گزارشی از آخرین وضعیت حمید بابایی در سومین سال حبس

جمعه, 20ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

hamid babai
بیش از دو سال از بازداشت و زندانی شدن حمید بابایی دانشجوی سابق مقطع دکترای رشته اقتصاد در دانشگاه لی یژ بلژیک می گذرد، وی طی یک سال گذشته از ملاقات حضوری محروم بوده و شرایط دشواری را در زندان رجایی شهر کرج تجربه می کند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمید بابایی در آغاز سومین سال حبس خود با مشکلات فراوانی در بند یک زندان رجایی شهر روبرو است و به دلیل اعمال سلیقه ی غیرقانونی مسئولین قضایی از ملاقات حضوری نیز محروم است.

یکی از دوستان این زندانی در تشریح آخرین وضعیت حمید بابایی به هرانا گفت: “حمید به صورت غیرقانونی و سلیقه ای از اوین به بند یک رجایی شهر تبعید شده که از خطرناک ترین بندهای این زندان است، نه تنها حاضر نیستند به اوین منتقل کنند بلکه طی یک سال گذشته به دلیل لج بازی مسئولین قضایی حتی ملاقات حضوری هم به خانواده اش نمی دهند، درباره مرخصی هم به خانواده اش گفته اند که حرفش را هم نزنند و حتی با مرخصی درمانی هم موافقت نکرده اند.”

به گفته این منبع حتی ساده ترین احتیاجات زندانی هم در این بند با موانع زیادی روبرو می شود، علاوه بر وضعیت بد غذای زندان، فروشگاه حتی از خرید و تحویل کالاهای اساسی نیز امتناع می کند که موجب سوء تغذیه زندانیان می شود و مسئولین از تحویل کتاب های مجوزدار و منتشر شده در ایران نیز امتناع می کنند و حتی کارت خرید حمید بابایی نیز به دلایل نامشخص مدت ها است مسدود شده است.

«حمید بابایی» پس از نگارش نامه شدیداللحن به خدابخشی دادیار ناظر به زندان اوین که در واکنش به برخورد توهین آمیز وی با همسر این زندانی سیاسی صورت گرفته است، به دستور معاون دادستان ابتدا به بند ۸ زندان اوین، و سپس به انفرادی اوین منتقل شد. پس از این تصمیم بود که خدابخشی با تبعید حمید بابایی به انفرادی زندان رجایی شهر، وی را برخلاف اصل تفکیک جرائم به بند ۱ این زندان انتقال داد.

بند ۱ زندان رجایی شهر که مربوط به زندانیان خطرناک است، از پرجمعیت ترین سالن‌های زندان رجایی شهر است که بیماری‌های پوستی و گوارشی یا ایدز و هپاتیت و سایر بیماری‌های واگیردار به وفور درآن قابل مشاهده است.

حمید بابایى متاهل، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى است. او در سال ١٣٨۵ در رشته ریاضى از دانشگاه صنعتى شریف فارغ التحصیل شد و همان سال براى ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد رشته مهندسى صنایع وارد دانشگاه علم وصنعت ایران شد. وی موفق شده است که در سال ١٣٨۷ با معدل ١٨، از این دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسى ارشد شناخته شود.

بابایی، روز ۲۲ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران، که برای دیدار خانواده انجام می شد، توسط وزارت اطلاعات احضار، بازداشت و در دادگاه ١٠ دقیقه اى قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقی، به اتهام جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شد، این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شد.

نزدیکان وی گفته اند که حمید بابایى هیچگونه فعالیت سیاسى را در مدت حضور در خارج از کشور در پرونده خود نداشته است و تنها به دلیل بى توجهى به درخواست تهدیدآمیز وزارت اطلاعات، و طفره از همکارى با آنان بازداشت شده است.

وى بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل شده بود، بابایى ٢٠ روز در انفرادى بند ٢۴٠ گذرانده و بعد از آن به بند ٢٠۹ منتقل و نهایتا بعد از تحمل ٣۵ روز انفرادى وى در تاریخ ٢۷ شهریور ١٣۹٢ به بند ٣۵٠ اوین منتقل شد و در اواخر سال ۱۳۹۳ نیز به زندان رجایی شهر تبعید شد.

این دانشجوی زندانی، در طول دوران بازداشت، تا امروز از انتخاب وکیل محروم بوده است. به گفته او، وکیل تسخیری نیز نه تنها به دفاع از وی نپرداخته، حتی در نقش بازجو برای وی ظاهر شده است.

بازداشت و محکومیت حمید بابایی به زندان، با اعتراضات گسترده دانشجویان و فعالان حقوق بشر در بلژیک مواجه شد. سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل و ایرانیان ساکن بلژیک، طی تظاهراتی در برابر سفارت ایران، خواهان آزادی حمید بابایی، از زندان جمهوری اسلامی شدند.

پیشتر دو دانشگاه در بلژیک، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان تجدید دادرسی و آزادی فوری این دانشجوی ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک شده‌ بودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.