آتش سوزی به «۱۰۰ هکتار» از جنگل‌های استان ایلام خسارت وارد کرد

جمعه, 15ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

atash-suzi-ilam

مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام می‌گویند، در آتش‌سوزی جنگل‌های استان ایلام در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد دستکم به ۱۰۰ هکتار از این جنگل‌ها خسارت وارد شده است. در همین حال، نماینده دهلران در مجلس خواستار پیگیری احتمال «عمدی بودن» این آتش سوزی‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، رییس کل منابع طبیعی ایلام گفته است طی روزهای پنجشنبه و جمعه هشت فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی و زیست محیطی این استان رخ داده است.

مازیار سلیمان نژاد افزود: در مجموع ۱۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی و ملی و زیست محیطی استان بر اثر این حوادث دچار خسارت‌هایی شده‌اند که هنوز میزان دقیق آن مشخص نشده است.

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است آتش سوزی در جنگل‌های استان ایلام ابتدا در روز پنجشنبه در جنگل‌های ایلام آغاز شد و دستکم به ۲۰ تا ۲۵ هکتار جنگل در این شهرستان خسارت وارد کرد.

این در حالی است که به گفته فرماندار ایوان، روز جمعه دو فقره آتش سوزی در مناطق جنگلی این شهرستان رخ داده است.

معروف بسطامی گفت: حریق ظهر امروز در ارتفاعات سرخ گیری از توابع بخش زرنه و عصر امروز نیز منطقه جنگلی پلنگ کنار را در بر گرفت.

به گفته فرماندار ایوان، هم اکنون تلاش برای اطفای حریق در منطقه جنگلی پلنگ کنار ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، عماد سلامت، مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در خصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی در جنگل‌های شهرستان ایلام و جزئیات آن، اظهار داشت: آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام عصر روز ۱۴ خرداد آغاز شد و با توجه به وزش باد در سطح محدوده «شلم» گسترش یافت؛ در همان موقع نخستین جلسه ستاد بحران تشکیل شده و فراخوان مردمی برای کمک برای اطفای حریق نیز صادر شده است.

وی در خصوص میزان خسارت ناشی از این آتش‌سوزی گفت: «برای ارزیابی دقیق نیازمند (ابزاری مانند) GPS هستیم اما برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که بین ۲۰ تا ۲۵ هکتار از جنگل‌ها در آتش سوخته است. البته توجه داشته باشید که میزان آتش‌سوزی سطحی بوده و عمدتاً علف‌ها، کنده‌ها و درختانی که در پی خشکسالی خشک شده‌اند در آتش سوختند و درختان سرسبز و کهنسال آسیب چندانی ندیده‌اند».

عماد سلامت با این حال تاکید کرده است که در غرب ایران حتی یک هلی‌کوپتر اطفای حریق نیز وجود ندارد.

همزمان با اظهارات این مقام‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، نماینده دهلران در مجلس شورای اسلامی خواستار پیگیری بحث عمدی بودن آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های استان ایلام و شهر ایلام شد و «از نهادهای امنیتی خواست سازمان یافته بودن آتش‌سوزی‌های ایلام را بررسی کنند».

به گزارش خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، علی‌محمد احمدی درباره علت بروز این حادثه اظهار داشت: «در ایلام جو التهاب با به میان آمدن شایعه عمدی بودن آتش‌‌سوزی در مراتع و جنگل‌های بلوط این استان به وجود آمده است. آن طور که اهالی شهر ایلام می‌گویند و آنهایی که با این جنگل‌ها و شهر ایلام آشنا هستند هم تایید می‌کنند با توجه به بروز آتش‌سوزی تقریبا به طور همزمان در سه نقطه مختلف ارتفاعات دور شهر ایلام، این شائبه به وجود می‌آید که این آتش‌سوزی‌ها عمدی و به شکل سازمان‌یافته بوده است».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.