زنجانی در ششمین جلسه دادگاه فساد نفتی: اذیت کنید اذیت می‌کنم

سه شنبه, 19ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

babak zanjani dar dadgah
شرق: صبح دیروز ششمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در شعبه ١۵ دادگاه انقلاب و به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. نکته‌ای که در چند جلسه اخیر دادگاه قابل تأمل بوده این است که با وجود اعلام علنی‌بودن دادگاه، از ورود بسیاری از خبرنگاران به شعبه ١۵ جلوگیری شده و فقط چند رسانه خاص فرصت حضور در این محاکمه بزرگ را به دست آورده‌اند. به گزارش فارس جلسه بعدی دادگاه ساعت ٩ صبح امروز برگزار می‌شود. بابک زنجانی در این جلسه نیز به ادامه قرائت دفاعیات خود پرداخت که گزیده آن در ادامه می‌آید:

‌شاید دلیل علنی‌شدن دادگاه درخواست من و وکیلم از رئیس قوه قضائیه بود، چراکه دوست داشتم هرکسی هر قضاوتی می‌خواهد در موردم بکند، این قضاوت‌ها درنهایت باید جمع‌بندی شود.

چون حساسیت زیاد شده، من هر حرکتی که می‌کنم حاشیه‌ساز می‌شود؛ مثلا جلسه قبل، پرونده‌های خود را دسته‌بندی کرده بودم که روی یکی از آنها عنوان محرمانه و غیرقابل قرائت قید شده بود. برخی از این مدارک، مصوبات مربوط به بانک من است که آن را از سایر مدارک تفکیک کرده بودم و چون محرمانه بود قرائت نکردم، اما در صورت لزوم تقدیم دادگاه می‌کنم.

‌کارهای ضمانت‌نامه تا حدودی انجام شده و لازم است وزارت نفت بدون اینکه حاشیه‌سازی کند برای رفع مشکل با ما همکاری کند نه اینکه حرف‌هایی را در روزنامه‌ها بنویسد که برای خودشان فقط اعتبار دارد. اگر می‌خواهند کار سیاسی کنند من خودم را کنار می‌کشم و می‌گویم باشد من گناهکارم و شما زور و قدرت دارید. معاون وزیر نفت در مجلس می‌گوید اگر زنجانی می‌خواست پول بدهد حتی اگر ما شماره حساب ندادیم می‌توانست از قوه قضائیه شماره حساب بگیرد. آخر قوه قضائیه حساب ارزی‌اش در اروپا کجا بود؟ من اگر می‌گویم شاید قوی‌تر باشم منظورم این است که کسی که با هزاران میلیارد تومان کار می‌کند عقلش هم به اندازه هزاران میلیارد کار می‌کند. اگر بنا بر دعوا باشد، قطعا نمی‌توانید نسبت به من برنده باشید.

‌شرکت HK مشکلی دارد که آقایان در جریانش نیستند. این شرکت به دلیل پولشویی از سوی اتحادیه اروپا برای مدیرانش حکم صادر شده چراکه پول‌های سنگینی به حسابشان آمده، بدون اینکه هیچ‌گونه واردات و صادراتی انجام شود، به‌همین‌جهت هم با توجه به اینکه مستندات قطعی بوده، حکم محکومیت برای مدیران این شرکت صادر شده و در حال رفتن به پلیس بین‌الملل و دستگیری این افراد است و ربطی به من ندارد.

متأسفانه من هر حرفی که می‌زنم آقایان می‌گویند زنجانی می‌خواهد پول ما را ندهد. شرکت HK در بانک FIIB حساب دارد و من مجبور شدم از شرکت HK شکایت کنم و از HK، ١٠ میلیارد یورو خسارت خواسته‌ام. محاکم خارج از کشور شرکت HK را به پرداخت مبلغ ٩میلیاردو ٨٠٠ و خرده‌ای یورو به بانک FIIB محکوم و حکم توقیف اموال این شرکت را صادر کرده است؛ یعنی هر موقع بخواهم می‌توانم حساب‌ها، دکل یا اموال این شرکت را در خارج از کشور توقیف کنم اما من به دنبال این مسائل نیستم ولی به محض اینکه همکاری نکنید ١٠ میلیارد یورو را وصول می‌کنم. شما به من رضایت بدهید من نیز به شما رضایت می‌دهم تا این کار تمام شود.

‌درخصوص بانک مسکن هم بارها گفتم شما پولتان را ریجیکت کنید، پول تأمین اجتماعی هم ریجیکت شود و بحث تمام شود، اما آنها در پاسخ من گفتند ما جواب دندان‌شکنی برای زنجانی داریم. من هم برای آنها حکم توقیف اموال گرفتم و حتما برای آنها هم در صورت عدم همکاری اتفاق نادرستی پیش می‌آید. منظورم این است که اگر بخواهید اذیت کنید من هم اذیت می‌کنم.

می‌گویند بابک زنجانی فرار رو به جلو دارد، من که سرجایم ایستاده‌ام شما به من نمی‌رسید. من می‌گویم زورگویی نکنید.

