از دلارهای بلوکه‌شده ایران ‘۶ میلیارد دلار سهم دولت است’

جمعه, 9ام مرداد, 1394
اندازه قلم متن

dollar
ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران، می‌گوید حجم “دلارهای بلوکه‌شده” ایران حدود ۳۰ میلیارد دلار است. به گفته او از این مبلغ تنها ۶ میلیارد دلار سهم دولت ایران است.

آقای سیف روز جمعه ۹ مرداد به وبسایت رسمی مجلس ایران گفته است: “حدود ۳۰ میلیارد دلار رقم دلارهای بلوکه شده ایران است که از این میزان ۲۳ میلیارد دلار منابع بانک مرکزی بوده که بعد از رفع تحریم‌ها آزاد می‌شود و ۶ میلیارد دلار دیگر نیز سهم دولت از دلارهای بلوکه شده است.”

رئیس بانک مرکزی ایران توضیح داده است: “باید توجه داشت معادل ریالی ۲۳ میلیارد دلار از دلارهای بلوکه شده وارد خزانه شده و درصورت آزادسازی ۶ میلیارد دلار دیگر، متناسب با سهم دولت به حساب خزانه وازیر شود.”

با پایان موفق مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ برخی امیدوار بودند که آزاد شدن دارایی‌های خارجی به اقتصاد ایران کمک کند.

پیش از این منابع مختلف رقم پول بلوکه شده ایران را بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌کردند، اما به تازگی اعلام شده که منابع قابل انتقال به ایران بین ۲۹ تا ۳۰ میلیارد دلار است.

آقای سیف قبل از این گفته است ۲۴ میلیارد دلار از دارایی‌های خارجی در طرح‌های نفت و گاز و ۱۰ میلیارد دلار در بانک‌های ایرانی سپرده‌گذاری شده و ۲۲ میلیارد دلار به عنوان تامین مالی طرح‌های ایرانی در چین اختصاص داده شده است.

احمد توکلی، نماینده مجلس، هفته گذشته گفت مجلس از دیوان محاسبات درخواست می‌کند که رقم دارایی‌های خارجی ایران را بررسی کند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.