کارگران برخی واحدها ۶ ماه دستمزد دریافت نکرده‌اند

پنجشنبه, 16ام مهر, 1394
اندازه قلم متن

karmandan-mohit-zist

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اعتراض کارمندان سازمان محیط زیست گفته است: “شما که روز اول وارد مجموعه محیط زیست شده اید نمی دانستید که حقوق این سازمان پایین است؟ شما با علم به این وارد مجموعه شدید در نتیجه اگر اعتراضی هست سازمان را ترک کنید.”

تجمع اعتراضی کارگران فولاد و چدن درود، برای وصول چهار ماه دستمزد معوقه شان امروز وارد بیستمین روز پیاپی می‌شود. در همین حال گزارش شده که ۹۵ کارگر کارخانه “گسترش مانا ساز” در شهرستان آبیک، بابت ۲ ماه و نیم دستمزد پرداخت نشده طلبکارند. جمعی از کارگران کارخانه “سدید ریخته گر” نیز که در ۶ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده‌اند، در نامه‌ای خطاب به فرماندار شهرستان اسلامشهر،خواستار رسیدگی به وضعیت خود شده‌اند.

انتقادات صنفی این روزها اما تنها محدود به این دسته از کارگران نیست، چند روز پیش جمعی از کارکنان سازمان محیط زیست نیز در اعتراض به وضعیت خود تجمع کرده بودند؛ تجمعی که بر اساس برخی گزارش‌ها با دیدار معصومه ابتکار، رئیس سازمان با کارکنان و طرح وعده‌هایی از سوی او خاتمه پیدا کرده است.

اعتراضات؛ از اسلام شهر تا درود

به گزارش خبرگزاری ایلنا، گروهی از کارگران فولاد و چدن درود، چهارشنبه، ۱۵ مهرماه، در نوزدهمین روز اعتراض شان مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان درود تجمع کردند.

در این تجمع اعتراضی که نزدیک به یک ساعت طول کشیده، حدود ۸۰ نفر از کارگران با لباس کار شرکت داشته‌اند. ده‌ها کارگر این کارخانه، بابت دستمزد خرداد، تیر، مرداد و شهریورماه خود از کارفرما طلبکار هستند.

یکی از کارگران این کارخانه به خبرگزاری ایلنا گفته به غیر از چهار ماه، مزایای مزدی پرداخت نشده، حق بیمه این کارگران نیز دست‌کم ۶ ماه است که پرداخت نشده است.

به گفته این کارگران شرایط تولید در کارخانه مهم فولاد و چدن بسیار نامناسب و بحرانی است و کارفرما توان پرداخت مطالبات معوقه کارگران را ندارد.

علاوه بر چهار ماه مزایای مزدی پرداخت نشده، حق بیمه این کارگران نیز مدت زیادی است که پرداخت نشده است.

روز چهارشنبه، ۱۵ مهرماه، جمعی از کارگران کارخانه “سدید ریخته گر” نیز در نامه‌ای به نماینده دولت در اسلامشهر، با اشاره به اشتغال دست کم ۱۰۰کارگر در این واحد تولیدی، خواستار اقدامی فوری برای رفع مشکلات موجود شده‌اند.این کارگران هم حدود ۶ ماه است دستمزد دریافت نکرده‌اند.

آنها در نامه خود نوشته‌اند شرایط فعلی تهدیدی برای امنیت شغلی حدود ۱۰۰ کارگری است که در کارخانه کار می‌کنند. به گفته این کارگران به همین دلیل آخرین تجمعی که کارگران انجام دادند روز یکشنبه -۷ تیر ماه سال جاری – در محوطه کارخانه بود هرچند در ‌‌نهایت نتیجه‌ای در بر نداشت.

روز چهارشنبه، ۱۵ مهرماه، منابع خبری کارگری همچنین از حقوق معوقه ۹۵ کارگر کارخانه “گسترش مانا ساز” در شهرستان آبیک قزوین خبر دادند.

کارفرمای این کارخانه سازنده قطعات سنگین بتونی و فلزی، به علت آنچه که کمبود نقدینگی عنوان می‌شود، پرداخت مزایای مزدی آنها را به تاخیر انداخته است.

اعتراضات و تجمع‌های مربوط به حقوق معوقه در ماه‌های گذشته شدت گرفته است.

خصوصی‌سازی برخی از واحدهای تولیدی که طی دو سال گذشته شدت گرفته، در غیاب دستگاهی برای نظارت بر حقوق کارگران، به بهره‌وری کارفرما از تعداد زیادی از کارگران منجر شده است.

کارگران کارخانه “سدید ریخته‌گر” در نامه خود با یادآوری اخراج شماری از کارگران، درباره امنیت شغلی خود گفته‌اند: “پیش از خصوصی سازی این کارخانه سازنده قطعات ریختگری با نزدیک به ۶۰۰ کارگر ظرفیت ۱۲ هزار تن محصول را داشت که در دوره مدیریت بخش خصوصی هم تعداد کارگران و ظرفیت تولید به کمترین مقدار رسید.”

“شما که می‌دانستید حقوق پایین است”

همزمان با اعتراضات کارگری، کارکنان سازمان محیط زیست نیز که در اردیبهشت‌ماه با وعده رئیس سازمان به تجمع خود خاتمه داده بودند، با صدور بیانیه‌ای با تاکید بر مطالباتی که در اعتراض قبلی مطرح کرده بودند بار دیگر مقابل این ساختمان تجمع کردند.

کارکنان سازمان محیط زیست در اردیبهشت‌ماه سال جاری در اعتراض به ناعادلانه بودن حقوق و مزایای خود مقابل ساختمان اصلی پردیسان تجمع کرده بودند.

آنزمان معصومه ابتکار با حضور در بین کارکنان این سازمان وعده داد مطالبات آنها را پیگیری کند.

در پیگیری‌های بعدی نیز مقرر شد تا پایان شهریور ماه مواردی از مطالبات کارکنان سازمان محیط زیست رفع شود.

اما کارکنان این سازمان می‌گویند نصف پاداش ماده ۵ قانون خدمات کشوری که بر اساس آن می بایست یک برج حقوق پرسنل باشد به حساب کارگران واریز نشده است.

به گزارش تهران پرس، از سایت‌های منتقد دولت، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به اعتراض کارمندان سازمان محیط زیست گفته است: “شما که روز اول وارد مجموعه محیط زیست شده اید نمی دانستید که حقوق این سازمان پایین است؟ شما با علم به این وارد مجموعه شدید در نتیجه اگر اعتراضی هست سازمان را ترک کنید.”

سازمان محیط زیست هنوز به صورت رسمی به این اعتراضات واکنش نشان نداده است.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.