احمد شهید: رعایت حقوق بشر در ایران نیازمند فشار بیشتر بر تهران است

سه شنبه, 5ام آبان, 1394
اندازه قلم متن
احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

احمد شهید، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در امور ایران، دیروز دوشنبه ٢۶ اکتبر اعلام کرد که بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نیازمند فشار بیشتر بر حکومت این کشور است؛ او همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار با رویِ بازتری دربارۀ حقوق بشر و به ویژه مجازات اعدام در این کشور وارد گفتگو با سازمان ملل شده، هر چند هنوز تدابیر مشخصی در زمینۀ رعایت حقوق بشر اتخاذ نکرده است.

قرار است احمد شهید در هفتۀ جاری گزارش سالانه‌اش را در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران تسلیم سازمان ملل کند. او گزارش جدیدش را “قدری خوش بینانه تر” از گذشته توصیف کرده است. احمد شهید تأکید کرده است که علت اصلی “خوش‌بینی” او تمایل و ارادۀ دولت ایران مبنی بر گفتگو با وی و سازمان ملل در خصوص وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران بوده است. او در توصیف این تمایل افزوده است که دولت ایران پاسخی طولانی به گزارش وی دربارۀ وضعیت حقوق بشر در این کشور داده است.

احمد شهید موفق شده است با مقامات قوۀ قضاییه و همچنین نیروی انتظامی ایران در خصوص مبارزه با مواد مخدر که باعث افزایش بی سابقۀ اعدام‌ها در این کشور شده، ملاقات و گفتگو کند. از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۸۰۰ نفر در ایران اعدام شده اند و گفته می‌شود که شمار اعدام شدگان در این کشور تا پایان سال جاری به هزار نفر خواهد رسید.

برغم افزایش نگران کنندۀ اعدام‌ها، گزارشگر ویژه سازمان ملل تصریح کرده است که هیچ نشانه‌ای از تغییر جهت در رفتار جمهوری اسلامی ایران در زمینه مجازات اعدام مشاهده نمی‌شود. تا امروز جمهوری اسلامی ایران با بازدید گزارشگر ویژه سازمان ملل از این کشور موافقت نکرده است.

در گزارش سالانه اش، احمد شهید حبس روزنامه نگاران و نقض فزایندۀ حقوق بشر در ایران را مورد سرزنش قرار داده است. او با اشاره به توافق اتمی ایران و قدرت های جهانی ابراز امیدواری کرده است که بهبود اوضاع اقتصادی این کشور در نتیجۀ لغو تحریم‌ها بتواند فرصت بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور را فراهم سازد. در پایان احمد شهید تأکید کرده است که بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران نیازمند فشار بیشتر بر حکومت این کشور است.

در روزهای گذشته علاوه بر گزارشگران ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل، دبیر کل سازمان ملل، بان کی مون نیز افزایش بی‌سابقۀ اعدام ها به ویژه اعدام کودکان در ایران را مورد سرزنش قرار دادند و خواستار توقف و سپس لغو مجازات اعدام در ایران شدند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.