فرزند مصطفی عزیزی: گفتند برگردید اما زندانی کردند

پنجشنبه, 27ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

mostafa azizi

تهیه کننده تلویزیون در زندان

fereshteh_ghaziفرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

مصطفی عزیزی، یک نویسنده و تهیه کننده تلویزیونی مقیم خارج، که پس از بازگشت به ایران دستگیر شده بود، به توهین به آیت الله خامنه ای و همچنین بنیانگذار جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی متهم شده است. او که در بند ۸ سالن ۷ زندان اوین به سر می برد از وضعیت جسمانی خوبی برخوردار نیست.آرش عزیزی، فرزند وی در مصاحبه با روز می گوید پدرش دوشنبه شب پس از بی هوشی به بهداری زندان اوین منتقل شده است.

اوهمچنین می گوید با آزادی پدرش با قید وثیقه مخالفت کرده اند و دادگاه رسیدگی به اتهامات انتسابی او ۱۱ خرداد برگزار خواهد شد.

مصطفی عزیزی، از ۱۲ بهمن سال گذشته در بازداشت به سر می برد. او که مقیم کاناداست، یک ماه پس از بازگشت به ایران بازداشت شد. آرش عزیزی که روز گذشته موفق به صحبت تلفنی با پدرش شده در مصاحبه با روز درباره وضعیت او می گوید: با پدرم صحبت کردم، حالش خوب بود. بی هوش شده بود، او را دو سه ساعت برده بودند بهداری اما برگشته بود به بند. به صورت عمومی حالش خوب بود اما پدر من مریضی های دیگری دارد. یکی از دلایل برگشتن اش به ایران هم همین وضعیت جسمی بود در تورنتو هوا به شدت سرد است.

او توضیح می دهد: پدر من اگزما دارد، قند خون بالا دارد، آسم دارد و اینها خیلی اذیت می کند. شرایط زندان هم اصلا برای کسی در شرایط پدرم مناسب نیست، البته بدرفتاری جسمی با او نشده اما در آنجا جمعیت خیلی زیاد است و برای کسی که مشکل جسمی دارد این خیلی سخت است. ما در حالت معمولی هم باید خیلی مراقب اش می بودیم.

مصطفی عزیزی به گفته فرزندش ۱۴ روز در سلول انفرادی بوده و سپس به بند ۸ سالن ۷ زندان اوین منتقل شده. آرش عزیزی می گوید خواسته پدرش آزادی با قرار وثیقه است: پدرم مشکلی ندارد که دادگاه برود و از خود دفاع کند اما خواسته اش آزادی با وثیقه است که متاسفانه درخواست اش رد شد ولی مجددا ارائه خواهد داد یعنی ۳ ماه بعد از درخواست اولیه، دوباره می توان درخواست داد که ۲ هفته دیگر می شود ۳ ماه و پدرم مجددا درخواست آزادی با قرار وثیقه را خواهد داد.

اما اتهامات منتسب به مصطفی عزیزی چیست؟ می گوید: توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی در فضای مجازی. اینها اتهامات اصلی است و شواهد هم گویا براساس نوشته هایی در اینترنت است که به ایشان منتسب شده؛ نوشته هایی که الان هم در فضای مجازی موجود نیست و گویا قبلا در وبلاگ و اینترنت بوده.

