تایید بازداشت نزار زکا، نایب رئیس «اتحادیه جهانی فناوری اطلاعات» در تهران

چهارشنبه, 13ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

۱۳aban

خبر کشف شبکه “ادراک سازی و اولویت‌سایی” در آستانه برگزاری مراسم سالروز گروگانگیری سفارت آمریکا منتشر شده است

در آستانه برگزاری مراسم سالروز گروگانگیری در سفارت آمریکا، تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی از دستگیری “عوامل نفوذ” در رسانه‌ها و “استخدام” افرادی برای اجرای اهداف آنان خبر داده است.

شبکه ۲ تلویزیون در برنامه گفتگوی ویژه خبری شامگاه گذشته، اظهارات یک “کارشناس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران” به نام “آقای عاصف” را پخش کرد که در ارتباط تلفنی با این شبکه، با اعلام دستگیری “برخی عوامل نفوذ در رسانه‌ها” گفته است که “در این پرونده، مجموعه‌ای از مخرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه، با شبکه سازی از خبرگاران داخلی در راستای ادارک‌سازی تلاش می‌کردند.” وی گفته است که این گروه “عناصر و ساختار به ظاهر پیچیده و غیرقابل شکستی را برای خود ایجاد کرده و کاملا نکات حفاظتی را رعایت می‌کردند” اما ظاهرا دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی توانستند آن را کشف کنند.

به گفته آقای عاصف، هدف اصلی این گروه هدایت افکار عمومی از طریق “ادراک‌سازی و اولویت‌سازی” بود و آنها تلاش داشتند در داخل ایران مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را جذب کنند. وی افزوده است که از طریق “صرافی‌ها، عناصر محدود و برخی افراد خاص” پول در اختیار این افراد قرار می‌گرفت.

آقای عاصف نظریه‌پردازان امنیتی سرویس‌های اطلاعاتی غربی را مسئول سازمان‌دهی این گروه دانسته و افزوده است که “این فرآیند با طراحی و بودجه‌ریزی پنهان از طریق سرویس‌های جاسوسی آمریکا و هدایت سیاسی و دیپلماتیک انگلستان انجام می‌شده است.” وی گفته است که فعالان در این تشکیلات از مهارت رسانه‌ای بالایی هم برخودرار بودند و “با هماهنگی و پشتیبانی اطلاعاتی و دیپلماتیک برخی از کشورهای اروپایی با محوریت هلند و از طریق بنیادهای وابسته به وزارت امور خارجه هلند، انگلستان و سوئد برای شبکه‌سازی در داخل ایران و جذب برخی از نخبگان رسانه ای تلاش می‌کردند.”

به گفته این مقام امنیتی، سازمان‌دهندگان این برنامه “برخی جوانان جویای نام و برخی از عناصر رسانه‌ای را که تلاش می‌کردند به کشور خدمت کنند” را به استخدام در آوردند و کوشیدند با صرف هزینه‌های کلان، این نیروهای متحصص داخل کشور را با هماهنگی “اپوزیسیون رسانه‌ای که در داخل کشور در گذشته فعال بودند و اکنون به خارج رفته و علیه جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند” به کار بگیرند.

mozakereh
به گفته برخی ناظران بروز گرایش به بهبود روابط با آمریکا باعث نگرانی مقامات جمهوری اسلامی شده است

آقای عاصف این شبکه را دارای ساختاری هرمی توصیف کرده به نحوی که اعضای آن از فعالیت یکدیگر اطلاعی نداشتند. وی گفته است که انگیزه همکاران این شبکه دریافت پول بود و آنان “مطلب علیه کشور و منافع ملی و ارزش‌های انقلاب اسلامی با دستور و هدایت سرویس‌های خارجی منتشر می‌کردند.” این کارشناس اطلاعاتی در مورد نوع مطالبی که در این زمینه منتشر شده و محل انتشار آنها توضیحی نداده است.

به گفته آقای عاصف، یکی از کارهای عوامل این شبکه در داخل کشور، “آلوده کردن” برخی از نشریات داخلی بود. به گفته او، “آنها تلاش کردند برخی از خبرنگاران، مدیران و مسئولان روزنامه‌های داخلی را به صورت کاملا هوشمند در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به صورت همسو و مشترک منتشر کنند و در برخی موارد، فشار بر دولت ایجاد کنند.”

این کارشناس اطلاعاتی سپاه پاسداران براندازی نظام جمهوری اسلامی را هدف نهایی این شبکه دانسته و گفته است که در این راستا، سازمان‌دهندگان آن “هدایت افکار عمومی و تغییر سبک زندگی را در دستور کار خود داشتند.”

وی “روزنامه‌نگاران فراری” را متهم کرده که با طراحی شبکه‌ای در خارج از کشور، تلاش داشتند برخی روزنامه‌نگاران جوان را با فریب و وعده‌های توخالی جذب کنند تا از آنها “اطلاعات خارج کنند و برخی اقدامات خرابکارانه انجام دهند.” وی در مورد نوع اطلاعاتی که در اختیار این روزنامه‌نگاران جوان بوده و میزان موفقیت عاملان این طرح در جذب و دریافت این اطلاعات از آنان توضیحی نداده است.

وی گفته است که کشف این شبکه حاصل دو سال کار است و افزوده است که “برخی از موسساتی که مستقیما در این زمینه فعالیت می‌کردند و عناصر آنها کاملا شناسایی شده‌اند و اقدامات بعدی و جزئیات فعالیت این شبکه‌ها در دستگاه قضایی برای افکار عمومی ارائه خواهد شد.”

روز گذشته، خبرگزاری صدا و سیما از بازداشت”تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلستان” توسط ماموران سازمان اطلاعات سپاه خبر داد و گفت که این افراد در فضای مجازی و مطبوعاتی فعال بوده‌اند. گزارش هایی از بازداشت دست کم دو فعال سیاسی و روزنامه نگار در تهران نیز منتشر شده بود.

nazar zaka

همچنین، دیروز خبر بازداشت فردی به نام نزار زکا، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و لبنانی انتشار یافت. خبرگزاری فارس در گزارشی پیرامون بازداشت این فرد که روز چهارشنبه منتشر کرده نوشته است که او با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط داشته و در جریان سفر به ایران، در صدد سازمان‌دهی تظاهرات بوده است.

در پی مذاکرات جمهوری اسلامی و کشورهای گروه ۱+۵ از جمله آمریکا و دستیابی به توافق هسته‌ای، برخی ناظران از افزایش گرایش نسبت به بهبود روابط با غرب و به خصوص آمریکا در بخش‌هایی از جامعه خبر داده بودند. در همانحال، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و برخی مقامات و رسانه‌ها، به خصوص نزدیکان به جناح به اصطلاح محافظه کار در جمهوری اسلامی، به شدت علیههرگونه تغییری در نگرش نسبت به ایالات متحده هشدار داده و بر تداوم سیاست خارجی مبتنی بر خصومت ورزی با آن کشور تاکید نهاده‌اند.

خبر بازداشت‌های اخیر روز گذشته و یک روز پیش از برگزاری مراسم سالگرد اشغال سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در تهران منتشر شد. این مراسم به طور سنتی در روز ۱۳ آبان سازمان داده می‌شود با شعارهای تند علیه آمریکا و غرب و تاکید بر حمایت مردمی از نظام جمهوری اسلامی و رهبران آن همراه است.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.