اخبار کارگری: تجمع اپراتورهای پست فشار قوی برق …

سه شنبه, 1ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

eteraz-kargaran
ایلنا: حدود ۶۰۰ نفر از نیروی کار برق منطقه‌ای کشور صبح امروز (یکشنبه ۳۰ فروردین)، با سفر به تهران در مقابل ساختمان نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. گفته می‌شود این کارگران که اپراتورهای پست‌های فشار قوی، انتقال و فوق توزیع برق منطقه‌ای کشور است، از شهرهای تهران، اصفهان، اهواز، کهگیلویه و بویراحمد و چند شهر دیگر خود را به خیابان پاستور رسانده‌اند.
کارگران حاضر در این تجمع به ایلنا گفته‌اند، دلیل این اعتراض عدم تبدیل وضعیت قرارداد نزدیک به ۵۰۰۰ نفر از اپراتورهای پستهای فشار قوی با سوابق ۱۰ تا ۱۲ ساله است که علی رغم تغییر قانون جذب نیرو، همچنان تحت «قراردادهای مشخص» فعالیت می‌کنند. این نیرو‌های کار همچنین، به تبعیض‌های به وجود آمده در پی جذب نیروی جدید از سوی وزارت نیرو در سال ۹۳ معترض هستند.

یکی از کارگران تجمع کننده درباره دلایل این اعتراض به ایلنا گفت: از سال گذشته که قرار شده مجددا جذب نیرو به صورت رسمی و پیمانی صورت بگیرد، به جای جذب نیروهایی که ۱۰ تا ۱۲ سال سابقهٔ کار دارند، پرسنل جدید جذب کرده‌اند و ما نیروهای قرارداد مشخص کماکان در‌‌ همان وضعیت قبلی مانده‌ایم.

وی ادامه داد: نیروهای انتقال نیرو و اپراتورهای پست‌های فشار قوی باید تحت قراردادهای رسمی و پیمانی کار کنند اما متاسفانه از سال ۸۳ رویه تغییر کرد و تمام نیروهای شاغل در بخش‌های مختلف انتقال نیرو به صورت قرارداد مشخص کار کردند. حالا دلیل اعتراض ما این است که چرا باوجود اینکه در یک سال گذشته مقرر شده مجددا جذب نیرو به صورت رسمی و پیمانی باشد، نیروهای قدیمی را که بیش از ۱۲ سال است تحت قرارداد مشخص کار می‌کنند، جذب نمی‌کنند و به جای آن اقدام به جذب پرسنل جدید کرده اند.

به گفتهٔ تجمع کنندگان تعداد نیروهایی که سال ۹۳ و در پی آزمون استخدامی وزارت نیرو به صورت رسمی و پیمانی جذب شده‌اند بیش از ۱۵۰ نفر است.

نداشتن پیشرفت و امنیت شغلی وجود تبعیض در حقوق و مزایا از جمله مشکلات صنفی این کارگران عنوان می‌شود.

به گفتهٔ یکی از کارگران، علی رغم اینکه در اسفند ماه گذشته ۷۱ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای از رییس جمهور خواسته بودند نسبت به تبدیل وضعیت نیروهای قرارداد مشخص وزارت نیرو، اقدامی انجام دهد و در حالیکه وزیر نیرو و معاونت برنامه ریزی هم پیگیر این قضیه بودند، اما هنوز اقدام موثری در این خصوص صورت نگرفته است.

کارگران می‌گویند راه حل این موضوع در دست دولت است و اقدام نهایی برای تبدیل وضعیت ۵۰۰۰ پرسنل اپراتورهای پست فشار قوی تنها با پیگیری نهاد ریاست جمهوری امکان پذیر است.

****
اعتراض کارگران، واگذاری نیروگاه تبریز را موقتا به تاخیر انداخت

ایلنا: منابع کارگری میگویند واگذاری نیروگاه تبریز در پی تجمع اعتراضی روز گذشته کارگران این مجتمع صنعتی به مدت دو هفته به تعویق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نماینده وزیر نیرو در پی تجمع دیروز کارگران نیروگاه تبریز مقابل ساختمان برق منطقهای این شهر دستور داد که خصوصی سازی این مجتمع صنعتی به مدت دو هفته به تعویق بیافتد.

روز گذشته قرار بود که قرارداد واگذاری بیش از ۶۰ درصد از سهام نیروگاه تبریز در ساختمان برق منطقهای امضاء شود.

کارگران معترض نگران تهدید امنیت شغلی و کاهش حقوق و مزایا در پی خصوصی سازی این مجتمع صنعتی هستند.

