بازار داغ خرید و فروش مدرک تحصیلی؛ از سیکل تا دکترا

پنجشنبه, 3ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

daneshgah

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، خرید و فروش مدارک دانشگاهی و پیش‌دانشگاهی در ایران بیش از پیش رواج یافته است. قیمت این مدارک از یک میلیون تومان برای سیکل تا ۱۵ هزار دلار برای دکترا متغیر است.

تنها علی کردان، وزیر کشور دولت احمدی‌نژاد نبود که مدرک دکترایش جعلی از آب درآمد، بازار مدارک جعلی از سیکل تا دکترا این روزها در ایران بسیار داغ است.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، آگهی‌های فروش مدرک هرروز بیشتر از پیش به چشم می‌خورد؛ آگهی‌هایی برای فروش مدرک سیکل تا دکترا. به گزارش سایت تابناک، قیمت این مدارک نیز در آگهی‌ها منتشر می‌شود. این قیمت‌ها از یک میلیون تومان برای مدرک سیکل شروع شده و تا ۱۵ هزار دلار برای مدرک دکترا متغیر است.

بر اساس این گزارش مدارک بالای دانشگاهی با دلار قیمت‌گذاری می‌شود و در آگهی‌ها تاکید شده که بسته به این‌که مدرک تحصیلی متعلق به کدام دانشگاه باشد، قابل‌استعلام باشد یا خیر و حتی در برخی موارد ریز نمرات هم به آن اضافه شده باشد، قیمت آن بالا و پایین خواهد شد.

تابناک نوشته است: «برای مدرک لیسانس سه هزار دلار، برای خرید مدرک کارشناسی ارشد پنج هزار دلار و برای دکترا نیز ۱۵ هزار دلار گرفته می‌شود تا مدرک برای فرد از دانشگاه‌های مجازی مالزی یا حتی امریکا صادر شود. البته در برخی از مؤسسات هم بین خریدار و مؤسسه توافق می‌شود و مؤسسه فروش مدرک با سفته این تضمین را به خریدار می‌دهد که سازمان مربوطه متوجه جعلی بودن مدرک نشود.»

به گفته برخی کارشناسان خرید و فروش مدارک جعلی از این رو در ایران رواج پیدا کرده که مدرک‌گرایی روز به روز در جامعه بیشتر می‌شود. روزنامه ایران از قول یک کارشناس نوشته حتی کسانی که شغل و موقعیت اجتماعی مناسب و خوبی دارند اما فاقد مدرک دانشگاهی هستند، به دنبال گرفتن یک مدرک هستند تا بتوا‌نند موقعیت خود را بهتر و بیشتر تثبیت کنند.

این در حالی است که بر اساس قوانین ایران، جعل مدرک جرم محسوب شده و قابل مجازات است. طبق ماده ۵۳۰ قانون تعزیرات اسلامی، کسی که با آگاه بودن از جعلی بودن مدارک از آن استفاده کند، به ۲ ماه تا ۲سال حبس محکوم می‌شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.