موافقت دولت با تخریب صد هکتار از جنگل‌های هیرکانی برای ساخت سد

شنبه, 2ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

jangal-hirkani

مدیرکل ارزیابی سازمان محیط زیست ایران خبر داد که در جلسه‌ای به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و با حضور نمایندگان چند دستگاه دولتی با تخریب ۹۳ هکتار از جنگل‌های هیرکانی برای ساخت سد شفارود در استان گیلان موافقت شده است.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حمید جلالوندی، مدیرکل سازمان محیط زیست، روز شنبه، دوم آبان، گفت که «برخی از اقدامات» این پروژه در دولت قبل انجام شده بود و وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست «مجوز احداث آن را داده بودند».

به گفته آقای جلالوندی، پیشنهاد سازمان محیط زیست در دولت حسن روحانی احداث این سد تنها برای تامین آب شرب بوده و در این صورت تنها ۵۰ هکتار از این جنگل‌ها تخریب می‌شد، اما نظر دیگر دستگاه‌ها مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان جنگل‌ها، وزارت نیرو و گروهی که «حکم شده بودند» این بوده است که آب صنعت و کشاورزی نیز از این سد تامین شود.

وی خبر داد که درنهایت در یک جلسه‌ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، «پیشنهاد جمع را پذیرفت و قرار شد با توجه به هزینه‌هایی که از قبل شده سد با تخریب ۹۳ هکتار احداث شود».

مدیرکل ارزیابی سازمان محیط زیست همچنین با بیان این که این سازمان «تا حدی از صحبت‌های وزارت نیرو مجاب شده است» گفت که پیش از این «بحث درگیری ۳۵۰ هکتار جنگل مطرح بود، اما الان این مقدار کاهش یافته است».

آقای جلالوندی روز دوشنبه، ۲۴ فروردین، نیز از مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت سد «شفارود» به دلیل تخریب بیش از «۱۷۵ هکتار» از جنگل‌های هیرکانی در صورت ساخت این سد خبر داده بود.

در همین حال تعدادی از سازمان‌های غیر دولتی حفاظت از محیط زیست گیلان نیز پیش از این در نامه‌ای به حسن روحانی احداث سد «شفارود» را «داغی بر دل سبز جنگل‌های منطقه» دانسته بودند.

بر اساس گزارش‌ها، سد «شفارود» با ارتفاع ۱۳۷ متر بلندترین سد بتونی غلتکی ایران خواهد بود. این سد در شش کیلومتری جنوب غربی شهرستان رضوان‌شهر و ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت، روی رودخانه شفارود ساخته می‌شود.

هدف از احداث این سد تأمین آب شرب شهرهای رضوان‌شهر و پره‌سر، تأمین آب کشاورزی مناطق اطراف و همچنین تولید برق به میزان ۷۰ گیگاوات در سال اعلام شده‌ است.

جنگل‌های هیرکانی که آقای جلالوندی از تخریب بخشی از آن در صورت ساخت سد شفارود سخن گفته از جمله جنگل‌های تاریخی در مناطق شمال ایران و همچنین کشور جمهوری آذربایجان است که بر اساس گزارش‌ها بیش از ۴۰ میلیون سال قدمت دارند.

مقامات سازمان میراث فرهنگی ایران از تلاش این سازمان برای ثبت این جنگل‌ها در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو خبر داده‌اند، اما بر اساس گزارش‌ها به دلیل اختلاف ایران و جمهوری آذربایجان ثبت این جنگل‌ها به نتیجه نرسیده‌ است.

مساحت این جنگل‌ها بیش از دو میلیون هکتار گزارش شده که بیش از ۹۰ درصد آن در خاک ایران و ۱۸ هزار هکتار از آن در خاک جمهوری آذربایجان قرار دارد.

دولت ایران و برنامه توسعه سازمان ملل متحد از اردیبهشت ۹۲ پروژه‌ای را به مدت پنج سال با عنوان «پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی» در وسعتی بالغ بر ۱۲۰ هکتار در قالب چهار حوزه پایلوت در سه استان گیلان، مازندران و گلستان آغاز کرده‌اند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.