بر اساس این گزارش، نماینده وزیر نیرو دستور داده که در قرارداد واگذاری نیروگاه تبریز شرایطی دیده شود تا امنیت شغلی و حقوق و مزایای کارگران حفظ شود.

****

تعطیلی واحدهای تولیدی در ایلام و بیکاری صدها کارگر

برپایه گزارش منتشره، کمبود نقدینگی و تعطیلی در واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ایلام موجب بلاتکلیفی و بیکاری ۲۰۰ کارگر شاغل در این واحدها شده است.
از حدود دو ماه قبل واحدهای تولیدی پلاستیک سازی، بیسکویت سازی و خشک بار این شهرک به حالت تعطیل و نیم تعطیلی درآمده است. شایان ذکر است چندی پیش نیز فعالیت های تولیدی مجتمع فولاد ایوان غرب ایلام از آغاز سال جدید متوقف شده و این امر بیکاری حدود ۴۵ کارگر شاغل در کارخانه را در پی داشته است.

از سایت پیام

****

اعتراض کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی

روز یکشنبه ۳۰ فروردین ماه، ۲۷۰ کارگر “ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی” در اعتراض به عدم پرداخت دستمزد و مطالبات معوقه شان در مقابل استانداری رژیم در تبریز دست به تجمع زدند.
در جریان این حرکت اعتراضی، کارگران معترض با نشستن بر روی زمین، خیابان روبروی استانداری را مسدود نمودند. به گفته کارگران معترض، در حالی که حدود ۹ ماه است که مالیات از حقوق آنان کسر می شود اما در این مدت حقوق شان پرداخت نشده و همچنین بیمه و تمام امکانات رفاهی آنان نیز قطع شده است.

****
تعطیلی واحدهای تولیدی در ایلام و بیکاری صدها کارگر

برپایه گزارش منتشره، کمبود نقدینگی و تعطیلی در واحدهای تولیدی شهرک صنعتی ایلام موجب بلاتکلیفی و بیکاری ۲۰۰ کارگر شاغل در این واحدها شده است.
از حدود دو ماه قبل واحدهای تولیدی پلاستیک سازی، بیسکویت سازی و خشک بار این شهرک به حالت تعطیل و نیم تعطیلی درآمده است. شایان ذکر است چندی پیش نیز فعالیت های تولیدی مجتمع فولاد ایوان غرب ایلام از آغاز سال جدید متوقف شده و این امر بیکاری حدود ۴۵ کارگر شاغل در کارخانه را در پی داشته است.

****

تجمع اعتراضی مربیان نهضت سوادآموزی

روز دوشنبه ۳۱ فروردین ماه جمعی از مربیان نهضت سوادآموزی استان لرستان در اعتراض به بی توجهی وزارت آموزش و پرورش به استخدام آنان، در مقابل مجلس رژیم تجمع کردند.
به گفته مربیان معترض با وجود اینکه ۱۱ سال از مدت خدمت آنان در نهضت های سوادآموزی می گذرد اما هیچ اولویت استخدامی از سوی وزارت آموزش و پرورش به آنان اختصاص داده نشده است

****
وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی: افزایش تعداد سالمندان‌‌ رها شده / نباید صدای محرومیت‌ها خاموش شود

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی از افزایش تعداد سالمندان‌‌ رها شده خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در آیین تودیع و معارفه رئیس سازمان بهزیستی گفت: مردم‌داری، ‌پیگیری و وفاداری به تعهدات سازمانی از خصوصیات مثبت هاشمی بود و این تغییر صرفا به دلیل بهبود کار‌ها است.

وی با بیان اینکه من برای انجام این جابه‌جایی‌ها استخاره کرده‌ام که خوب آمد و گمان کردم که الان وقت مناسب این تغییر مدیریت است، افزود: هیچ‌کس نباید غیر از این تصور کند، زیرا من می‌توانستم خیلی وقت پیش این تغییر مدیریت و جابه‌جایی را اعمال کنم، اما واقعا شاهد انجام اقدامات موثر در این سازمان بودم و در حال حاضر نیز اگر این اقدام صورت گرفته است، برای ایجاد تحول در این نهاد است.

ربیعی ادامه داد: مدیریت جدید می‌تواند؛ تحولات و تفکرات جدیدی را در پی داشته باشد که این امر، باعث ارتقای وضعیت موجود شده تا تحولات بیشتری را در آینده شاهد باشیم.

