زنگنه: فضا برای حضور شرکت‌های آمریکایی باز است

یکشنبه, 8ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

naft-usa

ایران مدل جدید قراردادهای نفتی خود با طرف‌های خارجی را عرضه کرد. در همین حال بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت می‌گوید که این کشور “مخالفت و مشکلی” با حضور شرکت‌های آمریکایی در صنعت نفت و گاز ایران ندارد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، روز شنبه هفتم آذر (۲۸ نوامبر) در همایش بین‌المللی رونمایی از مدل جدید قرارداد‌های نفتی، از تلاش برای جذب ۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی خبر داد.

او با بیان اینکه جذب این میزان سرمایه پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی ممکن است، افزود: «شرایط عمومی جامعه نقش مهمی در ورود سرمایه‌گذاران خارجی دارد.»

به گفته وزیر نفت، ایران مخالفت و مشکلی با حضور شرکت‌های آمریکایی ندارد و فضا برای حضور این شرکت‌ها در صنعت نفت ایران باز است.

تاکنون چندین بار علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی‌های مختلف با حضور اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ایران مخالفت کرده است.

خامنه‌ای مرداد ماه امسال پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای قدرتمند جهان، گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواهند از توافق وسیله‌ای برای نفوذ در ایران بسازند.»

او اضافه کرد: «ما این راه را قاطعانه بسته‌ایم و با همه توان بالای خود، اجازه نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و یا حضور سیاسی در ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم.»

ویژگی‌های قراردادهای نفتی تازه

بیژن نامدار زنگنه در مورد قراردادهای تازه نفتی گفت که هر شرکت خارجی که بخواهد در ایران کار کند باید با یک شرکت ایرانی تایید صلاحیت شده، شریک شود.

خامنه‌ای می‌گوید این کشور جلوی “نفوذ اقتصادی” آمریکا را می‌گیرد.

او اضافه کرد که همکاری با شرکت‌های خارجی با هدف دستیابی به فناوری‌های پیشرفته‌، مدیریت برتر و جذب سرمایه انجام شود. به گفته وزیر نفت ایران این شرکت‌ها همچنین می‌توانند به کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌ها کمک کنند.

زنگنه درباره انتقادها مطرح شده به مدل جدید قراردادهای نفتی نیز گفت: «برخی از افراد که در گذشته از قراردادهای بیع متقابل انتقاد می‌کردند در حال حاضر از مدل جدید قراردادهای نفتی انتقاد کرده و می‌گویند که قراردادهای بیع متقابل، خوب بوده است.»

او با اشاره به اینکه همه مدل‌های قراردادی دارای معایب و مزایایی هستند، افزود: «هیچ مدل قراردادی که فقط مزیت داشته و فاقد نقص باشد وجود ندارد.»

سهمیه بندی اوپک و کاهش قیمت

زنگنه در بخش دیگری از سخنانش از بازگشت “نظام سهمیه بندی” در اوپک حمایت کرد و گفت: «بازگشت نظام سهمیه‌بندی در بین کشورهای عضو اوپک، نیاز به اجماع تمامی کشورها دارد اما برخی از کشورها مخالف بازگشت سهمیه‌بندی هستند.»

او پیش‌بینی کرد که در نشست آتی اوپک هیچ گونه نتیجه‌ای برای برقراری مجدد سهمیه‌ها حاصل نشود.

وزیر نفت ایران درباره تاثیر کاهش قیمت نفت بر سرمایه‌گذاری خارجی نیز گفت با توجه به اینکه متوسط هزینه تولید نفت در ایران برای هر بشکه کمتر از ۱۰ دلار است، حتی کاهش قیمت به ۳۰ یا ۲۰ دلار در هر بشکه نیز محدودیتی برای تولید ایجاد نمی‌کند.

صنعت نفت ایران به خصوص در چند سال اخیر با تحریم‌های شدید بین‌المللی روبرو بوده است. در سه دهه گذشته تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده آمریکا نیز موجب شده است تا سرمایه‌گذاری خارجی در این صنعت کاهش چشمگیری یابد.

ایران برای حفظ و افزایش توان تولید خود نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین انتقال تکنولوژی‌های نو است. دولت حسن روحانی امیدوار است که با حل پرونده هسته‌ای، شرایط توسعه این صنعت فراهم شود.

با این حال به نظر می‌رسد از حاکمان جمهوری اسلامی صدای واحدی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی شنیده نمی‌شود. این موضوع می‌تواند تصمیم شرکت‌های بین‌المللی برای حضور در اقتصاد ایران را با تردید همراه کند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.