مافیاهای اقتصادی در برابر هم: بازداشت دلالی که گمشدن دکل را لو داد‎

دوشنبه, 9ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

morad-shirani

به فاصله کمتر از ۴۸ ساعت پس از افشاگری “مراد شیرانی” در روزنامه شرق درباره ماجرای “دکل نفت گم شده”، رسانه های داخلی از بازداشت وی از سوی قوه قضاییه خبر دادند تا ماجرای پیچیده مافیای نفتی در ایران، پیچیده تر شود.

روزنامه شرق، نزدیک به دولت حسن روحانی، دو روز قبل در مطلبی با عنوان “انگشت اتهام از آقای ش برداشته شد” از افشاگری های جدید درباره ماجرای دکل نفتی گمشده خبر داده و نوشته بود: “براساس توضیحات او، ماجرای دکل گمشده وارد فاز دیگری می‌شود”.

مراد شیروانی یک روز قبل از بازداشت به روزنامه شرق گفته بود: “شرکت Dean، دو ماه قبل از انعقاد قرارداد خرید دکل به شکل صوری ثبت می‌شود و پس از ثبت به نام «عمر کامل آل سواده»، به سراغ شرکت تأسیسات دریایی ایران می‌آید. دلال‌های شرکت Dean یک دکل نفتی متعلق به شرکتی رومانیایی که در حال بازسازی در ترکیه بود را به شرکت تأسیسات دریایی پیشنهاد می‌کنند. طاهری مدیرعامل شرکت و من به عنوان مشاور او، صرفا مشخصات فنی را تأیید می‌کنیم و برای تأیید نهایی دکل، من به همراه طاهری عازم ترکیه می‌‌شویم و درنهایت پس از تأیید فنی دکل مبلغ٠٠٠/٣۵٣/١٧ دلار به شرکت Dean به عنوان واسطه معامله پرداخت می‌شود تا پس از نهایی‌شدن معامله، دکل به ایران منتقل شود”.

او افزوده بود: “برخی افراد خاصی که دارای ارتباطات ویژه با فردی به نام رضا طباطبایی بودند، با اعمال نفوذ و فشار بر شرکت تأسیسات دریایی، شرکت را مجبور به پرداخت ٨٠ درصد باقی‌مانده قیمت قبل از تحویل دکل می‌‌کنند. پس از اینکه این پول به حساب شرکت Deanواریز می‌شود، این شرکت با گرفتن پول و واریزنکردن آن به حساب شرکت رومانیایی، باعث می‌شود شرکت رومانیایی دکل را به شرکتی دیگر بفروشد و دست شرکت تأسیسات دریایی هم از دکل کوتاه بماند. عمر کامل آل سواده تا سال گذشته قبول نمی‌‌کرد شرکت او پول‌ها را دریافت کرده، اما پس از پیگیری‌های پیچیده و دقیقی که انجام شد، درنهایت «کنلون‌بانک» چین تأیید کرد در شرایط تحریم، پول‌های شرکت تأسیسات دریایی به حساب شرکت Dean واریز شده است. پس از آن بود که عمر پرده از راز بزرگ شرکت Dean برداشت و قرارداد همکاری خود با رضا طباطبایی را افشا کرد”.

شرق در ادامه افشاگری های شیرانی پیش از بازداشت نوشته بود: “براساس سندی که شیرانی در اختیار ما قرار داده، مالک شرکت Dean و تنها ذی‌نفع و دارنده شرکت ازجمله دارایی‌ها و تمامی سودها و حقوق آن رضا مصطفوی‌طباطبایی است و شخص عمر کامل آل سواده، فقط نماینده طباطبایی در این شرکت بوده است.پس از این افشاگری، شیرانی به عنوان فردی که در گزارش روز چهارشنبه خانه ملت متهم ربایش دکل معرفی شده بود، حالا پای طرف اصلی ماجرا یعنی رضا مصطفوی طباطبایی به پرونده باز شده است؛ پرونده‌ای که به‌نظر می‌رسد با این مستندات، نقاط مبهم آن در حال برطرف‌شدن است”.

