نرخ بیکاری تحصیلکردگان ۳۶ تا ۴۸ درصد

یکشنبه, 22ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

bikari-tahsil-kardeha

اقتصاد ایران آنلاین-در صورتی که رشد اقتصاد سالانه یک درصد باشد در سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری تحصیلکردگان عالی به ۴۸ درصد خواهد رسید. این نرخ با رشد اقتصادی دو، سه ، چهار و پنج درصد نیز محاسبه شده و اگر رشد اقتصادی ۵ درصد برای کشور به دست آید، نرخ بیکاری تحصیلکردگان به ۳۶ درصد می‌رسد.

در دوره ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ خالص اشتغال تحصیلکردگان عالی به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی، به طور متوسط برابر با ۳۴٫۸۸ هزار نفر بوده است، بنابراین با استفاده از این رقم و همچنین آمار اشتغال سال ۱۳۹۲ و نرخ‌های رشد اقتصادی یک تا پنج درصدی طی سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ در پنج سناریو پیش بینی شده است. در صورتی که رشد اقتصادی سالانه یک درصد باشد نرخ بیکاری تحصیلکردگان از ۲۷٫۷ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۴۸٫۹ درصد در سال ۱۴۰۰ با ۴٫۲ میلیون نفر بیکار خواهد رسید.

به همین ترتیب و با ادامه سناریوها، نتایج سناریوی دوم نرخ بیکاری تحصیلکردگان را با چهار میلیون بیکار در سال ۱۴۰۰ ۴۵٫۶ درصد برآورد می‌کند. نرخ بیکاری با رشد اقتصادی سه درصد، سه میلیون و ۷۰۰ بیکار تحصیلکرده و نرخ ۴۲٫۴ درصد خواهد بود. سناریوی چهارم نرخ بیکاری این گروه را ۳۹٫۲ درصد با سه میلیون و ۴۰۰ هزار بیکار تحصیلکرده نشان می‌دهد.

سناریوی آخر که در آن فرض شده است، سالانه پنج درصد رشد اقتصادی در اقتصاد ایران وجود داشته باشد، نشان می دهد که در سال ۱۳۹۴ جمعیت بیکار با تحصیلات عالی برابر با ۱٫۴ میلیون نفر و نرخ بیکار ۲۳٫۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به جمعیت بیکار تحصیلکردگان برابر با سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با نرخ بیکاری ۳۶ درصد خواهد رسید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.