عیسی سحرخیز دراعتصاب غذا؛ بی خبری از احسان مازندرانی

سه شنبه, 12ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

shahrkhizha

fereshteh_ghaziفرشته قاضی
f.ghazi(at)roozonline.com

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرانی روز گذشته در منزل شخصی اش بازداشت شد و ماموران سپاه عکس میرحسین موسوی را همراه با وسایل شخصی او با خود بردند. احسان مازندرانی، مدیرمسول روزنامه فرهیختگان هم دیگر روزنامه نگاری است که دیروز از سوی سپاه بازداشت شده،هرچند از اتهام یا اتهامات انتسابی به احسان مازندرانی خبری در دست نیست و گفته می شود تاریخ حکم بازداشت او مربوط به ۴ ماه پیش بوده است. اما مهدی سحرخیز، پسر عیسی سحرخیز به روز میگوید پدرش را به سه اتهام توهین به رهبری، تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی بازداشت کرده اند.

عیسی سحرخیز از لحظه بازداشت در اعتصاب غذا به سر می برد و فرزندش می گوید: “پدرم هنگام بازداشت گفته اعتصاب غذای تر میکند و اگر تا دو هفته او را آزاد نکنند دست به اعتصاب غذای خشک خواهد زد و داروهایش را هم قطع خواهد کرد”.

۷ مامور سپاه دیروز در حالی برای بازداشت عیسی سحرخیز به خانه مسکونی او رفتند که براساس گفته مهدی سحرخیز، این روزنامه نگار هیچ احضاریه ای دریافت نکرده بود. او می گوید: “یکباره ریختند و بازداشت کردند، هیچ چیزی معلوم نیست و هیچ تماسی هم نگرفته که بدانیم او را کجا منتقل کرده اند و در چه وضعیتی است. فقط میدانیم پدرم را دوباره به همان دلیلی بازداشت کرده اند که قبلا کرده بودند و همان دلیلی که دیگر زندانیان سیاسی زندانی. انتقاد را بر نمی تابند،بعد از برجام و توافق هسته ای هم شکست سختی خورده اند که اینطور دارند انتقام می گیرند. از طرفی نزدیک انتخابات است و از حالا میخواهند جلوی هر نقد و تاثیرگذاری را بگیرند.”

عیسی سحرخیز اما وضعیت جسمی مساعدی ندارد: “۶ سال زندان او را خیلی اذیت کرد آثارش هنوز بر جسم او است و مجبور است کلی دارو بخورد. کلیه اش مشکل دارد، فشار خون اش و همچنین قلبش. اما هنگام بازداشت گفته اگر تا دو هفته او را آزاد نکنند دارو نخواهد خورد.”

مهدی سحرخیز در عین حال رفتار ماموران سپاه هنگام بازداشت را محترمانه توصیف میکند و می گوید: “رفتارشان محترمانه بوده ۶ مرد و یک زن که حتی خانه را که در جریان تفتیش به هم ریخته بودند سعی کرده اند جمع هم بکنند. یک برگه هم داده اند از وسایلی که برده اند. بر اساس این برگه، عکس میرحسین موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و سیدمحمدخاتمی را همراه با لوح تقدیری که آقای موسوی داده بودند و فیلم گفتگوی سعید حجاریان با دکتر معین، آی پد و کامپیوتر و لپ تاب و کارت های شناسایی و خبرنگاری پدرم و یکسری وسایل دیگر را برده اند”.

عیسی سحرخیز، مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد در دولت اصلاحات و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده “اخبار اقتصاد” و ماهنامه توقیف شده “آفتاب” است. او از بنیانگذاران انجمن دفاع از آزادی مطبوعات است. او ۱۴ تیرماه ۸۸ در حالی بازداشت شد که هشت مامور امنیتی به شدت او را مورد ضرب و شتم قرار داده و دنده قفسه سینه او را شکسته بودند. در تمام مدت بازداشت نیز از درمان دنده شکسته این روزنامه نگار جلوگیری به عمل آمد چنانچه همسر او اعلام کرد دنده همسرش بد جوش خورده و به شدت او را اذیت میکند.

او از سوی دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی و سیاسی محکوم شده بود و پس از آن هم علیرغم پایان دوران محکومیت اش از آزادی او جلوگیری به عمل آمد. او پس از ازادی به روز گفته بود که “پرونده مربوط به روزنامه اخبار اقتصاد که یازده سال پیش بوده و خودشان هم میدانستند مشمول مرور زمان شده را به اجرا گذاشته و مرا در زندان نگهداشتند”.

او ۲۰ ماه از این مدت را در اتاقی در بیمارستان قلب تهران همراه با مامور به سر برده و ۱۱ مهرماه ۹۲ با پایان یافتن دوران محکومیت خود آزاد شده بود.

آقای سحرخیز از منتقدین آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است. او مدتی هم به عنوان نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات حضور داشت که در این جلسات چندین بار با محسنی اژه ای، نماینده وقت قوه قضائیه در این هیات درگیر شد.در جریان یکی از این درگیری ها بود که محسنی اژه ای که اکنون دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه است ابتدا قندانی به سوی او پرتاب کرد و پس از گلاویز شدن، او را گاز گرفت؛ این درگیری، بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت اما شکایت سحرخیز از محسنی اژه ای هیچ وقت مورد رسیدگی قرار نگرفت.

از: روزآنلاین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.