شرکت شل «آماده پرداخت بدهی دو میلیارد دلاری» به ایران است

پنجشنبه, 14ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

shell

بن ون بردن، مدیرکل شرکت نفتی شل، پس از دیدار با بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، اعلام کرد این شرکت آماده است «پس از فراهم شدن زمینه‌های حقوقی» بدهی خود به تهران را پرداخت کند.

به گزارش روز ۱۴ خرداد روزنامه «وال‌استریت جورنال»، بن ون بردن گفته که پرداخت بدهی دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری به ایران پس از فراهم شدن زمینه‌های حقوقی – لغو تحریم‌ها – امکان‌پذیر خواهد بود.

بدهی رویال داچ شل به ایران، بابت خرید نفت از شرکت ملی نفت ایران است که به دلیل تحریم‌ها، پرداخت آن تاکنون انجام نشده است.

این گزارش می‌گوید این‌گونه مسائل، به شرکت‌های غربی یادآوری می‌کند که پیش از اندیشه بازگشت و یا ورود به بازار ایران، باید در انتظار حل مسائل حقوقی ناشی از تحریم‌ها باشند.

مدیرکل رویال داچ شل در وین و پس از دیدار با وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: «پرداخت بدهی شل به ایران پس از کسب مجوز از دولت‌های بریتانیا، هلند و آمریکا میسر خواهد شد».

هنوز شرایط بازپرداخت بدهی‌های شرکت‌های نفتی به ایران روشن نشده است.

در سال ۲۰۱۳ میلادی، حدود دو سال پیش، دولت بریتانیا از پرداخت بدهی شل به ایران جلوگیری کرد. کمپانی شل گفته است که در آن هنگام در صدد پرداخت بدهی خود به صورت کالاهایی مانند گندم و سایر غلات و مواد دارویی بر آمد ولی به رغم آن‌که این کالاها شامل تحریم‌ها نیستند، دولت بریتانیا آن را بلوکه کرد.

آقای ون بردن همچنین به وزیر نفت ایران وعده داد که به محض لغو تحریم‌ها، کمپانی شل برای بررسی امکانات فعالیت (در صنعت نفت و گاز) به ایران باز خواهد گشت.

گزارش‌های خبری حاکی است که در وین، بیژن نامدار زنگنه در حاشیه یک سمینار انرژی، با مدیران سایر شرکت‌های نفتی مانند «لوک اویل» روسیه، توتال فرانسه و بی‌پی (بریتیش پترولیوم) هم دیدارهای جداگانه‌ای داشته و فرم جدید قراردادهای نفتی دولت ایران را با آن‌ها در میان گذاشته است.

به گفته وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، قراردادهای جدید نفت و گاز برای سرمایه‌گذاران خارجی از جذابیت‌های فراوانی برخوردار است.

این گزارش حاکی است شرکت‌های نفتی آمریکایی نیز علاقه خود را به بازار نفت ایران ابراز کرده‌اند. از جمله مدیرکل شرکت «کونوکو- فیلیپس» گفته که مشتاق بررسی فرصت‌های فعالیت در ایران است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.