کابینه افغانستان با ۴ وزیر زن

یکشنبه, 30ام فروردین, 1394
اندازه قلم متن

afghan-kabinett

فریبا پژوه: سرانجام و پس از گذشت هفت ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی در افغانستان، پارلمان این کشور صلاحیت گروه دوم وزرای پیشنهادی کابینه را به رأی گذاشت تا کابینه دولت وحدت ملی افغانستان پس از رایزنی‌ها و بحث‌های طولانی تکمیل شود. هرچند هنوز کرسی وزارت دفاع خالی مانده، اما تأیید صلاحیت چهار زن برای زنان افغانستان نویدبخش روزهای بهتری است. «فریده مهمند»، وزیر آموزش‌عالی، «نسرین اوریاخیل»، وزیر کار و امور اجتماعی، «دلبر نظری»، وزیر زنان و «سلامت عظیمی» وزیر مبارزه با موادمخدر، چهار زنی هستند که در اداره دولت به کمک «اشرف‌غنی»، رئیس‌جمهوری افغانستان می‌آیند. رأی‌گیری در پارلمان به‌صورت غیرعلنی انجام می‌شود؛ هرچند برخی از نمایندگان پارلمان با اعلام اینکه رأی‌دادن جزء حقوق نمایندگان محسوب می‌شود، به‌طورعلنی آرای خود را اعلام کردند. برگه‌هایی که از سوی دبیرخانه پارلمان نمایندگان منتشر شده، دفترچه‌ای به تعداد ۱۶ برگ با رنگ‌های مختلف است.

هر برگ به یک نامزد پیشنهادی وزارت اختصاص دارد. براساس توافق‌نامه دولت وحدت ملی که در پی انتخابات به‌دست آمد، تیم‌های اشرف‌غنی و «عبدالله‌عبدالله»، رئیس اجرایی در کابینه به‌صورت برابر سهم خواهند داشت. پس از اعلام نتیجه مذاکرات، بین دو تیم توافق شد که از مجموع ۲۵ وزارت، ۱۳ وزیر را تیم غنی و ۱۲ وزیر را تیم عبدالله معرفی می‌کنند. همچنین ریاست امنیت ملی افغانستان به طور مستقیم از سوی رئیس‌جمهور و رئیس بانک‌مرکزی این کشور از سوی رئیس هیأت اجرایی، عبدالله منصوب می‌شود. «محمد فرهاد صدیقی»، نماینده مردم کابل در پارلمان افغانستان در گفت‌وگو با «شرق» در این‌باره گفت: فکر می‌کنم بهتر است کابینه هرچه زودتر تشکیل شود و این به‌نفع مشروعیت حکومت است. حکومت افغانستان باید ثبات داشته باشد تا مردم این کشور از وضعیت بحران اقتصادی، امنیتی و سیاسی‌ای که گرفتار آن هستند، خارج شود. نماینده شهر کابل با اشاره به انفجار انتحاری روز گذشته در جلال‌آباد که منجر به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از شهروندان این کشور شد، گفت تعیین وزیر در وزارت دفاع و امنیت ملی برای حفظ امنیت کشور بسیار حائزاهمیت است.

صدیقی همچنین افزود: انتظار من از دولت این است که موضوع معرفی مقامات امنیتی کشور را جدی بگیرند و هرچه زود‌تر به توافق برسند. این نماینده کابل در پارلمان افغانستان در ادامه تأکید کرد اگرچه اختلافات بین رئیس‌جمهور و رئیس‌ هیأت‌اجرایی جدی نیست؛ اما مسائلی وجود دارد و ما فکر می‌کنیم بیشتر اختلافات حل شده است و اگر مشکلات کوچک ادامه یابد و حکومت افغانستان ثبات لازم را داشته باشد، باعث می‌شود حکومت مشروعیت خود را از دست دهد و ممکن است در ثبات امنیت کشورهای منطقه نیز تأثیرگذار باشد. او با اشاره به حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان گفت نقش نیروهای بین‌المللی در تأمین امنیت افغانستان بسیار مهم است و باید مفاد پیمان امنیتی با ایالات‌متحده آمریکا به‌درستی اجرا شود. تشکیل کابینه حکومت وحدت ملی در افغانستان در حالی چندماه به درازا انجامیده است که این کشور این‌روزها با خشونت‌های عریان و ادامه عملیات انتحاری به‌خصوص در بخش‌های غرب و شمال این کشور دست‌به‌گریبان است. کارشناسان بر این باورند که ناامنی‌های اخیر افغانستان ناشی از معرفی‌نکردن وزرای کابینه و اداره‌شدن اکثر وزارت‌خانه‌ها به‌ویژه وزارت مهم و کلیدی دفاع توسط سرپرست است که سرانجام «عبدالله خان» برای احراز این پست مهم معرفی شد.
————————————————————-
اولین عملیات داعش در افغانستان

