اخبار کارگری: ۹۰ درصد کارگران در مازندران امنیت شغلی ندارند

یکشنبه, 6ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

kargar-rahahan

ربیعی: ۸ هزار کارگر زیر زمینی، شهری و روستایی بیمه شده‌اند

ایلنا: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت بیش از ۸ هزار کارگر زیر زمینی، شهری و روستایی زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علی ربیعی» در اولین روز هفته کارگر با حضور در جمع یکهزار نفری کارگران در حرم امام خمینی، گفت: در وزارتخانه‌ای که کارگران کارفرمای آن هستند توانسته‌ایم بیش از ۸ هزار کارگر زیرزمینی، شهری و روستایی را بیمه کنیم و در آینده سعی می‌کنیم خدمات ارائه شده این بیمه را بهبود ببخشیم.

او افزود: ما هر سال به اینجا می‌آییم که بگوییم صدای کارگران و مستضعفان هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. ما باید رنج مردم را کم کنیم، غم مردم را کم کنیم و از امام آموختیم که یک تار موی کوخ نشینان را با کاخ نشینان عوض نکنیم.

ربیعی تصریح کرد: امروز همه به راحتی فریاد می‌زنند که فرصت‌های اجتماعی برابر حق همه کسانی است که ضعیف نگه داشته شده‌اند چرا که انقلاب متعلق به محرومان و پابرهنگان است و باید همینطور هم باقی بماند.

وزیر کار در ادامه بیان کرد: سعی ما در دولت تدبیر و امید بر این است که آرزوهای امام از جمله برخورداری همه ایرانیان از پوشش بیمه درمانی مناسب را برآورده کنیم. سعی کرده‌ایم سفره بیش از ۱۰ میلیون نفر بدون کالری و پروتئین باقی نماند. از طرفی امسال صندوق بازنشستگان و مستمری بگیران فعال می‌شود تا هیچ مستمری بگیری بی‌خانه باقی نماند.

ربیعی در عین حال گفت: ما می‌دانیم نقصان زیاد است. ما با زندگی مستاجری با حداقل دستمزد آشنا هستیم. در محضر امام با کارگران عهد و پیمان می‌بندیم که به جامعه دروغ نگوییم و برای رضای خدا کار کنیم نه آنچه که به آن سیاسی کاری می‌گویند. ریاکاری، دروغ گویی و آمارسازی نکنیم و به جامعه ضعیف نگه داشته شده بیشتر توجه کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: من به عنوان وزیر بخاطر نقصان‌ها از شما عذرخواهی می‌کنیم. مجموعه‌ای که در وزارت کار جمع شده‌اند از خود کارگران هستند و در اینجا با شما عهد می‌بندند که کوتاهی نکنند.

وزیر کار در پایان گفت: عهد می‌کنیم اموال بازنشستگان را حراست کنیم و به سوء استفاده کنندگان و فرصت طلبان اجازه دست اندازی ندهیم. تاکنون مقابل سوء استفاده‌ها را گرفته‌ایم و در آینده نیز خواهیم گرفت.

****
محجوب: جریانات کارگری بحث دستمزد را رها نکنند

ایلنا: دبیرکل خانه کارگر با ناکافی دانستن تلاش‌های صورت گرفته در شورای عالی کار به منظور افزایش دستمزد کارگران، از جریانات مختلف کارگری خواست که بحث دستمزد را رها نکنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا محجوب» در اولین روز هفته کارگر در جمع یکهزار نفری کارگران در حرم امام خمینی گفت: آنچه که به مستمری بازنشسنگان افزوده شد از آنچه که به مزد پایه کارگران افزوده شد کمتر بود در حالی که عقب افتادگی مستمری بازنشستگان از کارگران هم بیشتر است.

او در ادامه خطاب به وزیر کار که در مرقد امام حضور داشت گفت: اگر چه در دولت دشواری دارید اما باز هم تلاش کنید و حق مستمری بگیران و بازنشستگان را به آن‌ها بازگردانید.

محجوب تصریح کرد: امیدوارم بیمه تکمیلی که به دلیل ارائه خدمات ضعیف به شدت مورد اعتراض بازنشستگان است، امسال جبران شود. البته من مخالف این نوع بیمه‌ام و معتقدم تامین اجتماعی باید تمام خدمات را ارائه کند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با اشاره به همسان شدن حداقل دستمزد و معیشت کارگران در اولین سال انقلاب، گفت: طلبکار بودن کارگران برای یکسال و دو سال نیست و سال‌ها معوقات وجود دارد که فاصله قابل ملاحظه‌ای را بین حداقل دستمزد و معیشت آن‌ها به وجود آورده است، جوری که مزد پایه فعلی یک میلیون تومان با هزینه حداقلی زندگی فاصله دارد.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس نهم با ناکافی دانستن تلاش‌های صورت گرفته در شورای عالی کار به منظور افزایش دستمزد کارگران، گفت: من از نمایندگان کارگران در شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های اسلامی و سایر جریانات کارگری می‌خواهم که بحث دستمزد را‌‌ رها نکنند.

