۸۱ هزار میلیار تومان؛ نقدینگی ۱۰ بانک و موسسه

pul-kasif

در سال ۹۳، نقدینگی نزد شش بانک و چهار موسسه ۸۱ هزار میلیارد تومان برآورد شد. بر این اساس حجم نقدینگی در این سال نسبت به سال ۹۲ بالغ بر ۲۲.۳درصد افزایش یافته است.

اقتصاد ایران آنلاین: بانک مرکزی در تازه‌ترین آمار اعلامی نقدینگی سال ۹۳ را ۷۸۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان اعلام کرد که از این میزان، ۸۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی نزد شش بانک و چهار موسسه اضافه شده به پوشش آماری بوده است.

بر این اساس حجم نقدینگی در این سال نسبت به سال ۹۲ بالغ بر ۲۲.۳درصد افزایش یافته است.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین، جدول اخیر بانک مرکزی از وضعیت متغیرهای عمده پولی با پایه‌های همگن نقدینگی در سال گذشته را با سه رویکرد مورد بررسی قرار داده است.

در بخش نخست نقدینگی بدون هیچ گونه افزایش در پوشش آماری بررسی شده که طبق آن، حجم نقدینگی در این سال ۷۰۱ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.

در بخش دوم نقدینگی صرفا با پوشش آماری اعلام شده در سال ۹۲ (پنج بانک و دو موسسه) محاسبه شده که براساس آن حجم نقدینگی به ۷۲۱ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان رسیده است و در بخش سوم با لحاظ تمامی پوشش آماری در سال ۹۲ (شش بانک و چهار موسسه) برآورد شده که طبق آن حجم نقدینگی ۷۸۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

در صورتی که روش اول محاسبه را مبنا قرار دهیم نقدینگی سال ۹۳ نسبت به سال پیش از آن ۲۰.۹ درصد افزایش داشته است. در روش دوم رشد نقدینگی ۲۱.۴ درصد بوده و در روش سوم محاسبه حجم نقدینگی ۲۲.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل