وزیر نفت ایران: وزارت نفت زیر فشار پرداخت یارانه له‌ شده‌ است

جمعه, 28ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

yarane

وزیر نفت ایران با انتقاد از حجم گسترده یارانه‌ها اعلام کرد که وزارت نفت “به همه عالم بدهکار است”. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از این وضعیت انتقاد کرد و خواستار پرداخت “کارانه” به جای یارانه شد.

وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین نشست خبری‌ خود اعلام کرد که وزارت نفت زیر فشار پرداخت یارانه “له شده است” و حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خود از بانک مرکزی قرض می‌گیرد. او در جمع خبرنگاران گفت: «شرکت نفت پول‌دار بوده، اما اکنون جزو فقراست.»

به گفته بیژن زنگنه وزارت نفت در سال گذشته روزانه ۱۲۵ میلیارد تومان بابت یارانه پرداخت کرده است.

این نخستین بار نیست که وزیر نفت از وضعیت ناهنجار وزارتخانه‌اش سخن می‌گوید. او در ماه فوریه نیز در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته بود که وزارت نفت «در پرداخت حقوق کارکنان به مشکل خورده است». او همچنین اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت پیوسته کاهش یافته و به صفر خواهد رسید.

همدردی با وزیر

پس از اظهارات زنگنه، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران به تشریح وضعیت وزارت نفت پرداخت. محمد باقر نوبخت ضمن اشاره به پرداخت ماهانه سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه از سوی وزارت نفت اظهار داشت: «ضمن همدردی با وزیر محترم نفت، که البته احساس درد ما بیشتر از ایشان است، باید با هم‌فکری و هم‌کاری با یکدیگر راه حلی مناسب برای این حجم از یارانه پیدا کرد.»

نوبخت در این رابطه یادآور شد: «در قانون بودجه، استفاده از صندوق توسعه ملی برای زیر ساخت‌های صنعت نفت پیش‌بینی شده است».

به گفته او، صنعت نفت می‌تواند از منابع این صندوق که خود آن را برای اقتصاد ایران فراهم کرده، برخوردار شود.

سخنگوی دولت همچنین گفت: «تلاش ما این است تا سرمایه‌های مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌های صنعت نفت را از صندوق توسعه ملی فراهم کنیم و دیگر نیاز های کشور را از طریق مالیات پاسخ دهیم.»

کارانه به جای یارانه

احمد میدری، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در یک نشست تخصصی به زیان‌های یارانه اشاره کرد. او که در زمینه راه‌کارهای رسیدن به رفاه از مسیر تعاون سخن می‌گفت، اظهار داشت: «به جای آنکه یارانه بدهیم باید با استفاده از فرصت‌های جدید به سیستم اقتصادی کارانه پرداخت شود.»

او با اشاره به این‌که پرداخت یارانه “منجر به سستی و تنبلی سیستم می‌شود”، گفت: «در صورت پرداخت کارانه فرصت‌های جدید شناسایی شده و در حوزه‌های جدیدی ورود پیدا خواهیم کرد.»

میدری معتقد است که «پس از تحریم‌ها اشتغال افزایش پیدا نمی‌کند مگر آنکه سیاست اشتغال عمومی دنبال شود». به همین دلیل او بر گسترش نقش تعاونی‌ها برای ایجاد مشاغل عمومی در کشور تاکید کرد.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

یک نظر

  1. در کنار راه حلهای دیگر البته میتوان مبالغی «ناچیز» نیز در حد هزاران میلیون دلار به جیب دزدهای محترم دیگری مثل بابک زنجانی ریخت یا به دیگر شارلاتانها اهدا کرد تا وزارت نفت محترم که ملک شخصی سیستم مافیایی خامنه ای و بیت رهبری هست کمی از زیر فشار دربیاید و به هیچوجه هم «منجز به سستی و تنبلی سیستم نشود!». راه حلهای دیگری هم هست و در این نزدیک به چهاردهه بهش عمل شده با نتایج بسیار عالی قاتل پروری و معتاد و رشوه خوار و تن فروش پروری و… در کنار تروریست پروری و بازجو و شکنجه گر پروری و… لیست با پوزش طولانیست!