دبیرکل خانه کارگر در پایان گفت: ما همانند امام معتقدیم برای احیای حق خود باید فریاد بکشیم چرا که حق طلبی و حق خواهی سفارش و توصیه امام بوده است.

****
دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران: ۹۰ درصد کارگران در مازندران امنیت شغلی ندارند

ایلنا: دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران، در اولین روز از هفته کارگر با حضور در کارخانه‌های این استان، از تلاش شبانه‌روزی کارگران تقدیر کرد.

به گزارش ایلنا، نصرالله دریابیگی، صبح امروز به‌مناسبت فرارسیدن هفته کارگر در کارخانه فولاد طبرستان حضور یافته و با تقدیم شاخه‌های گل از زحمات این عزیزان قدردانی کرد.

دریابیگی در این دیدار گفت: کارگران آیینه تمام‌نمای کار، تلاش و تولید هستند و باید همیشه ایام قدردان این قشر مظلوم بود.

وی، ادامه داد: ۹۰ درصد کارگران در مازندران امنیت شغلی ندارند و مورد سوء استفاده اقتصادی قرار گرفته و قربانیان اصلی قراردادهای سفید امضاء هستند.

دریابیگی، با بیان اینکه در جامعه‌ای که به کارگران و بازنشستگان آن توجه ویژه نشود، چرخه کار و تولید نیز به خوبی نمی‌چرخد تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم به بهانه توسعه، کارگری از محل کار خود اخراج شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران افزود: جامعه کارگری از وضعیت اسفناک درمان رنج می‌برند که با وجود قانون الزام مشکلات فراوانی بر جامعه کارگری وارد شده که به عنوان نمونه یک کارگر ۳ تا ۴ حق بیمه را از جیب خود پرداخت می‌کند.

وی، با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها مصیبتی را بر جامعه کارگری وارد کرده که دخل و خرج آن‌ها همخوانی ندارد گفت: متاسفانه با اجرای قانون هدفمندی تورم ناجوانمردانه به جامعه کارگری وارد شده است.

دریابیگی در پایان با تشریح برنامه‌های هفته کارگر در مازندران با بیان اینکه هفته کارگر فرصتی مناسب برای عنوان کردن مطالبات و مشکلات قشر زحمتکش کارگر است گفت: در این هفته دیدار رهبری و رییس جمهور، دیدار با نماینده ولی فقیه و استاندار مازندران، غبار رویی مزار شهدا و دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران از مهم‌ترین برنامه هفته کارگردر مازندران است.

****
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران: ایجاد صندوق اعتباری کارگران با مشارکت تشکل‌ها در مازندران

ایلنا: مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: در مازندران تشکلات کارگری توسط خود کارگران اداره می‌شود و اداره تعاون فقط نقش نظارتی دارد.

به گزارش ایلنا، علی بابایی کارنامی بعد ازظهر امروز در دیدار با امام جمعه قائم شهر بمناسبت فرا رسیدن هفته کارگر ضمن اشاره به شعار سال اظهار داشت: در سالی که با شعار دولت و ملت، همدلی و همزبانی مزین شده است باید تلاش را دوچندان نمود تا بتوانیم در عرصه اقتصادی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

وی ادامه داد: شعار امسال در حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی این است که با تعاون کار ایجاد نماییم تا به رفاه برسیم و با همدلی و همزبانی بر اساس اهمیتی که مقام معظم رهبری فرموده‌اند ارائه خدمات ارزنده و با کیفیت به مردم و بویژه قشر کارگر در دستور کارقرار دهیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران تصریح کرد: کارگران، پایه و اساس توسعه کشور هستند و با اقتدار کار می‌کنند و کمترین انتظار را از مسئولین دارند.

بابایی با بیان اینکه در سال گذشته ۴۵۰ میلیارد تومان برای بخش درمان استان مازندران هزینه شد یادآور شد: اداره کار و مدیریت درمان تعامل خوبی با کارگران دارند.

وی از افتتاح بیمارستان قلب منطقه شمال در قائم شهر خبر داد و گفت: این بیمارستان آماده افتتاح است و با تکمیل کادر و پرسنل پزشکی بزودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

مدیر کل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ۵۶هزار کارگر ساختمانی در استان مازندران وجود دارد افزود: از این تعداد ۳۵ هزار نفر بیمه کارگران ساختمانی هستند و در حال حاضر دغدغه دولت بحث تامین اعتبار مالی برای بیمه شدگان است.

