معاون سازمان محیط زیست: ۷۰درصد آب های زیرزمینی را هدر داده ایم

دوشنبه, 25ام خرداد, 1394
اندازه قلم متن

zirzamin

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: وضعیت منابع آب های زیر زمینی مناسب نیست، در۳۰ سال گذشته حدود ۶۰ میلیون متر مکعب مازاد برداشت از منابع زیر زمینی انجام شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ احمدعلی کیخا در دومین همایش دو روزه مدیریت و مهندسی تالاب ها در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۸۶۰ میلیون هکتار وسعت تالابی در سایت رامسر به ثبت رسیده است که روند نابودی آنها بسیار نگران کننده است. تنها ایران نیست که درگیر شرایط بد تالابی شده است بلکه تمام دنیا گرفتار آن هستند.

کیخا گفت: برای اولین بار اندیشه حفاظت از تالاب ها در ایران و در شهر رامسر شکل گرفت، ۴۴ سال پیش ۱۸ کشور در رامسر گردهم آمدند و کنوانسیون رامسر که هدفش حفاظت از تالاب ها و گونه های تالابی است را شکل دادند و اکنون ۱۸۸ کشور عضو آن هستند.

او ادامه داد: بر این اساس انتظار می رفت تالاب های ایران که بنیانگذار این کنوانسیون بود در شرایط بهتری باشد اما ظاهرا موفق نبودیم. اکنون دریاچه ارومیه، هامون، پریشان، بختگان، گاوخونی و تعداد زیادی دیگر از تالاب ها وضعیت خوبی ندارند.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست گفت: سیاست ها، برنامه ها و پروژه هایی که تاکنون انجام شده است نتیجه اش مطلوب نبود، شاید یکسری اقدامات انجام شد اما در مجموع جوابگوی شرایط تالاب های کشور نبود. بر اساس اعلام دبیر کل کنوانسیون رامسر سالانه به طور متوسط یک درصد از وسعت تالاب های دنیا از بین می رود که روند بسیار نگران کننده ای است و اگر ادامه یابد قطعا در آینده ای نه چندان دور فقط نامی از تالاب ها باقی خواهد ماند.

کیخا گقت: رویکردهای توسعه برای حفاظت از تالاب ها و رودخانه ها مناسب نبوده و اگر قرار است بهبودی در وضعیت تالاب های کشور ایجاد شود باید در سیاست ها و قوانین موجود در این زمینه تغییرات اساسی انجام شود. چند سالی است شرایط آب و هوایی تغییر کرده است در حالی که خود را با این تغییر تطبیق نداده ایم زیرا هنوز این تغییر را باور نکرده ایم ، در سال ۲۰۰۹ اجلاسی محیط زیستی در ترکیه برگزار شد که حاضران تاکید بر پذیرش تغییرات آب و هوایی داشتند و اینکه خود را با این تغییر تطبیق دهیم اما به نظر می رسد این تغییر در کشور ما هنوز پذیرفته نشده است.

او ادامه داد: می دانیم که وضعیت منابع آب های زیر زمینی مناسب نیست، در۳۰ سال گذشته حدود ۶۰ میلیون متر مکعب مازاد برداشت از منابع زیر زمینی انجام شد اما اکنون برخی رقم ۱۵۰ میلیارد متر مکعب را اعلام می کنند چون به این منابع مانند معادن نگاه می شود که باید بهره برداری شود.

کیخا گفت: آب های زیر زمینی ذخایر احتیاطی ملل محسوب می شوند و برای شرایط بحرانی در نظر گرفته شده اند و برداشت از آنها نباید بیشتر از ۲۰ درصد باشد، اگر به ۴۰ درصد برسد شرایط بحرانی است در حالی که در کشور ما تا ۷۰ درصد نیز برداشت شده است. با توجه به اهمیت حفاظت از تالاب ها نمی توانیم در بالادست تالاب ها اراضی دیم را به آبی و زمین های زارعی را به باغ تبدیل کنیم و یا سدسازی ها همچنان ادامه داشته باشد، تمام این موارد نیاز به مدیریت و برنامه ریزی دارد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توجه دولت، رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به این مقوله احساس نیاز به حفاظت از محیط زیست در کشور را ایجاد کرد. بر اساس قانون اساسی سازمان حفاظت محیط زیست مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیر قابل جبران در محیط زیست است اما در عمل شناخته شده نیست و بسیاری از سازمان ها و نهادها، اقداماتی بر خلاف نظر سازمان محیط زیست انجام می دهند در حالی که باید به قانون احترام گذاشته و به آن عمل کرد.

او گفت: قوانین مربوط به حفاظت از محیط زیست و تالاب ها باید اصلاح شود، طرح حفاظت از تالاب های کشور در قالب لایحه ای به مجلس ارایه شده و یا به زودی ارایه می شود که امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی آن را در قالب قانون تصویب کنند. همچنین برای حفاظت از هر تالاب نیاز به برنامه عمل داریم که در حال تهیه است، داشتن این برنامه مانع تغییر کاربری اراضی تالابی بدون ضابطه می شود.

فقط ۳۱ میلیارد برای حفاظت از ۱۷میلیون هکتار زمین

کیخا با اشاره به اعتبارات ناچیز بخش محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مسوولیت حفاظت بیش از ۱۷ میلیون هکتار از اراضی و اکوسیستم های ارزشمند زیست محیطی با بخش محیط زیست طبیعی سازمان است در حالی که برای حفاظت از این میزان، سال گذشته فقط ۳۱ میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شد که بسیار ناچیز است.

او گفت: ارزش زیستی تالاب انزلی به تنهایی بیش از سدهایی است که وجود دارد بنابراین انتظار می رود حداقل به اندازه اعتبار یک سد برای آن بودجه در نظر گرفته شود، ارزش سایر تالاب های کشور نیز کمتر از این نیست.

کیخا ادامه داد: در دو سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه تالاب ها انجام شده است و برنامه عملی در قالب طرح حفاظت از تالاب های ایران با همکاری سازمان ملل در حال انجام است و بر این اساس اقدامات خوبی در زمینه تالاب ها از جمله هامون انجام شده است، با برداشته شدن بخشی از دایک مرزی و لایروبی نهرهای منتهی به هامون اکنون بخش هایی از تالاب آبگیری شده است.

او گفت: در ارومیه نیز کارهای خوبی انجام شده است و موجب شد تا روند تخریب کاهش یابد یا متوقف شود، در تالاب هورالعظیم نیز اتفاقات خوبی رخ داده است و وزارت نفت پذیرفت که باید آبراهه ها را باز کند تا آب وارد تالاب شود و این روند همچنان ادامه دارد. نهضت حفاظت از تالاب ها آغاز شده است اما نیاز به شتاب بیشتری دارد ، سازمان حفاظت محیط زیست به تنهایی قادر به حفاظت از آنها نیست و بزرگترین کاری که می تواند بکند مطالبه گر احیای تالاب ها از مردم و مجلس باشد که در این زمینه خوب عمل کرده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.