فرمانده سپاه: روسها “مثل ما دنبال ماندن اسد” نیستند؛ فتنه چهارم نفوذ در ایران پس از برجام است

سه شنبه, 12ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

به گزارش العربیه.نت – فارسی، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران روز دوشنبه ۲ نوامبر در دانشگاه تهران گفت که روسها در سوریه دنبال منافع خود هستند و ممکن است مانند ایران “دنبال ماندن اسد” نباشند.

جعفری در سخنرانی روز دوشنبه در باره فتنه هایی که رژیم ایران تا کنون با آن روبرو بوده سخن گفت. او به فتنه اخیر تحت عنوان “نفوذ دشمن” اشاره کرد و گفت که آمریکا قصد دارد از طریق بعضی از “مسئولان” در جمهوری اسلامی نفوذ کند.

او از دانشجویان خواست تا متوجه نفوذ آمریکا باشند و گفت که مذاکره با آمریکا معادل نفوذ است و آنها باید جلوی “گرایش برخی مسولین به غرب و لیبرالیسم” را بگیرند.

جعفری در مورد سوریه گفت که سوریه به بشار اسد وابسته است، و او “کسی را در آنجا سراغ” ندارد که بتواند جایگزین بشار اسد شود.

او در مورد حضور روسیه در سوریه گفت: “رفیق شمالی مان که الان به سوریه آمده و کمک نظامی می‌کند، بدنبال منافع خودش است و ممکن است مثل ما دنبال ماندن اسد نباشد ولی به هرحال الان آمده و یا بخاطر رودربایستی یا هرچیز دیگر به مقاومت کمک می‌کند.”

به گزارش دویچه وله محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران تلاش برای نفوذ در ایران پس از توافق هسته‌ای را “فتنه‌ چهارمی” دانست که جمهوری اسلامی با آن مواجه است و ممکن است سال‌ها طول بکشد. او همچنین بر تداوم حمایت ایران از بشار اسد تاکید کرد.

محمدعلی جعفری٬ فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی٬ روز دوشنبه (۱۱ آبان/ ۲ نوامبر) از شرایط پس از برجام و آن‌چه وی “تلاش دشمن برای انحراف افکار عمومی و نفوذ” در ایران خواند به عنوان “فتنه چهارم” نام برد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران٬ محمدعلی جعفری که در دانشگاه تهران سخنرانی می‌کرد٬ با بیان این‌که جمهوری اسلامی تا کنون با چهار فتنه بزرگ مواجه بوده است گفت: «ما در هر دهه از انقلاب یک فتنه بزرگ داشتیم که هدف آن اتمام انقلاب اسلامی بوده است.»

او افزود: «اولین فتنه بزرگ، جنگ هشت ساله بود و در جنگ، هدف دشمنان این بود که بتوانند انقلاب را منحرف کرده و مشکل اساسی ایجاد کنند، اما ایستادگی و مقاومت مردم و منحرف نشدن از دستورات الهی، نتیجه را برعکس کرد.»

او فتنه ۱۰ سال دوم، را “فتنه‌ای فرهنگی، سیاسی و امنیتی” خواند و به حوادث کوی دانشگاه در سال ۷۸ اشاره کرد. جعفری در این باره گفت: «در دهه دوم انقلاب با این تفکر مواجه شدیم که انقلاب اسلامی تا کی؟ هر روز که انقلاب نمی‌کنند. این تفکر به داخل حاکمیت نیز نفوذ کرد و حضرت آقا اعلام کردند که انقلاب ما یک امر دائمی است.»

او سپس با اشاره به اعتراضات پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۱۳۸۸ از آن با عنوان “فتنه ۸۸” نام برد و آن را “برای انقلاب اسلامی به مراتب خطرناک‌تر از جنگ” برشمرد. فرمانده سپاه پاسداران ایران سپس با اشاره به آن‌چه فتنه چهارم خواند توضیح داد که “این فتنه به بهانه [پرونده] هسته‌ای شروع شد٬ و موضوع تحریم و فشار اقتصادی در متن اصلی قرار گرفت.” او “نفوذ و به انحراف کشیدن مسیر انقلاب اسلامی” را هدف این “فتنه” خواند.