یک‌سری حملات انتحاری در شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار افغانستان به کشته‌شدن دست‌کم ۳۳ نفر و زخمی‌شدن بیش از صد نفر منجر شد. به گزارش الجزیره به نقل از فضل‌احمد شیرزاد فرمانده پلیس ولایت ننگرهار، اولین حمله در ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح و پس از آن رخ داد که یک مهاجم انتحاری، مواد منفجره خود را نزدیک بانک «کابل نو» در این شهر منفجر کرد. به گفته این مقام افغان، حمله دوم یک ساعت بعد و در نزدیکی بانک دیگری رخ داد. حمله سوم نیز در نزدیکی زیارتگاهی اتفاق افتاد اما تلفاتی به دنبال نداشت. براساس گزارش‌ها، بلافاصله پس از حمله، مجروحان سریعا به بیمارستان منتقل شده و تحقیقات پلیس آغاز شد.

شیرزاد در ادامه گفت هم‌زمان با این حملات، کارمندان دولت برای دریافت حقوق خود به بانک مراجعه کرده بودند و از همین‌رو به نظر می‌رسد این حملات هماهنگ‌شده بوده است. بانک «کابل نو» که حمله اول در مجاورت آن رخ داد، حقوق پلیس افغانستان را نیز پرداخت می‌کند. وزیر کشور افغانستان در پی این بمب‌گذاری‌ها اعلام کرد دو موتورسیکلت بمب‌گذاری‌شده در مجاورت حملات پیشین، خنثی شدند. پس از آنکه طالبان هرگونه دخالت در این حملات را رد کرد، اشرف‌غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان گفت گروهی وابسته به داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز با رد مسئولیت حملات اخیر در جلال‌آباد گفت: «حادثه غم‌انگیزی بود، مجاهدین (طالبان) هیچ نقشی در این انفجارها نداشته‌اند». درهمین‌حال، نوازشریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز با محکوم‌کردن این حملات از آمادگی کشورش برای همکاری با افغانستان در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داد.

تنها روز گذشته سه انفجار در شهر جلال‌آباد در ولایت ننگرهار انجام شد و «شهید الله‌ شهید»، سخنگوی پیشین طالبان پاکستان که پیش‌تر اعلام کرده بود به عضویت گروه تروریستی داعش درآمده، مسئولیت این عملیات انتحاری که بیش از ۱۳۰ کشته و زخمی داشته را بر عهده گرفته است. ‎این برای اولین بار است که داعش مسئولیت حمله‌ای خشونت‌آمیز در افغانستان را بر عهده می‌گیرد. در بیانیه‌ای که داعش «ولایت خراسان» برای خبرنگاران محلی فرستاده، نام بمب‌گذار انتحاری اعلام و عکس مردی که صورت خود را با روسری پوشانده، ضمیمه شده است. این اولین‌بار نیست که بانک کابل موردحمله قرار می‌گیرد، سال ۲۰۰۱ نیز گروهی از بمب‌گذاران انتحاری همین شعبه را موردهدف قرار دادند که طی آن ۳۸ مشتری این بانک که منتظر دریافت دستمزد خود بودند، کشته شدند.
از: شرق


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.