هشدار عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام یک مجرم نوجوان در ایران

پنجشنبه, 8ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

amnesty

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل درباره احتمال اعدام سالار شادی‌زادی، به خاطر ارتکاب قتل هنگامی که زیر سن قانونی بوده، هشدار داده است.

آقای شادی‌زادی محکوم شده است که در زمستان سال ۱۳۸۵ و در حالی که ۱۵ سال داشته، یکی از دوستان خود را به قتل رسانده است.

با توجه به اینکه سن مسئولیت کیفری در ایران برای پسران ۱۵ سال قمری (۹ سال قمری برای دختران) است و خانواده مقتول خواهان “قصاص” هستند، سالار شادی‌زادی حکم اعدام گرفته است.

بنابه گزارش‌ها، او به سلول انفرادی در زندان رشت منتقل شده و ممکن است در روزهای آینده اعدام شود. البته به گفته عفو بین‌الملل اجرای حکم اعدام فعلا متوقف شده تا سالار شادی‌زادی بتواند مطابق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی درخواست اعاده دادرسی کند.

بنابر این ماده اگر افراد بالغ کمتر از ۱۸ سال، جرایمی انجام دهند که مجازات آن “حد یا قصاص” باشد اما “ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکرده و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد” قاضی می‌تواند برای آنها از مجازات‌های جایگزین استفاده کند.

در عین حال فرشید رفوگران، وکیل سالار شادی‌زادی، در نامه سرگشاده‌ای به صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، نوشته که شعبه‌های مختلف دیوان عالی ایران برداشت‌های متفاوتی از این ماده قانونی دارند و برخی از آنان درخواست اعاده دادرسی بر این مبنا را رد می‌کنند.

مطابق کنوانسیون حقوق کودک، که ایران نیز به شرط عدم تعارض با قوانین اسلامی به آن پیوسته، سن قانونی برای همه افراد ۱۸ سال تعیین شده است. بر همین مبنا مجازات‌های سختگیرانه برای کسانی که زیر سن قانونی مرتکب جرم می‌شوند منتقدان زیادی دارد.

عفو بین‌الملل می‌گوید در ۹ سال اخیر دست‌کم ۷۲ مجرم نوجوان در ایران اعدام شده‌اند و حدود ۱۶۰ نفر که زیر سن قانونی مرتکب جرم شده‌اند، در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.