در آستانه شروع سال تحصیلی، هفت معلم زندانی

جمعه, 27ام شهریور, 1394
اندازه قلم متن

moalem

وزیر آموزش و پرورش گفته “امیدوار” است معلمان زندانی تا روز اول مهر آزاد شوند. علی مطهری هم از قوه قضائیه خواسته تا درباره دستگیری معلمان در آستانه سال تحصیلی جدید توضیح دهد. هفت معلم اما همچنان در زندان هستند.

محمدرضا نیک‌نژاد، مهدی بهلولی و محمود بهشتی لنگرودی از اعضای کانون صنفی معلمان طی روزهای گذشته و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در ایران بازداشت شدند.

bohluli-niknejad

روز نهم شهریور ماه محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی دو عضو هیأت مدیره کانون صنفی معلمان در منازل شخصی خود بازداشت شدند. محمد حبیبی عضو کانون صنفی معلمان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا علت بازداشت این دو معلم را شرکت در تجمعات صنفی معلمان عنوان کرده بود.
این دو نفر پیش از دستگیری، با علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دیدار داشتند.

beheshti-langerudi

پانزدهم شهریور ماه نیز محمود بهشتی لنگرودی سخنگوی کانون صنفی معلمان بازداشت شد. بهشتی لنگرودی یک روز پیش از بازداشت همراه تعدادی دیگر از اعضای کانون صنفی معلمان با محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ملاقات کرده و مشکلات معلمان را برای این عضو هیأت دولت بازگو کرده بود. در پایان این دیدار قرار شد که نوبخت دیدارهای منظم هفتگی با اعضای کانون صنفی معلمان داشته باشد اما فردای این ملاقات محمود بهشتی لنگرودی بازداشت شد.

ismail-abdi

اسماعیل عبدی دبیرکل کانون صنفی معلمان نیز روز ششم تیر یک هفته پس از آنکه از خروج او از کشور جلوگیری به عمل آمد بازداشت شد و هم‌اکنون به منظور گذراندن حکم ۱۰ ساله حبسش در زندان است.

اسماعیل عبدی، دو ماه پیش از این تاریخ و در آستانه تجمع اعتراضی معلمان، در روز ١٧ اردیبهشت از سوی وزارت اطلاعات احضار و تهدید شد که در صورت ادامه فعالیت‌های صنفی بازداشت خواهد شد.

در این جلسه بازجویی همچنین به عبدی گفته شد که اگر از سمت دبیری کانون معلمان استعفا دهد، حکم حبس ۱۰ ساله او اجرا نخواهد شد. او اما این درخواست را نپذیرفت. حکم ۱۰ سال حبس عبدی به مدت پنج سال به تعلیق درآمده بود اما ظاهرا با دستگیری او این حکم در حال اجراست.

baghani

علی اکبر باغانی نایب رئیس کانون صنفی معلمان یکی دیگر از فعالان صنفی است که روز دوشنبه چهارم خرداد در پی حضور در دادسرای مستقر در زندان اوین، بازداشت و برای اجرای حکم به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد.

باغانی که در سال‌های گذشته، سابقه‌ی چند مورد بازداشت را در کارنامه‌ی خود دارد، در اردیبهشت ۱۳۸۹، به یک سال حبس و دو سال تبعید به زابل محکوم شد.

او هم‌چنین در ارتباط با پرونده‌ی دیگری مربوط به اعتراضات سال ۱۳۸۵ معلمان، با محکومیت ۵ سال حبس تعلیقی روبه‌رو شد که این حکم نیز می‌تواند در صورت تشخیص دستگاه قضایی به حبس تعزیری تبدیل شود و به محکومیت کنونی‌اش اضافه شود.

rasul bodaghi

رسول بداقی معلم و فعال دیگر صنفی نیز که از شهریور ۱۳۸۸ در بازداشت به سر می‌برد، همچنان و علیرغم اتمام محکومیتش در ۱۳ مرداد امسال در زندان به سر می‌برد.

خانم علیزاده همسر بداقی در دیدار اعضای کانون صنفی معلمان با خانواده بداقی در روز دوشنبه ۲۳ شهریور گفت که پرونده جدیدی برای همسرش گشوده شده و او هفته گذشته به همین دلیل در دادگاه حاضر شده است.

خانم علیزاده ضمن بی‌اساس خواندن اتهامات همسرش در پرونده جدید، اظهار امیدواری کرد که با شروع سال تحصیلی جدید و با توجه به اتمام دوران محکومیت همسرش او از زندان آزاد شود. دختران دوقلوی بداقی که هنگام دستگیری او دوساله بودند، امسال به کلاس سوم ابتدایی می‌روند.

کانون صنفی معلمان ایران تشکلی سندیکایی است که در سال ۱۳۷۸ تاسیس شد. نشست‌های سراسری این کانون همه‌ساله تقریبا بدون مشکل برگزار می‌شد اما در ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ در حالی که یک سال و نیم از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد می‌گذشت، تجمع اعتراضی کانون معلمان مقابل مجلس شورای اسلامی با دخالت نیروی انتظامی و افراد لباس شخصی به خشونت کشیده شد و تعداد زیادی از معلمان بازداشت شدند.

شش ماه پس از این رویداد در شهریور ماه سال ۸۶ نشست شورای هماهنگی کانون صنفی معلمان در تهران با حمله نیروهای امنیتی و ضرب و شتم معلمان روبرو شد. ۴۰ معلم در آن روز دستگیر و زندانی شدند. از تهران محمود بهشتی لنگرودی، عباس معارفی زنجانی، علی اکبر باغانی و اسماعیل عبدی در میان دستگیر شدگان بودند.

از آن زمان به بعد، اعضای این کانون همواره مورد تعقیب و آزار قرار گرفته و بازداشت و زندانی شده‌اند.

یک عضو سازمان معلمان هم در زندان است

چند روز پس از اعتراضات گسترده معلمان در شهرهای مختلف ایران، روز یکشنبه ۳۰ فروردین علیرضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان بازداشت شد. وی برای اجرای حکم پنج سال زندان که در سال ۱۳۸۹ به اتهام “اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام” برای او صادر شده بود، دستگیر و روانه زندان شد. اجرای این حکم تا فروردین سال جاری به تاخیر افتاده بود.

alireza-hashemi-300x191

علیرضا هاشمی یکبار دیگر در تاریخ ۲۳ اسفند ۸۵ در پی تجمع معلمان مقابل مجلس همراه با گروهی از فعالان صنفی بازداشت شده بود. او در‌‌همان زمان به سه سال حبس محکوم شده بود اما حکم صادره علیه او پس از اعتراض و درخواست تجدید نظر لغو شد.

سازمان معلمان ایران همانند کانون صنفی معلمان یک تشکل غیردولتی است که در سال ۱۳۷۸ و پس از پیروزی محمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل شد. این سازمان در اساسنامه‌اش به عنوان یک تشکل صنفی سیاسی تعریف شده است. در حال حاضر یک عضو سازمان معلمان در زندان است.

وعده وزیر و یک نماینده مجلس برای پیگیری آزادی معلمان زندانی

علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم ‌در روز ۲۳ شهریور ماه ابراز امیداوری کرد که فرهنگیان زندانی با آغاز سال تحصیلی جدید آزاد شوند.

تعدادی از خانواده‌های معلمان زندانی روز ۱۷ شهریور در محل وزارت آموزش و پرورش با وزیر دیدار کرده بودند. فانی در این دیدار قول داده بود که اگر دستگیری معلمان در حیطه اختیارات دولت باشد حتما آن را پیگیری خواهد کرد.

وزیر آموزش و پرورش در سخنان روز ۲۳ شهریور خود با اشاره به این دیدار گفت: «چند روز پیش خانواده فرهنگیان زندانی درخواست دیدار با بنده را داشتند که اجابت کردم و آنها در این نشست گزارش‌هایی ارائه دادند.»

فانی در ادامه افزود که در حال پیگیری خواسته‌های خانواده‌های معلمان زندانی است و تصریح کرد: «امیدوارم شاهد آزادی همکاران‌مان همزمان با بازگشایی مدارس باشیم.»

روز ۱۸ شهریور نیز علی مطهری نماینده مجلس از قوه قضائیه خواست که درباره بازداشت معلمان در آستانه آغاز سال تحصیلی توضیح دهد. وی در پاسخ به پرسش یک خبرنگار درباره بازداشت‌های اخیر معلمان گفت: «قوه قضائیه باید درباره بازداشت آنها توضیح بدهد. متاسفانه مجلس در این گونه حوادث اساسا وارد نمی‌شود و عکس‌العمل نشان نمی‌دهد؛ اگر ما یک مجلس زنده داشتیم، مقامات مسئول به موقع اطلاع‌رسانی می‌کردند و پاسخگو بودند.»

با وجود این وعده‌ها و در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، همچنان هفت معلم در زندان هستند؛ یکی از آنها بیش از یک ماه است که محکومیتش تمام شده (رسول بداقی)، دو نفر دیگر برای اجرای حکمی به زندان برده شدند که پنج سال از صدور آن می‌گذرد (علیرضا هاشمی و علی اکبر باغانی)، یک نفر حکم ۱۰ سال حبس داشته که به مدت پنج سال به تعلیق درآمده بود (اسماعیل عبدی) و برای سه نفر دیگر هنوز دادگاهی تشکیل نشده و مشخص نیست به چه جرمی در زندان هستند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.