طی ۲ سال گذشته روزنامه نگاران و فعالانی که به ایران بازگشته اند بازداشت و تحت بازجویی قرار گرفته اند. از آرش عزیزی سوال می کنم با توجه به مواردی که در دو سال اخیر اتفاق افتاده، پدر شما چرا به ایران باز گشت ؟ آیا احتمال بازداشت نمی داد؟ می گوید: یک دلیل وضعیت خود پدرم بود؛ همانطور که گفتم با توجه به مشکلات جسمانی و وضعیت سلامتی اش نمی توانست در تورنتو بماند و ترجیح می داد به ایران بازگردد. دلیل دیگر اما وضعیت پدرش بود. متاسفانه پدر بزرگ ام اینقدر بیمار است که حتی نمی تواند به زندان برود و پدرم را ببیند. دیروز مادربزرگم رفت و پدرم را دید عمه ها و عموهایم می روند و او را می بینند. پدرم هفته ای یکبار ملاقات کابینی دارد، دیروز هم ملاقات حضوری دادند. اما پدربزرگم وضعیت خوبی ندارد و پدرم هم بچه بزرگ است و احساس مسولیت می کردو به ایران بازگت تا کنار پدرش باشد و به او برسد. از طرف دیگر پدرم خیلی دلش برای ایران تنگ شده بود و واقعا آدمی نبود که بتواند در شرایط غربت در کانادا دوام بیاورد. هوای سرد آنجا و دوری از ایران، بخصوص که پدرم فعالیت هنری می کرد و فعالیت های هنری هم می دانید که زبان محور و فرهنگ محور هستند و دوری از آن فضا خیلی سخت بود و فضای سختی را تجربه می کرد.

وی می افزاید: آقای قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه اعلام کرده بود الان فضایی است که می شود برگشت و کسانی که جرمی مرتکب نشده اند مورد تعقیب قرار نمی گیرند. پدر من هم هیچ وقت آدم سیاسی نبود و جرمی مرتکب نشده بود. هنرمند بود و اگر هم حرفی زده بود در فضای هنری بوده. فکر می کرد مشکلی پیش نمی آید واگر سوالی هم باشد آمادگی پاسخ دادن دارد. اعتقاد داشت کار خلاف قانون نمی خواهد بکند و نکرده است، فکر نمی کرد با چنین چیزی مواجه شود. ما هم امیدوار بودیم.می دانید در شرایط این چنینی آدم بین بیم و امید است، ماهم امیدوار بودیم چنین اتفاقی نیفتد. اگر اینطور فکر نمی کردیم نمی گذاشتیم برود. فکر می کردیم با چند بازجویی در نهایت حل می شود فکر نمی کردیم بازداشت کنند. وقتی هم که رفت ابتدا کاری نداشتند، بیش از یک ماه گذشته بود که دستگیر کردند.

سوال می کنم به نظر شما دلیل این برخورد با پدرتان چیست ؟ ارش عزیزی می گوید: من گمانه زنی نمی کنم کسانی که دستگیر کردند باید توضیح دهند. جرایمی که به ایشان منتسب کرده اند بابت نوشته هایی است که در اینترنت منتسب به ایشان است. ازنظر حقوقی هم چیزهایی که در اینترنت در فضای مجازی منتشر می شود نمی دانم چقدر می شود بابت آن پی گرد صادر کرد و.. بهرحال الان این کار را انجام می دهند. منظورم این است که یکسری نوشته هایی بوده که الان هم موجود نیست. کسانی که دستگیر کردند باید علت اش را بگویند.

پرونده مصطفی عزیزی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب است و قاضی صلواتی قرار است به این پرونده رسیدگی کند. آرش عزیزی می گوید: ما امیدواریم با قید وثیقه پدرم را آزاد و در دادگاه هم حکم عادلانه صادر کنند که بتواند پیش خانواده باشد و به کاری که می خواست یعنی رسیدگی به وضعیت پدرش برسد.

مصطفی عزیزی اما تنها کسی نیست که پس از بازگشت به ایران دچار مشکل شده. سراج الدین میردامادی (روزنامه نگار و فعال سیاسی)، حسین نورانی نژاد (روزنامه نگار و فعال سیاسی)، ساجده عرب سرخی (روزنامه نگار و فعال سیاسی)، حمید بابایی (دانشجو)، معصومه قلی زاده (فعال دانشجویی) و عبدالحسین هراتی، مشاور سابق رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و سرپرست سابق اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی از جمله کسانی هستند که پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی به ایران بازگشته و زندانی شده اند.

از: روزآنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.