۶۰۰ استاد دانشگاه خواستار احترام به نمادهای ملی دیگران شدند

یکشنبه, 15ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

parcham

۶۰۰ نفر از استادان دانشگاه در نامه‌ای از روحانی خواسته‌اند در جهت رعایت احترام به ملت‌های دیگر و نمادهای ملی آنها در اجتماعات مردمی اقداماتی انجام دهد. اشاره آنها آتش‌زدن پرچم آمریکا در مناسبت‌های مختلف است.

ده‌ها نفر از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های ایران در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، به تمجید از دستگاه دیپلماسی کشور در جلب اعتماد و همکاری جامعه بین‌المللی پرداخته ‌و تلاش دولت برای رفع “تهدیدهای ریشه‌دار” را در خور تحسین خوانده‌اند.

در این نامه ‌آمده که ایران در یک نقطه عطف تاریخی از تاریخ معاصر خود به سر می‌برد و در آستانه اتخاذ شیوه‌های سازنده برای تعامل با جهان قرار دارد: «اکنون زمان آن فرا رسیده که کلیه هم‌وطنان نیز در پرتو این سیاست‌های جدید، مقاومت طولانی خود را با ایفای یک نقش مثبت و فعال در ارائه چهره صحیح فرهنگ ملی و دینی به جهانیان تکمیل کنند.»

در بخشی از این نامه نوشته شده که از منطقه تصویری از افراطی‌گری، خشونت و هراس برای دیگر ملت‌ها و فرهنگ‌ها آفریده شده حال آن که “فرهنگ ملی و دینی ما از اعتدال، صلح و آشتی آکنده است”.

امضاکنندگان این نامه عنوان کرده‌اند که ایرانی‌ها باید به وظیفه ملی و دینی خود عمل کنند و برای همه ملت‌ها و فرهنگ‌ها پیام‌آور صلح و آشتی و میانه‌روی باشند.

آنها می‌نویسند: «امیدواریم که از این پس همه مردم در هر کجا که هستند در اجتماعات و همایش‌ها، در عبادات جمعی و در مساجد، از شعارهایی که با فرهنگ دینی و ملی ما سازگار نیست پرهیز نمایند. این شعارها نه تنها هزینه‌های ناخواسته و سنگینی بر روند کنونی دیپلماسی کشور تحمیل می‌کند بلکه چهره‌ای نادرست و مخدوش از مردم و کشور ما برای جهانیان تصویر کرده و بهانه به دست جنگ افروزان می‌دهد.»

در پایان این نامه از لزوم احترام به ملت‌های دیگر و نمادهای ملی آنها یاد شده است. در میان امضاکنندگان این نامه سرگشاده، نام استادان و دانشیارانی نیز به چشم می‌خورد که در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشغول کار و تحقیق هستند.

منظور از تلطیف فضای اجتماعات در این نامه سرگشاده روشن نشده اما به نظر می‌رسد مورد نظر نویسندگان، به آتش‌کشیدن پرچم کشورها، لگد کردن نمادهای ملی و یا شعارهای خشونت‌آمیزی است که در مراسم عبادی یا راه‌پیمایی‌ها سر داده می‌شوند.

به طور نمونه، لگدکوب کردن نقش پرچم آمریکا روی زمین، آتش زدن مترسک و یا سوزاندن پرچم آمریکا در مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا یا سالگرد انقلاب اسلامی امری رایج است. در مناسبت‌های دیگر هم‌چون روز قدس نیز پرچم آمریکا در کنار پرچم اسرائیل آتش زده می‌شود. در سال ۱۳۸۹ و هنگام حمله گروه‌های بسیجی به سفارت بریتانیا در تهران نیز پرچم این کشور آتش زده شده بود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.