پس از این افشاگری اما مراد شیرانی بازداشت شده و خبرگزاری های داخلی در اینباره نوشته اند: “م.ش یکی دیگر از متهمان پرونده دکل ۸۷ میلیون دلاری با دستور مقامات قضایی بازداشت شد. برای موارد فساد در دوره‌های مختلف مدیریتی شرکت تأسیسات دریایی از زمان تأسیس تاکنون، پیگیری‌های قضایی در حال انجام است و برای دو تن از مدیران عامل سابق این شرکت پرونده‌های قضایی تشکیل شده است. یکی از موارد مربوط به این پرونده‌های فساد، پرداخت پول یک دکل به ارزش ۸۷ میلیون دلار به دلالان دکل بود، اما این دکل هرگز به ایران نیامد و در حال حاضر در خلیج مکزیک در حال حفاری است.این گزارش حاکی است، م.ش که به تازگی بازداشت شده نیز در دلالی ابهام‌آمیز این دکل‌ها فعال بوده است”.

افشاگری شیرانی که منجر به بازداشت وی شد، پس از آن صورت گرفت که نادر قاضی پور از اعضای هیات تحقیق و تفحص از شرکت تاسیسات دریایی عکس هایی از مراد شیرانی را به همراه مدیرعامل شرکت دین منتشر کرد اما در افشاگری اش از رضا مصطفوی طباطبایی یاد نکرد.

نادر قاضی پور در اینباره به شرق که پیگیر ماجرا شده می گوید: “برای پیگیری دکل، هم به کمیسیون اصل ٩٠ شکایت کرده‌ایم هم به کمیسیون انرژی، نامه نوشته‌ایم. براساس آیین‌نامه باید ظرف ١٠ روز گزارش نهایی می‌شد و به ما پاسخ می‌دادند که ندادند و در این زمینه آقای مروی، رئیس کمیسیون انرژی، سهل‌انگاری کرده و خلاف آیین‌نامه عمل کرده و پاسخ ما را نداده است. در صورت ارائه گزارش نهایی و پیگیری صورت‌گرفته در موضوع دکل نفتی مفقود‌شده، گزارش باید در نوبت صحن بیاید و بعد نیز در محاکم قضائی پیگیری شود. علاوه بر مجلس، شخص وزیر نفت نیز به تازگی از پیگیری قضائی دکل نفتی غیب‌شده خبر داده و گویا وزارتخانه نیز به جد دنبال ماجراست. تخلف مربوط به فعالیت شرکت تأسیسات دریایی است. البته این تخلف در دولت پیش انجام شده و با وجود اسناد مربوط به خریدوفروش دکل از کشور ترکیه، این دکل هیچ‌گاه وارد خاک ایران نشده و صرفا سود صد میلیون دلاری یا به روایتی ٨٧ میلیون دلاری برای برخی واسطه‌ها به دنبال داشته است. علاوه بر اینها یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس از دکل نفتی دیگری خبر داده که سال‌ها پیش توسط همین شرکت خریداری شده، اما به دلیل مشکلات در کشور امارات مانده و به ایران منتقل نشده است”.

نادر قاضی پور در حالی نام “رضا مصطفوی طباطبایی” را در افشاگری اش درز گرفته بود که تا کنون رسانه ها بارها از نقش وی در مافیای دکل نفتی نام برده اند؛ به طوری که حتی فرزند عطاالله مهاجرانی نیز که نام اش به همراه او آمده بود، نتوانست نقش وی را در این پرونده انکار کند؛ فردی که به نوشته شفاف نیوز، “به کمک بعضی از دوستانش که در وزارت نفت به قدرت رسیده اند” فضا را برای تحرکات مالی و انتقال اموالش مناسب دیده و با دادن وکالت به یکی از معتمدینش در صدد خروج اموال خود از ایران است.

با این حال سایت صراط نیوز دیروز از احتمال استرداد طباطبایی به ایران از سوی پلیس بین الملل خبر داده و نوشته است: “هم اکنون طباطبایی آپارتمانهای خود را در منطقه سعادت آباد تهران به فروش گذاشته تا بتواند بخش دیگری از دارایی هایش را در ایران نقد کند که این موضوع باید مورد توجه دستگاه قضایی کشور قرار گیرد. طباطبایی هم اکنون در دوبی به سر می برد و شنیده می شود قرار است از طریق اینترپل (پلیس بین الملل) بازداشت و به ایران منتقل شود”.

صراط به نقش روزنامه شرق در این میان نیز اشاره کرده و نوشته: “یکی از روزنامه های اصلاح طلب به طور کاملا مشکوکی اقدام به انتشار رپرتاژ در خصوص فعالیت شرکت (س) و م.ش کرده است. برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند بخشی از پول خریدهای خارجی شرکت تاسیسات دریایی از حساب‌های خارجی و از طریق یک صرافی به حساب م.ش واریز شده است. این منابع اعلام می‌کنند رقم پول واریز شده حدود ۶۰۰ هزار دلار است.”
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.