واقعیت های ناگفته صنعت خودرو

دوشنبه, 16ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

leylaz-saeid-sahamnews

«خودروسازی ایران تا سال ۹۰ و قبل از فروپاشی اقتصاد کشور بیش از ۵/۳ درصد در تولید ناخالص داخلی سهم داشت اما به سبب اوج‌گیری تحریم‌ها این سهم با مقداری کاهش به حدود ۲درصد رسید.

این موضوع تأثیر متقابل صنعت خودرو و اقتصاد بر یکدیگر را بخوبی نشان می‌دهد. بر این اساس تصور می‌کنم که در دوران پساتحریم خودروسازی کشور با احیای قدرت خرید مردم می‌تواند دوباره به جایگاه پیشین خود باز گردد. اساساً آنچه بازار خودروهای داخلی را در سال‌های اخیر بی‌رونق کرد، کیفیت محصولات داخلی نبود بلکه کاهش قدرت خرید مردم به سبب فشارها و تحریم‌های اعمال شده در سال‌های ۱۳۸۹تا ۱۳۹۲ بود. اکنون نیز اغلب مشکلات صنعت خودرو و کاهش تقاضا برای محصولات آن ناشی از همین بخش است و موضوعات دیگر چندان جدیت ندارد. مقایسه محصولات خودرویی در جهان نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای ایرانی در قیاس با قیمت آن از توازن برخوردار است و هیچ گاه نمی‌توان با قیمت یک خودروی داخل خودروهای لوکس کمپانی‌های معروف جهان را خرید.

اساساً آنچه در مورد مقایسه قیمت‌های خودروهای داخلی و خارجی منتشر می‌شود، قیاسی کذب برای برهم ریختن افکار عموم است چراکه قیمت خودرو خارجی مطابق با شرایط مناطق آزاد یا شهر دبی بیان می‌شود و در هیچ نقطه از جهان این گونه نیست. در تمام دنیا خودروهای وارداتی مشمول تعرفه‌های گمرکی و مالیات هستند و قوانین و بازار ایران نیز برمبنای بازارهای بین‌المللی نظیر بازار لندن و پاریس است. البته ناگفته نماند که مالیات و تعرفه‌های گمرکی درآمدهای دولت تلقی می‌شود نه خودروسازان. براین اساس اینکه عده‌ای منتظر مانده‌اند تا تحریم‌ها لغو شود و خودروی وارداتی با قیمت خودروهای داخلی خریداری کنند انتظاری بیهوده است و هیچ گاه اتفاق نخواهد افتاد.

چند سالی است که بازار خودروی ایران به دو دسته تقسیم می‌شود؛ یک دسته خودروهای لوکس خارجی است که ما توان تولید آن را در کشور نداریم و قیمت این قبیل خودروها هم بسیار بالا است. دسته دیگر خودروهای داخلی هستند که قیمت کمتری دارند و سطح کیفی آنها با توجه به قیمت آن مناسب است. لذا هیچ گاه نمی‌توان این دو دسته را با یکدیگر قیاس کرد و لغو تحریم‌ها نیز نمی تواند منجر به تغییر این دو دسته شود. از سوی دیگر تولیدات داخلی در مقایسه با خودروهای وارداتی برتری دیگری دارد به عنوان مثال خدمات پس از فروش. یکی از امتیازات برجسته تولیدات داخلی گستردگی خدمات پس از فروش است که این امر را نمی‌توان در خودروهای وارداتی یافت. مقوله دیگری که از دهه ۸۰ در بازار خودرو رخ داده خروج از انحصار است.

در سال‌های ۱۳۶۰تا ۱۳۷۰ رقابتی بین تولید‌کنندگان داخلی و خودروهای وارداتی نبود اما در مقطع فعلی مردم با توجه به بنیه مالی خود امکان انتخاب خودروهای خارجی را دارند و حتی شرایط به نحوی شده که خودروسازان خارجی می‌توانند به صورت صددرصدی در ایران سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع بیانگر آن است که این صنعت به صورت کلی از انحصار دو خودروساز ایران خودرو و سایپا خارج شده است.»
از: روزنامه ایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.