وی با اشاره به محسنی بندپی رئیس جدید سازمان بهزیستی گفت: ایشان روح موفقیت‌خواهی بالایی داشته و با بدنه دولت نیز تعامل نزدیک‌تری دارد و همچنین با مجلس هم ارتباط خوبی دارد و مطمئن هستم هاشمی رئیس سابق سازمان بهزیستی می‌تواند، در جای دیگری در کنار من منشا خیر باشد.

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید برخی الگوهای رفتاری را در جامعه ترویج و احیا کنیم، گفت: امروز مردم بی‌پناه شده‌اند و خصوصا در شهرهای بزرگ اتکا به هم کم شده است، لذا ضروری است سازمان بهزیستی فرهنگ خوب گذشته را احیا کند. هر چند که ما مسئول تغییر ارزش‌ها نیستیم، اما می‌توانیم گفتمانی در این خصوص ایجاد کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نباید اجازه بدهیم، صدای محرومیت‌ها خاموش شود چرا که ما نماینده صداهای خاموش هستیم و باید گروههای هدف خود را توانمند کنیم. باید برای زنان بی‌سرپرست پناه‌گاه باشیم و برای کودکانی که هیچ کس نگران آن‌ها نیست، پدر و مادر باشیم.

ربیعی با اشاره به مسئله سالمندان‌‌ رها شده گفت: امروزه تعداد سالمندانی که در خیابان می‌گذارند، زیاد شده است. همچنین شاید بتوان گفت افرادی که به دلایل مختلف دچار معلولیت شده‌اند، جامعه، سیاست‌ها و مسئولان به نوعی مقصر بوده‌اند.

وزیر تعاون، ‌کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه تنها سه درصد مسائل معلولان مربوط به درمان است و مسئله اصلی آن‌ها عاطفه است، گفت: لذا ضروری است؛ طعم شیرین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به این اقشار بچشانیم و همزبانی را باید از این گروه‌ها شروع کرد. بهزیستی می‌تواند مهد همدلی وهمزبانی باشد و این سازمان سازمانی مهربان و پناهگاه است.

****
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: رضایت شغلی معلمان کلید اصلی موفقیت آموزش وپرورش

ایلنا: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: گسترش کار آفرینی از سیاستهای جدی این وزارتخانه است.

به گزارش ایلنا، علی زرافشان در جمع مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان اظهار کرد: در حاضر نزدیک به ۴۶ درصد دانش آموزان تحت پوشش تحصیلی کاردانش و فنی وحرفه ای هستند که با توسعه این بخش می توانند در آینده دانش آموزان را به بازار کار وارد کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تفاهم نامه ای با عنوان طرح ملی کاشف در راستای کشف و ارزیابی کارآفرینان بین این وزارت خانه و دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران طی سال جاری منعقد شده است.

زرافشان افزود: این طرح در راستای هدف های برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی در عرصه های آموزشی و پژوهشی و خلاقیت اجرا می شود.

وی یادآور شد: کارآفرینی به عنوان رویکرد جهانی در آموزش و پرورش در مقوله اقتصادی و سیاسی مطرح است.

زرافشان با ذکر این که شناسایی زمینه کارآفرینی دانش آموزان در هر مقطع از اهداف این طرح است، گفت: یکی از محورهای آموزش و پرورش ایجاد روحیه کارآفرینی است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش انگیزه و رضایت شغلی در فضای آموزش و پرورش یک امر مهم و موثر درفضای کاری است، افزود: سازمان ها و نهادهای موفق هستند که از نیروی انسانی کارآمد برخورد دارند.

وی افزود: دراین راستا با ارزیابی نیروی انسانی به راحتی میتوان عملکرد آن سازمان را مشخص کرد و نباید منتظر باشیم شرایط خوب مهیا شود شرایط خوب کاری هنر خود افراد است.

زرافشان رضایت شغلی معلمان را کلید اصلی موفقیت آموزش وپرورش، خاطر نشان کرد: وجود نیروی انسانی برخوردار از انگیزه افزایش رضایت مندی شغلی به همراه دارد.

وی با اشاره به تکالیف جدید آموزش وپرورش طی سال جاری در طرح جامع مشاوره برای دوره متوسطه اول و دوم ، افزود: نقش مشاوره در مدارس بسیار تاثیرگذاربوده و ایجاد روحیه نشاط ، تقویت و انگیزه در دانش آموزان با کمک مشاورین در مدارس فراهم می شود.

****
پس از ۱۰ سال؛ وحدتی: کارخانه ریسندگی کهگیلویه، همچنان تعطیل است

ایلنا: معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از تعطیلی ۱۰ ساله تنها کارخانه ریسندگی و رنگرزی این استان خبرداد.

