فابیوس: فرانسه با توافق هسته‌ای بدون دسترسی به مراکز نظامی ایران مخالفت می‌کند

چهارشنبه, 6ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، گفته است که کشورش بدون گنجاندن دسترسی بازرسان به همه تاسیسات ایران، از جمله تاسیسات نظامی، در توافق هسته‌ای با ایران، آن را نخواهد پذیرفت.

آقای فابیوس در جمع نمایندگان پارلمان کشورش گفت: “فرانسه [توافق] را بدون اینکه روشن باشد در همه تاسیسات ایران، از جمله مراکز نظامی، بازرسی ممکن است، نخواهد پذیرفت.”
او گفت فرانسه خواهان رسیدن به توافق است “اما نه توافقی که به ایران اجازه می‌دهد بمب اتمی بسازد. این موضع فرانسه است، موضعی مستقل و صلح‌طلبانه.”

ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان) می‌خواهند که تا ۹ تیر ماه درباره مسائل مورد اختلاف به توافق جامع برسند. یکی از مسائلی که در هفته‌های اخیر اختلاف درباره آن پررنگ شده بازرسی از مراکز نظامی ایران است.

مقام‌های ایرانی تاکید دارند که اجازه چنین بازرسی‌هایی را نمی‌دهند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، هفته گذشته گفت: “اجازه نمی‌دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچ گونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود.”

فرانسه یکی از اعضای دائم شورای امنیت است که حق وتو دارد. مطابق تفاهمی که طرفین کرده‌اند توافق نهایی هسته‌ای ایران در قالب یک قطعنامه شورای امنیت به تصویب می‌رسد و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران لغو می‌شود، این بدون نظر مثبت فرانسه ممکن نیست.

‘پذیرش پروتکل الحاقی’
همزمان خبرگزاری فرانسه گزارش داده که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دیروز (سه‌شنبه) به این خبرگزاری گفته است که ایران با اجرای پروتکل الحاقی ان‌پی‌تی موافقت کرده است.

آقای آمانو گفته است که به موجب این پروتکل “وقتی که شک‌هایی داشته باشیم یا به ناسازگای‌هایی بربخوریم، می‌توانیم برای بازرسی از مثلا یک مکان اعلام نشده درخواست کنیم، این می‌تواند شامل مراکز نظامی نیز بشود.”

هرچند دیپلمات‌های ایرانی پیشتر تفسیر آقای آمانو از پروتکل الحاقی را رد کردند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.