شمخانی: بازداشت ها تسویه حساب است

دوشنبه, 18ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

کشمکش مقامات جمهوری اسلامی در ایران بر سر آن چیزی که از طرف سیدعلی خامنه‌ای خطر “نفوذ غرب” در ایران خوانده می‌شود، شدت بیشتری گرفته است. در آخرین نمونه از این کشمکش‌ها، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در اظهار نظری بی‌سابقه، بازداشت‌های صورت گرفته توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران را به عنوان تسویه حساب سیاسی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی که در برنامه تلویزیونی “نگاه یک” شرکت کرده بود، درباره دستگیری چند نفر از فعالان رسانه‌ای به اتهام نفوذ و جریان‌‌سازی یا ادارک‌سازی افکارعمومی و این نظر که عنوان می‌شود پس از برجام این دستگیری‌ها با قصد تسویه حساب سیاسی بوده و بزرگ نمایی صورت گرفته است، گفت: “من با این نظر موافقم.” شمخانی اضافه کرد: “بحث نفوذ مهم است. اگر از شبیخون فرهنگی با وسعت فکری که ایجاد می کند فقط مبارزه با بدحجابی را بیرون بیاوریم، این تنزل دادن نظر رهبری است. نفوذ و اختلاف دو بحثی است که رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند و درست هم هست. شرایط تاریخی در وضعیتی است که ایجاد اختلاف و نفوذ مبتنی بر تضعیف را دنبال می کنند. اینکه از رسانه نفوذ صورت می گیرد وجود دارد و یک اصل است ، اما نباید آنها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم.”

شمخانی کنایه‌ای هم به ماجرای دستگیری جیسون رضائیان و سناریوهای سپاه پاسداران در این زمینه زده و گفته: “می‌گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، اینها نفوذ نیست، اینها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من اینها را می گویم که اشتباه است.”

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هم چند روز پیش در جلسه هیات دولت گفته بود: “باید به طور واقعی و جدی با هر گونه نفوذ بیگانگان مبارزه کنیم و نباید عده ای با کلمه «نفوذ» بازی کنند.” او دیروز هم در سخنان تندی که همزمان با افتتاح نمایشگاه مطبوعات بیان کرد، گفت: “مطبوعات، پایگاه‌هایی که می‌توانند راجع به تنبیه آنها سخن بگویند و قضاوت کنند مشخص هستند و دارای معیارهایی معین‌اند؛ هر مأمور امنیتی نمی‌تواند معیاری برای مطبوعات و نشریات باشد.” او اضافه کرد: “قابل تحمل نیست که در یک کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تنبیه، توقیف، تعطیل شدن و تهدید مصون باشند و یک حاشیه امنیتی دائمی برای آنها مقدر شده باشد که هرچه می خواهند بگویند، گاهی برخی رسانه‌ها به عنوان پلیس مخفی عمل می‌کنند. همچنین گاهی با مطالعه برخی از نشریات می‌توان فهمید که فردا قرار است چه کسی دستگیر شود و آبروی چه کسانی برده شود.”

به نظر می‌رسد که دستگیری‌های اخیر توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران با مقاومت جدی در سطوح بالای قدرت مواجه شده است.

روزنامه کیهان بعد از سخنان حسن روحانی، طی گزارشی با عنوان “دولت به جای نفوذی‌ها یقه منتقدان را گرفت!” نوشت: “رسانه‌های منتقد دولت نیز انتظار تشکر از دولتمردان را ندارند و همین که آنان منتقدان را به باد توهین و تخریب نگرفته و در موضوعاتی مانند پرداخت یارانه مطبوعات اندکی عادلانه رفتار کنند، جای شکر و سپاس دارد.”

کیهان در یادداشتی دیگر با عنوان “شبکه‌ای که تمام نشده!” هم به بررسی آنچه که شبکه نفوذ می‌نامد پرداخت و نوشت: “ضرورتا باید افرادی در بدنه حاکمیتی کشور نفوذ کنند. این موضوع نه تازگی دارد و نه مختص ایران است.” نویسنده کیهان سپس به کسانی که با این برخوردها مخالفت می کنند پرداخته و نوشته بود: “نخست ساده‌اندیشانی که از درک شدت کینه دشمن نسبت به نظام و از عمق و گستره محبوبیت انقلاب در دل‌های مردم آزاده جهان بی‌اطلاعند و این همه دشمنی برایشان قابل تصور نیست. دوم گروهی که نگرانند با دستگیری سرپل‌ها و سرشاخه‌های نفوذ، پرده از برخی روابطشان برداشته شود.”

همچنین روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز تیتر اول خود را به سخنان روحانی در نمایشگاه مطبوعات اختصاص داده و نوشت: “دکتر روحانی در سومین سال دولتش برای نخستین بار در افتتاحیه این نمایشگاه حضور پیدا کرد و ضمن حمله به قوه قضائیه، نهادهای امنیتی و رسانه‌های منتقد دولت که بخشی از غایبان نمایشگاه مطبوعات امسال را تشکیل می‌دهند، آنها را به بی‌قانونی و سوءاستفاده از آزادی متهم کرد که به تعبیر ایشان از حاشیه امن برخوردارند، اما باید تنبیه و حتی تعطیل شوند!‌ و سپس در پایان سخنان خود مسئله انتخابات را پیش کشید تا به مخاطبان تفهیم کند که سخنان او در تجلیل از آزادی و برخی واژه‌های مشابه، سخنرانی انتخاباتی بوده است.”

از سوی دیگر، روزنامه وطن‌امروز در گزارش خود از سخنان رئیس جمهوری اسلامی نوشت: “او خط و نشان کشید برای رسانه‌های منتقد! همانند همیشه از ضرورت برخورد با رسانه‌ها گفت! از تنبیه گفت و از اینکه مجازات رسانه‌ها باید جریمه، توقیف و زندان باشد! با جانبداری از یک بخش از رسانه‌ها، علیه بخش دیگر گفت! در حالی که خود او اعلام کرده متخصص امنیت ملی است و سال‌های فراوان دبیر امنیتی‌ترین نهاد کشور بوده و بخش قابل توجهی از همکارانش در دولت را نیروهای امنیتی تشکیل می‌دهند؛ بدون ذکر نام رسانه‌ای، منتقدان را متهم به همکاری با دستگاه‌های امنیتی کرد!”

در این میان، به نظر می‌رسد که با ورود علی شمخانی به کشمکشی که دولت با نهادهای امنیتی وابسته به سپاه پاسداران دارد، به پیچیده‌تر شدن ماجرا در روزهای آینده منجر خواهد شد.
از: روز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.