معاون وزارت کار: نرخ بیکاری فعلی از آستانه تحمل مردم عبور کرده است

چهارشنبه, 2ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

bikari

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: جامعه ما در گذشته از نرخ بیکاری ۱۰ و ۱۲ درصد نیز برخوردار بوده است اما در شرایط حاضر نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد امروز از سطح تحمل خانوار خارج است. با توجه به درآمدها، ثروت خانوار و انتظارات اعضای خانوار، نرخ بیکاری فعلی از آستانه تحمل مردم عبور پیدا کرده است.

اقتصاد ایران آنلاین- معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: جامعه ما در گذشته از نرخ بیکاری ۱۰ و ۱۲ درصد نیز برخوردار بوده است اما در شرایط حاضر نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد امروز از سطح تحمل خانوار خارج است. با توجه به درآمدها، ثروت خانوار و انتظارات اعضای خانوار، نرخ بیکاری فعلی از آستانه تحمل مردم عبور پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد ایران آنلاین، جامعه ما در گذشته از نرخ بیکاری ۱۰ و ۱۲ درصد نیز برخوردار بوده است اما در شرایط حاضر نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد امروز از سطح تحمل خانوار خارج است. با توجه به درآمدها، ثروت خانوار و انتظارات اعضای خانوار، نرخ بیکاری فعلی از آستانه تحمل مردم عبور پیدا کرده است.

با توجه به اهداف برنامه ششم در صورتی که رشد اقتصادی پیش‌بینی شده تحقق یابد، به طور قطع شاهد تراز جاری در بازار کار و کاهش موجودی بیکاران خواهیم بود. به عبارت دیگر، نرخ بیکاری قابل تحمل ایجاد خواهد شد.

معاون کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو با اقتصاد ایران آنلاین با بیان اینکه سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه تدوین شده است، اظهار کرد: یکی از محورهای اساسی برنامه ششم رشد تولید و بهبود سطح کمی و کیفی کارآیی سرمایه‌گذاری است. مساله دیگری که در برنامه آتی اهمیت دارد، سیاست‌هایی است که به بهبود فضای کسب و کار و به نورآوری و فناوری‌های جدید تولید می‌پردازد، همچنین تغییر الگوی واردات و صادرات کشور برنامه دیگری خواهد بود که بر بازار کار اثرگذار است. تاکید بر مزیت‌های رقابتی در صادرات و جلوگیری از خام فروشی است که می‌تواند نویدبخش بازار کار مطلوب‌تر در برنامه ششم باشد.

طایی ضمن تاکید بر اینکه نرخ رشد ۸ درصد اقتصاد در نظر گرفته شده است، متذکر شد: اگر این نرخ رشد تحقق یابد به طور قطع شاهد تراز جاری در بازار کار و کاهش موجودی بیکاران خواهیم بود. برنامه ششم در یک دوره پنج ساله اجرا می‌شود، یعنی اگر در آن سال‌ها نرخ رشد ۸ درصد اتفاق بیفتد نرخ بیکاری قابل قبولی خواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه نرخ بیکاری به چه عددی خواهد رسید؟ گفت: نمی‌توانم بگویم چقدر شغل ایجاد می‌شود ولی بیکاری قابل تحمل خواهد شد.

به اعتقاد طایی، مهم این نیست که نرخ بیکاری ۱۰ درصد است یا ۱۲ درصد. مهم این است که این نرخ بیکاری با جمیع شرایطی که خانوار درگیر آن است، قابل تحمل هست یاخیر.

وی افزود: جامعه ما در گذشته از نرخ بیکاری ۱۰ و ۱۲ درصد نیز برخوردار بوده است اما در شرایط حاضر نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصد امروز از سطح تحمل خانوار خارج است. با توجه به درآمدها، ثروت خانوار و انتظارات اعضای خانوار، نرخ بیکاری فعلی از آستانه تحمل مردم عبور پیدا کرده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: با ایجاد رشد اقتصادی ۸ درصدی امید این است جمیع بخش‌ها ارتقا پیدا کنند. موضوع مهم دیگری نیز وجود دارد و آن خطری است که جوامع بشری را تهدید می‌کند، یعنی اینکه ممکن است این رشد اشتغالزا نباشد. به عبارت ساده‌تر، فراگیر شدن رشد بدون اشتغال اتفاق بیفتد و بیش از آنچه فکر می‌کردیم تکنولوژی جایگزین بشر شود. ما امیدواریم رشد اقتصادمان همچنان اشتغالزا باشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.