گزارشگران سازمان ملل به ایران: اجرای احکام اعدام را متوقف کنید

شنبه, 19ام اردیبهشت, 1394
اندازه قلم متن

ahmad shaheed

گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۸ اردیبهشت با انتقاد از افزایش اعدام‌ها در ایران طی هفته‌های اخیر، از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که اعدام‌ها را متوقف کند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در بیانیه‌ای گفته است: وقتی حکومت ایران از اعلام تعداد واقعی اعدام‌های انجام شده خودداری می‌کند، این نشانه نادیده گرفتن کرامت انسانی و همچنین حقوق بین‌المللی بشر توسط این حکومت است.

به گزارش سازمان ملل متحد، در فاصله خرداد ۱۳۹۲ تا تیر ۱۳۹۳ دستکم ۸۵۲ نفر در ایران اعدام شده‌اند. سازمان ملل پیشتر در زمینه افزایش شمار اعدام‌ها در ایران هشدار داده بود.

طبق این گزارش، از دی‌ماه سال ۱۳۹۳ تاکنون دستکم ۳۴۰ نفر در ایران اعدام شده‌اند که شش زندانی سیاسی و هفت زن در بین این اعدام شدگان بوده‌اند.

کریستف هاینز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های خودسرانه، نیز گفته است: افزایش شمار اعدام‌ها طی هفته‌های اخیر با وجود تردیدهای جدی در خصوص عادلانه بودن این محاکمه‌ها، موجب افزایش نگرانی در این زمینه شده است.

وی افزود: اتهام بسیاری از زندانیان اعدام شدگان هفته‌های اخیر در ارتباط با مواد مخدر بوده است و آنها به قتل عمد متهم نبودند، بنابراین چنین اتهام‌هایی در ردیف «جرایم بسیار مهم» قرار نمی‌گیرند.

دو گزارشگر ویژه همچنین از ادامه اعدام‌ها در ملاء عام انتقاد کرده و گفته‌اند دستکم از دی‌ماه سال گذشته تاکنون ۱۵ اعدام در ملاء عام انجام شده است.

این گزارشگران تاکید کرده‌اند: اعدام در ملاءعام تاثیری غیرانسانی بر قربانی و شاهدان چنین اعدام‌هایی می‌گذارد و در نهایت ماهیت بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرکننده مجازات اعدام را تقویت می‌کند.

کریستف هاینز و احمد شهید از دولت ایران خواسته‌اند، اجرای مجازات اعدام را در سراسر ایران با هدف الغای کامل آن معلق کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.