به گزارش ایلنا، سیدروح الله وحدتی افزود: متاسفانه تنها کارخانه ریسندگی و رنگرزی کهگیلویه و بویراحمد باوجود گذشت ۱۰ سال همچنان تعطیل است و متاسفانه هنرمندان صنایع دستی این استان با مشکلات جدی در این زمینه روبرو هستند.

وی با بیان اینکه اعتبار اولیه پیش بینی شده برای راه اندازی این کارخانه ۵۰ میلیارد ریال است، گفت: فرصتهای شغلی در زمان فعالیت این کارخانه ۱۰۰ فرصت بوده است.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد افزود: هم اکنون درخواستی برای جذب این اعتبار به معاونت صنایع دستی سازمان مرکزی ارسال تا از طریق صندوق توسعه ملی به استان پرداخت شود.

وحدتی، تولید مواد اولیه دست بافتههای صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد را از مهمترین فواید راه اندازی این کارخانه برشمرد و تصریح کرد: این تولیدات هم اکنون بصورت محدود در کارگاههای خانگی تولید میشود.

وی گفت: با تخصیص اعتبار مورد نیاز، امیدواریم تنها کارخانه ریسندگی و رنگرزی کهگیلویه و بویراحمد کمتر از یکسال فعالیت خود را آغاز کند.

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این کارخانه در اختیار بخش خصوصی است و ساخت آن مربوط به سال ۷۴ است.

****
رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: تلاش برای کاهش نابرابریهای اجتماعی

رئیس سازمان بهزیستی بر ضرورت تلاش برای کاهش نابرابریهای اجتماعی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انوشیروان محسنی بندپی رئیس جدید سازمان بهزیستی در مراسم معارفه خود با بیان اینکه حکم ربیعی نقشه راه برای سازمان بهزیستی است، گفت: با مد نظر قرار دادن این حکم میتوانیم، اهدافمان را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: عدالت اجتماعی همواره مورد توجه سیاستمداران بوده است و همواره برای کاهش نابرابریهای اجتماعی در تلاش بودهایم.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر اینکه شاخص عملکرد دولتها در سطح جهان، عدالت اجتماعی در سلامت و توسعه شاخصهای رفاهی است، گفت: همه سیاستگذاران و سیاستمداران بر این موضوع تاکید دارند که لازم است؛ در این دو بخش اقدامات خوبی انجام شود تا دغدغه ها به حداقل برسد.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه تاکید ما بر حفظ جایگاه سلامت در جامعه است، اضافه کرد: نظام سلامت در کشور ما دارای ویژگیهای مختلف در سطوح مختلف است.

وی با اشاره به اینکه سلامت در همه برنامه ریزیها باید نهادینه شود، افزود: در دولت تدبیر و امید با همکاری مجلس و حمایت های ربیعی اقدامات ارزشمندی برای برخورداری آحاد جامعه از دفترچه بیمه سلامت انجام گرفته است.

محسنی بندپی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ ایرانی در کشور وجود ندارد که فاقد دفترچه بیمه سلامت باشد، اظهار کرد: در گذشته استان کردستان با یک و نیم میلیون جمعیت ۲۲ درصد جمعیت فاقد بیمه بودند. همچنین استان آذربایجان با ۳ میلیون جمعیت ۲۶ درصد فاقد بیمه بودند.

وی با تاکید براینکه دولت تدبیر و امید مشارکت همه آحاد جامعه را در ارتقای اعتماد اجتماعی فراهم میکند، گفت: با حمایت ربیعی به عنوان رئیس شورای عالی بیمه و با همکاری وزارت بهداشت بسته بیمه سلامت را ارتقا دادیم، به گونهای که امروز این دفترچه ها از منزلت بالایی برخوردار هستند، اما هنوز دراین مسیر راهی طولانی در پیش داشته و به همکاری دولت، مجلس و دستگاههای ذیربط نیاز داریم.

رئیس سازمان بهزیستی به گسترش آسیبهای اجتماعی در کشور اشاره کرد و افزایش معلولیتها، افزایش جرائم، کاهش اعتماد اجتماعی، پایین بودن نشاط اجتماعی، افزایش سالمندی، افزایش مشکلات روانی، گسترش اعتیاد در جامعه و بویژه تغییر رویکرد از مواد سنتی به مواد صنعتی را از مهمترین آسیبهای موجود در جامعه برشمرد.