بابایی به مشکل اسکان کارگران ساختمانی و فصلی اشاره کرد و از شهردار قائم شهر خواست تا زمینی برای احداث ساختمانی برای این قشر معرفی و اداره تعاون آن را احداث نماید و با این کار شأن و منزلت کارگران فصلی نیز حفظ و قائمشهر بصورت پایلوت معرفی شود.

وی اظهار داشت: در سال گذشته، ۱۳ هزار پرونده را مدیریت کردیم و مدت رسیدگی را از ۱۰۰ روز به ۲۵ روز رساندیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما گفتمان کارگر و کارفرما را در مازندران بنا نهاده‌ایم تصریح کرد: در مازندران تشکلات کارگری توسط خود کارگران اداره می‌شود و اداره تعاون فقط نقش نظارتی دارد و بین اداره کار، تامین اجتماعی و مدیریت درمان هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

بابایی از کاهش کشته شدگان حوادث ناشی از کار خبر داد و گفت: با ۵۷ هزار نفر ساعت آموزش در مازندران تعداد کشته شدگان از ۹۶ کشته به ۲۰ کشته کاهش یافت.

وی در پایان گفت: مسکن اجتماعی در حوزه کاری ۱۰۰ هزار مسکن پیش بینی کرده است که اولویت واگذاری ما با جونان و کارگران است و همچنین صندوق اعتباری کارگران با مشارکت تشکل ها بزودی در سال جدید نهادینه می‌شود.

****
فردا در اصفهان صورت می‌گیرد؛ تجلیل از ۸۳ کارگر نمونه استان اصفهان با حضور قائم مقام وزیر کار

ایلنا: همزمان با هفته کارگر و برگزاری بیست و ششمین جشنواره امتنان از کارگران و کارآفرینان استان اصفهان قائم مقام وزیرتعاون؛ کار و روفاه اجتماعی ۶ اردیبهشت ماه به اصفهان سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، معاون اجتماعی اداره کل تعاون؛ کارو رفاه اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه برای اولین باردر استان اصفهان مراسم تجلیل از کارگران و کارآفرینان نمونه بصورت مشترک دراصفهان برگزار می‌شود گفت: در جشن کارگری امسال از ۸۳ نفر کارگر نمونه تجلیل به عمل می‌آید.

احمد رضا پرنده، امروز در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه از میان ۳ هزار و ۱۴۱ نفرکارگرکه درسال ۹۳ برای شرکت در این جشنواره ثبت نام کردند ۱۱۸ نفر برای مصاحبه انتخاب شدند ادامه داد: در بررسی‌های نهایی صورت گرفته از این تعداد ۲۳ کارگرفردی، ۱۷ گروه کارنمونه در استان، و۵ نفرتلاشگرنمونه مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: در جشنواره کارآفرینان برترنیز ۲ هزار و۳۹۶ نفر ثبت نام کرده‌اند که از میان ان‌ها ۳۱ نفرکارآفرین نمونه استانی انتخاب شدند اظهارداشت: در این میان از ۷ واحد تولیدی نمونه شامل شرکت تکسرام، فولاد علویجه، جهان صادرات، چوب سبز، شرکت دی‌ام تی، صنایع غذایی مهرآرا و فولاد امیر کبیر کاشان نیز تجلیل به عمل می‌آید.

پرنده، افزود: واحد‌های تولیدی مورد تجلیل از شهرستان‌های فلاورجان، نجف آباد، نطنز، خمینی شهر، مبارکه، خوانسار، کاشان هستند.

وی ادامه داد: بیشترین کارگران نمونه در سال ۹۴ از شهرستان‌های اصفهان، مبارکه، زرین شهر، نجف آباد، کاشان؛ شاهین شهرهستند که به دلیل دارا بودن بیشترین جمعیت کارگری از آماربالایی برای تجلیل از کارگران نمونه برخوردارند.

پرنده؛ با اشاره به اینکه درمراسم تجلیل از کارگران نمونه همچنین از۱۸نفرازبرترین‌های دهمین دوره مسابقات قرآن؛ اذان و نهج البلاغه نیز تجلیل به عمل می‌آید گفت: دراین مراسم از۳ خانواده شهید کارگری نیز با حضور قائم مقام وزیر کارتجلیل می‌شود.

وی تاکید کرد: از میان کارگران نمونه استان اصفهان ۹ نفر برای انتخاب کارگر نمونه کشوری به وزارت کار معرفی شده‌اند که یک نفربعنوان فرد منتخب در مراسم جشن تجلیل هفته کارگر که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.

وی ملاک‌های انتخاب کارگران و کار آفرینان نمونه را شامل خلاقیت و نوآوری درکار، میزان اشتغالزایی درطرح‌های ابتکاری، افزایش صادرات، اجرای طرح‌های توسعه، ایجاد اشتغال جدید و پایدارو غیره عنوان کرد.

گفتنی است مراسم تجلیل ازکارگران نمونه در سالن اجتماعات اداره راه و شهرسازی برگزار می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.