فرمانده کل سپاه گفت: «توافق، ما را در فضای جدیدی قرار می‌دهد و این فضا شرایطی دارد و بستر نفوذ برای دشمن باز می‌شود. برای این مسئله چند دلیل وجود دارد یکی اینکه مذاکرات بالاخره به نتیجه رسیده و برخی مسئولین مرتب تکرار می‌کنند که می‌شود با دشمن مذاکره کرد.» با این‌همه جعفری گفت که رهبر جمهوری اسلامی مذاکره با آمریکا را “معادل نفوذ” می‌داند. فرمانده کل سپاه ادامه داد: «عمق این خطر هنوز حس نشده است و اگر بخواهیم نسبت به خطر نفوذ توجه و اقدام کنیم باید جلوی برخی کارها که در حال انجام است را بگیریم.»

او زمان عبور از “فتنه چهارم” را طولانی‌تر ارزیابی کرد و گفت که “امکان دارد سال‌ها ادامه داشته باشد.”

بر اساس توافق نامه‌ای که ۲۳ تیر ماه ۹۴ (۱۴ ژوئیه) میان ایران و کشورهای ۱+۵ در وین بر سر برنامه هسته‌ای ایران به دست آمد ایران موظف شده است که در قبال رفع تحریم‌ها از بخش بزرگی از بلندپروازی‌های اتمی خود که غرب آن را نظامی می‌دانست دست بکشد.

ایران و حمایت از دولت اسد

جعفری در نشست روز گذشته همچنین در پاسخ به این سئوال که موضع سپاه در قبال مسائل و تحولات منطقه و بخصوص سوریه پس از کنفرانس وین چیست٬ گفت: «موضع ما همان موضع مقام معظم رهبری است. ایشان فرمودند که ما در مورد سوریه با آمریکایی‌ها مذاکره نمی‌کنیم.» او در ادامه با بیان این‌که “اقداماتی را انجام داده‌ایم که بخشی از آن‌ها قابل بیان نیست” بر استفاده از “همه توان خود برای کمک مستشاری به مردم و دولت سوریه” تاکید کرد.

در کنفرانس بین‌االمللی سوریه در وین وزرای خارجه قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای شرکت کردند. ایران برای نخستین بار به این نشست دعوت شده بود.

جعفری با انتقاد از کسانی در داخل که به گفته‌ی او “درباره سوریه درک درستی ندارند،” اظهار داشت: «برخی مسئولین می‌گویند چرا روی آقای اسد حساس هستید؟ اسد باشد یا دیگری، چه فرقی دارد؟ اما ما با ابراز تأسف باید به آنها بگوییم شما درک درستی از سوریه ندارید و نمی‌دانید که آقای اسد در سوریه طرفداران زیادی دارد و مردم سوریه ایشان را قبول دارند.»

او همچنین درباره بشار اسد٬ رئیس‌جمهور سوریه٬ گفت: «مقاومت در سوریه به آقای اسد وابسته است و نمی‌توانیم این موضوع را نادیده بگیریم. ما از آقای بشار اسد که مقابل اسرائیل مقاومت کرده، حمایت کرده و می‌کنیم و تنها در صورتی راضی می‌شویم که ایشان از صحنه کنار برود که مردم سوریه در انتخابات چنین نظری داشته باشند.»

به گفته او “دشمن درباره اسد حساسیت‌هایی دارد، آن‌ها می‌گویند اجازه دهید اسد کنار برود و هر کاری خواستید ما می‌کنیم، اما ما می‌دانیم که نقش آقای اسد در مقاومت چقدر است.”

فرمانده سپاه پاسداران همچنین درباره کمک‌های ایران به یمن گفت: «ما کمک‌هایی را که می‌توانستیم، انجام دادیم و هر کاری را در بُعد مستشاری که بتوانیم و از دستمان برآید انجام می‌دهیم چرا که در شرایط کنونی انصارالله در یمن جا افتاده است.»

فرمانده سپاه یکی از اثرات ایفای نقش در منطقه از سوی ایران را مثبت شدن نگاه مردم عراق به ایران دانست. او “یکی شدن دل‌های مردم عراق، سوریه و ایران” را “زمینه‌ساز ظهور” امام دوازدهم شیعیان خواند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.