‌من برای اثبات این موضوع از وکلای خارجی خود خواستم از سه کشور سه مبلغ ۵٠ یورویی به این حساب‌ها حواله کنند اما جالب این است که بانک‌های گیرنده پاسخ دادند این حساب‌ها محرمانه است و قابلیت وصول هیچ وجهی را ندارند. من با خودم گفتم که شاید حساب‌های اعلام‌شده قابلیت دریافت پول‌های کلان را داشته باشد، به‌خاطرهمین دو پیام به صورت MT٩٩٩ به هالک بانک ترکیه و بانک کندون چین که یکی از شماره حساب‌ها مربوط به این بانک بود، ارسال کردیم. هالک بانک پیام داد که این حساب‌های خاص بین ایران و ترکیه است و نمی‌توانیم وجوه را دریافت کنیم، فردای آن روز کندون چین جواب داد که امکان دریافت وجوه را ندارد. اینکه می‌گویند حساب‌های اعلام‌شده قابلیت وصول دارد، نادرست است، اگر قابلیت وصول داشت خودشان پول‌هایی را که در خارج از کشور داشتند، می‌گرفتند، چرا به من می‌گویند شماره حساب می‌دهیم و پول واریز کن؟

‌من اعلام کرده بودم که حاضرم هزارو ٩٨۶ میلیون یورو ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط به ذی‌نفعی شرکت HK صادر کنم. من هیچ مدرکی ندارم و از طرف دیگر هم می‌خواهم یک ضمانت‌نامه برای شرکتی تحریم‌شده صادر کنم. با این وجود دوستان من قول دادند که این کار انجام می‌شود و اعلام کردند که دو امضا از چهار امضای ضمانت‌نامه گرفته شده و فقط دو امضا مانده که تا روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته قرار بود این امضاها نیز گرفته شود. بندی در تحریم‌ها وجود دارد که براساس‌آن تمام مجموعه‌های من بلوکه شده و اتحادیه اروپا نامه‌ای به بانک SIID ارسال و اعلام کرده اگر بخواهم از وجوه خود استفاده کنم باید طبق قانون از اتحادیه اروپا مجوز بگیرم. بر‌این‌اساس دو امضا از امضای ضمانت‌نامه گرفته شد اما دو نفر دیگر ایراد گرفتند که این پول، پول تحریمی است و ما داریم ضمانت‌نامه‌ای صادر می‌کنیم که شرکت ذی‌نفع هرموقع اقدام کند می‌تواند وجه ضمانت‌نامه را دریافت کند. براین‌اساس هم بانکی که قصد داشت ضمانت‌نامه را صادر کند از اتحادیه اروپا استعلام گرفت و گفتند بعد از برداشته‌شدن تحریم‌ها وجه ضمانت‌نامه قابل وصول است. قرار شد ضمانت‌نامه به نام مجموعه بزرگ دیگری صادر شود که کار آن در حال انجام است و در آینده تقدیم می‌کنم.

‌قصد تخریب ندارم اما در مقایسه می‌بینم شما از سال‌های قبل تا سال ٩٣، پنج میلیارد یورو به یک فرد عادی نفت فروختید و زرنگی کردید و برگه‌ای گرفتید که در آنجا پنج میلیارد یورو پول دارید. آقایان آن شرکت از دوستان من هستند و اگر لازم باشد می‌گویم در دادگاه حاضر شوند. چطور شما به شرکت آمریکایی می‌گویید هرگاه تحریم‌ها برداشته شد، پنج میلیارد را بازگردان اما من را این‌گونه تحت فشار قرار می‌دهید؟ مگر خون آنها از من رنگین‌تر است که به من انگ دزدی و حرام‌خواری می‌زنید؟ حرف من این است، اگر می‌توانید پول‌هایتان را وصول کنید چرا مبلغ ۵,٨ میلیارد را وصول نمی‌کنید؟

‌قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: «آقای زنجانی در جلسه بعد دادگاه هر مدرکی از شیخ (شخصی که ادعا می‌شود سه اعتبار پنج میلیاردیورویی به زنجانی داده است) و وام ١۵ میلیاردی دارید ارائه دهید. وزارت اطلاعات هرگونه ارتباط ایمیلی یا دسترسی مشترک با شخص متهم را تکذیب کرده است».

شایان ذکر است که دو ادعای زنجانی درباره شرکت نفتی HK و بانک مسکن در جلسه دادگاه توسط وکلای این دو مجموعه تکذیب شد. وکلای شرکت نفتی HK و بانک مسکن در گفت‌وگو با تسنیم، ادعای بابک زنجانی، متهم پرونده نفتی، مبنی‌بر محکومیت HK و بانک مسکن در محاکم خارجی به پرداخت حدود ١١ میلیارد یورو را تکذیب کردند. غلامحسین صادقی‌قهاره، وکیل‌مدافع شرکت HK، گفت: «افرادی که حتی قبل از بازداشت بابک زنجانی با او در جریان بازگرداندن پول‌های شرکت نفت مراوده داشتند، می‌گویند زنجانی طوری دروغ می‌گوید که طرف مقابل راحت باور می‌کند».

———————————-

استراتژی شب عیدی!

«بالاخره آخر سال و شب عید است و می‌خواهیم با هم صفا کنیم». این پاسخی بود که محمود احمدی‌نژاد روز ٢۴ اسفند سال ٩٠ در جلسه سؤال از رئیس‌جمهور به نمایندگان مجلس داد. رئیس دولت دهم سؤالات را به کناری نهاد و با همه شوخی کرد حتی مردم. اینجاست که باز هم باید تأکید کرد بابک زنجانی شاگرداول مکتب احمدی‌نژاد است. او هم در جلسات دادگاه، کیفرخواست ٢٣٨ صفحه‌ای دادستان را به کناری نهاده و هرروز مسائلی حاشیه‌ای مطرح کرده و به دیگران اتهام می‌زند. این کنش او باعث می‌شود دیگران مجبور به پاسخ‌گویی شده و مجددا زنجانی به پاسخ آنان بپردازد. این استراتژی زنجانی، روند برگزاری دادگاه را طولانی کرده است. فردی که چندهزار میلیارد تومان به خزانه دولت بدهکار است، اکنون طلبکار همه شده و ظاهرا می‌خواهد که از او تقدیر شود. وقت‌کشی و سؤال را با سؤال پاسخ‌دادن، ارمغان زنجانی برای مردم ایران است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.