اوباما «وضعیت اضطراری» آمریکا در رابطه با ایران را تمدید کرد

چهارشنبه, 20ام آبان, 1394
اندازه قلم متن

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در نامه‌ای به کنگره آن کشور، با تاکید بر عادی نشدن روابط آمریکا و ایران، خواستار تمدید «وضعیت اضطراری ملی» در قبال جمهوری اسلامی شد.

در نامه‌ای که باراک اوباما برای کنگره فرستاده و ۱۹ آبان‌ماه در وب‌سایت کاخ سفید آمریکا نیز منتشر شده، آمده «روابط ما با ایران هنوز به حالت عادی باز نگشته است».

فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به روند اجرای موافقت‌نامه‌های ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ میان تهران و واشینگتن، بر ادامه وضعیت سال‌های گذشته تاکید می‌کند.

در ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱، نمایندگان تهران و واشینگتن، در الجزایر، برای پایان دادن به قضیه گروگان‌گیری کارکنان و اعضای سفارت آمریکا در ایران توافق‌هایی کردند.

فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ در رابطه با ایران، که رئیس‌جمهوری فعلی ایالات متحده آن را تمدید کرده، به ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ باز می‌گردد و ۱۰ روز پس از آغاز گروگانگیری در سفارت آمریکا صادر شد. جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت، این فرمان را ابلاغ کرد.

این فرمان بخشی از مقدورات ریاست‌جمهوری آمریکا در امور اقتصادی در عرصه بین‌المللی (موسوم به IEEPA) است. مقدوراتی که به رئیس‌جمهوری ایالات متحده اجازه می‌دهد برای مقابله با هر تهدید خارجی، به اعمال وضعیت اضطراری ملی رو بیاورد.

در نتیجه وضعیت در قبال ایران نیز هر ساله می‌تواند تمدید شود یا اینکه به فرمان رئیس‌جمهوری از اعتبار خارج شود؛ آنچه هنوز رخ نداده است.

«وضعیت اضطراری ملی» از جمله به دولت آمریکا اجازه می‌دهد تا همچنان به توقیف بخشی از دارایی‌های ایران در ایالات متحده ادامه دهد.

این نخستین بار پس از توافق اتمی تهران و شش قدرت جهانی‌ست که این وضعیت تمدید می‌شود.

مقام‌های ارشد دولت حسن روحانی و باراک اوباما، در اقدامی بی‌سابقه از زمان انقلاب ۵۷ به دیدارها و گفت‌وگوهایی مستقیم برای حل مسئله اتمی روی آوردند. اما تهران و واشینگتن همچنان در بسیاری امور با یکدیگر اختلافاتی عمیق دارند.

نقش ایران در رخدادها و نفوذ آن در غرب آسیا، از جمله این اختلافات است. ایالات متحده این رخدادها را به طور عمومی دخالت در اوضاع کشورهایی مانند سوریه می‌داند.

رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای، نیز در مواردی تاکید کرده است که دولت‌ ایران تنها مجاز به مذاکره با آمریکا بر سر مسائل اتمی‌ست.

با همه این‌ها گزارش‌های مختلفی از مذاکرات دو طرف بر سر مسائلی مانند سوریه یا یمن منتشر شده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.