوند و از آشتی به جای طلاق حمایت می‌کنند، لغو کند.

به گفته عفو بین‌الملل، «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» است، زنانی را که نخواهند یا نتوانند بچه‌دار شوند از بازار کار محروم و قضات را تشویق می‌کند که از آشتی به جای طلاق حمایت کنند.

این سازمان همچنین «طرح افزایش باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» را نیز مانع جراحی پیشگیری از بارداری و محدودکننده دسترسی به اطلاعات در این باره معرفی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر و به دنبال دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای، برای افزایش جمعیت کشور، طرح‌ها و برنامه‌های متعددی برای عملی کردن این دستور به تصویب رسانده و اجرایی کرده است.

این طرح‌ها بعضا با مخالفت نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر روبرو شده‌اند.

عفو بین‌الملل که پیش از این، طرح‌های فوق را «باعث تبدیل زنان به ماشین کودک‌سازی» توصیف کرده بود، در بیانیه جدید خود که در سایت این سازمان منتشر شده، از جمهوری اسلامی خواسته تا به تعهدات بین‌المللی خود درباره حقوق جنسی و باروری زنان عمل کند.

به گفته عفو بین‌الملل، دسترسی زنان به خدمات، اطلاعات و محصولات باکیفیت بارداری و پیشگیری از بارداری و تصمیم‌گیری درباره تعداد فرزندان و فاصله میان به دنیا آمدن آنها، از جمله این حقوق هستند.

«افزایش احتمال قرار گرفتن زنان و دختران در معرض خشونت خانگی، افزایش احتمال تبعیض جنسیتی علیه آنها در محیطهای کاری و دخالت در حق زنان برای برخورداری از حریم خصوصی»، حقوقی هستند که عفو بین‌الملل، قوانین ایران را ناقض آنها دانسته است.

استدلال مسئولان جمهوری اسلامی برای تصویب و اجرای طرح‌هایی با هدف افزایش جمعیت کشور، روند کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران و پیرشدن تدریجی جمعیت فعلی است.

آقای خامنه‌ای معتقد است که ایران دست‌کم گنجایش ۱۵۰ میلیون جمعیت را دارد. جمعیت فعلی ایران کمتر از ۸۰ میلیون نفر است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.