محسنی بند پی با تاکید بر اهمیت ویژه نوجوانان و جوانان اظهار کرد: این گروه میتواند؛ در توسعه پایدار کشور نقش آفرین باشند، لذا باید شرایطی را فراهم کنیم که رفتارهای پرخطر، اعتیاد، تغذیه نامناسب و استفاده از دخانیات در این گروه سنی کاهش یابد که این کار مداخلات ویژهای را میطلبد.

وی با اشاره به افزایش جمعیت سالمندان کشور گفت: این گروه از کرامت ویژهای برخوردارند و بهزیستی باید بستر اجتماعی مناسبی را برای مراقبت از سالمندان در خانواده فراهم کند.

وی ادامه داد: ضروری است به گروههای سنی میانسالان به گونهای توجه شود تا برای ورود به دوران سالمندی ازسلامت برخوردار باشند. همچنین با همکاری وزارت بهداشت باید خدمات بازتوانی به سالمندان ارائه شود.

محسنی بندپی با بیان اینکه سیاستهای دولت تحول جدیدی را در سازمان بهزیستی میطلبد، اضافه کرد: ضروری است از کارکنان بهزیستی و کارشناسان باانگیزه و هوشمند آن بهرهبرداری شده و نیز سازمان از تجارب علمی دانشگاههای کشور به خصوص دانشگاه بهزیستی استفاده کند.

رئیس سازمان بهزیستی با تاکید بر ضرورت همراهی نمایندگان مجلس در تقویت برنامه محوری برای شفافسازی شاخصهای ارزیابی گفت: ترسیم اهداف راهبردی میتواند؛ استراتژیها را مشخص کند و تعیین استراتژیها برنامههای عملیاتی را تبیین میکند.

محسنی بندپی در پایان خاطرنشان کرد: NGOها و صاحب نظران در این مسیر میتواند، ما را یاری کند تا با سیاستهای دولت تدبیر و امید سازمان بهزیستی بیش از پیش موفق باشد.

****
دبیر انجمن صنفی کارگران نیروگاه تبریز: نگران امنیت شغلی کارگران هستیم

ایلنا: دبیر انجمن صنفی کارگران نیروگاه تبریز گفت: کارگران نیروگاه تبریز مخالف واگذاری نیستند بلکه نگران امنیت شغلی خود هستند.

عیسی حاجی آقایی وفایی امروز در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تجمع دیروز کارگران نیروگاه تبریز اظهار داشت: از تابستان سال ۹۳ که زمزمه انتقال شرکت توانیر به خارج از نیروگاه و داخل شهر و واگذاری نیروگاه مطرح شد مشخص بود که هدف از این اقدام در گام نخست حذف پاداش و مزایای کارگران و ایجاد مشکلات جدیدتر برای آنان خواهد بود.

وی افزود: تجمع کارگران در پی آن به وقوع پیوست که مسئولان در پی این اقدامات و آغاز برنامه های کلان شرکت توانیر نسبت به دغدغه آنان در خصوص امنیت شغلی بی توجه ماندند.

وفایی خاطرنشان کرد: کارگران نیروگاه تبریز خواهان آن هستند که شرایط نیروگاه اردبیل (سبلان) برای آنان تکرار نشود.

وی گفت: کارگران می خواهند در صورت واگذاری هم به بهانه های واهی تعدیل نیرویی در کار نباشد و کارگران قراردادی و مدت معین در مشاغل خود همچنان به فعالیت داشته و افزون بر آن مزایای کاری آنان نیز همچون قبل حفظ شود و با تغییر کارفرما حذف سوابق کاری و موضوعاتی نظیر پایان کار کارگران نیز در دستور کارقرار نگیرد.

وفایی افزود: در حال حاضر روند به گونه ای به پیش می رود که با طرح موضوع اخراج کارگران ، می خواهند آنان را تحت انواع فشارهای روحی روانی قرار داده و آنان را وادار به قبول هر نوع شرایطی کنند که ما به شدت نگران این موضوع هستیم.

دبیر انجمن صنفی کارگران نیروگاه تبریز در عین حال خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان در پی این تجمع کمی به خود آمده و با بررسی بیشتر موضوع و اعزام نماینده شرایط را به گونه ای به پیش ببرند تا در این مرکز حساس هیچ مشکلی پیش نیاید و به بهانه بالا بودن تعداد نیروی کاری بحث اخراج مطرح نشود در واقع باید آقایان به هنگام واگذاری شرکتها چنان برنامه ریزی کنند که شرکت تحویل گیرنده و کارفرمای جدید وضعیت نیروی کار را به همان شکل سابق قبول کند و برای سوددهی بیشتر به دنبال کسر مزایا و تعدیل نیرو نبوده و از راهکارهای دیگری به جبران هزینه ها باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.