زنگنه از فقدان «منابع کافی» برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت خبر داد

سه شنبه, 3ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

dollar

وزیر نفت ایران روز سه‌شنبه گفت که به دلیل افت چشمگیر قیمت نفت در سال‌های اخیر، هم اکنون پولی برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران وجود ندارد. سرمایه‌گذاری در چهار سال گذشته از ۴۰ میلیارد دلار به زیر شش میلیارد دلار رسیده است.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، روز سه‌شنبه، سوم شهریورماه، در یک کنفرانس خبری در تهران گفت که در سال‌های ٩٠ و ٩١ چهل میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت انجام شد، اما در سال ٩٢، این رقم به ١٠ میلیارد دلار هم نرسید و در سال ٩٣ این رقم به سختی به شش میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت، آقای زنگنه در ادامه گفت که «امسال به دلیل کاهش قیمت نفت منابع کافی برای سرمایه‌گذاری در صنعت اختصاص نیافته است».

قیمت نفت در نیمه اول سال گذشته میلادی حدود ۱۰۸ دلار بود، اما از نیمه سال ۲۰۱۴ دچار سقوط شد و با نوسان‌هایی هم اکنون به حدود ۴۰ دلار سقوط کرده است.

ایران اخیرا اعلام کرد که تا پنج سال آینده به ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران نیاز دارد.

علت این امر وجود روزانه حدود ۲.۵ میلیون بشکه تولید نفت مازاد بر مصرف در بازار و همچنین رشد اقتصادی پایین دنیا اعلام شده است.

با این حال وزیر نفت تصریح کرد که با وجود تحریم‌هایی که از سال‌های گذشته وجود داشته و البته همچنان نیز تداوم دارد، صادرات نفت ایران افزایش یافته است.

به گفته آقای زنگنه، صادرات نفت ایران «در چهار ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ١۵ درصد افزایش پیدا کرده که این افزایش صادرات کار بسیار دشواری بوده است».

ایران قبل از تحریم‌های غرب، روزانه تا ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت، اما بعد از تحریم‌ها این رقم به حدود یک میلیون بشکه سقوط کرد.

با این حال بر اساس آمارهای بین‌المللی، صادرات نفت خام ایران طی سال جاری میلادی مقداری افزایش یافته و به حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

زنگنه در ادامه به شرایط تحریم ایران اشاره و آن را با دوران هشت ساله جنگ ایران و عراق مقایسه کرده و گفت که «شرایط تحریم‌ها بسیار دشوارتر از دوران جنگ است؛ در واقع تحریم‌ها جنگ بدون آتش و دود است، جنگی که آتش و خون ندارد، اما ضربات آن مهل‌کتر از جنگ هشت ساله علیه ایران است».

وی همچنین به بازگشت ایران به بازار نفت پس از لغو تحریم‌ها اشاره و اظهار کرد که بلافاصله با لغو تحریم‌ها، ایران سهم از دست رفته نفت خود را که بیش از یک میلیون بشکه در روز است به دست خواهد آورد و به این منظور در نخستین روزهای لغو تحریم ۵٠٠ هزار بشکه و پس از آن ظرف مدت کوتاهی ۵٠٠ هزار بشکه دیگر به تولید نفت ایران اضافه خواهد شد.

پرونده پارس جنوبی «بسته می‌شود»

به گفته وزیر نفت، پرونده پارس جنوبی جز فاز ١۴ تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود و تولید گاز در فاز ١۴ نیز بعد از سال ٩۶ انجام خواهد شد.

ایران می‌خواهد ظرفیت تولید گاز خود را از حدود روزانه ۶۵۰ میلیون متر مکعب فعلی به ۱۱۰۰ میلیون متر مکعب در سه سال آینده برساند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.