طوماری با نیم میلیون امضاء برای آزادی جیسون رضائیان

جمعه, 13ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

بیش از ۵۰۰ روز از حبس جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار ایرانی‌−آمریکایی در ایران می‌گذرد. برادر او حال طوماری با نیم میلیون امضاء برای آزادی جیسون رضائیان به نمایندگی ایران در سازمان ملل تحویل داده است.

علی رضائیان در ماه ژوئیه سال جاری در کنفرانسی مطبوعاتی درباره حبس برادرش
علی رضائیان در ماه ژوئیه سال جاری در کنفرانسی مطبوعاتی درباره حبس برادرش

خبرگزاری آلمان جمعه (۴ دسامبر / ۱۳ آذر) گزارش داد که علی رضائیان، برادر جیسون رضائیان، طوماری با امضای نیم میلیون نفر از ۱۵۰ کشور جهان برای آزادی جیسون رضائیان، روزنامه‌نگار ایرانی‌-آمریکایی به دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در مقر سازمان ملل متحد تحویل داده است.

روز پنجشنبه (۳ دسامبر) ۵۰۰ روز از حبس جیسون رضائیان گذشت. تهیه طوماری چند صدهزار امضائی توسط برادر او تلاشی است در راه آزادی این روزنامه‌نگار.

جیسون رضائیان

جیسون رضائیان

علی رضائیان به خبرنگاران گفت: «ما فقط می‌خواهیم که او به خانه بازگردد. چنان زمانی طولانی گذشته که به مسابقه دوی ماراتون می‌ماند و نمی‌دانی که ماجرا کی به خاتمه می‌یابد و پایان کار چه خواهد بود.»

به گفته او، برادرش بدون آنکه مدرکی دال بر جرم‌اش و وجود داشته باشد، در حبس به سر می‌برد.

به نوشته خبرگزاری آلمان، طومار مزبور ۱۰ هزار صفحه را دربرمی‌گیرد و امضاء‌کنندگان آن خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط جیسون رضائیان شده‌اند که ظاهرا به ده سال حبس محکوم شده است.

محکومیت بدون ارائه مدرک

تهیه و ارائه این طومار تنها تلاش اخیر در راه آزادی جیسون رضائیان نیست. نشریه واشنگتن پست نیز روز چهارشنبه (۲ دسامبر / ۱۱ آذر) خواستار آزادی روزنامه‌نگار خود شد.

مارتین بارون، سردبیر واشنگتن پست در این ارتباط تصریح کرد: «رضائیان اکنون ۵۰۰ روز است که در حبس به سر می‌برد، با وجود اینکه مرتکب هیچ خطایی نشده است.»

بارون همچنین گفت: «مقامات قضایی جمهوری اسلامی حتی این زحمت را نیز به خود نداده‌اند که مدارکی در اثبات مدعای خود ارائه کنند.»

جیسون رضائیان ۳۹ ساله، خبرنگار “واشنگتن پست”، روز ۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۳ به اتهام جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی ایران بازداشت شد.

رضائیان از جمله به دادن اطلاعاتی محرمانه به کاخ سفید متهم شده بود؛ اتهامی که او آن را رد کرده و گفته که تنها در عرصه روزنامه‌نگاری انجام وظیفه کرده است. دولت آمریکا هم این اتهام را “پوچ” خوانده و بارها خواستار آزادی فوری رضائیان شده است.

سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر نیز در اواسط اکتبر سال جاری میلادی از جمهوری اسلامی خواسته بود که حکم رضائیان را که پس از “یک محاکمه ناعادلانه” صادر شده است، لغو کند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضاییه در نشستی خبری در اول آذرماه (۲۲ نوامبر) در ارتباط با سرنوشت جیسون رضائیان گفته بود که “حکم پرونده صادر شده، اما به صورت رسمی به متهم و وکیل وی ابلاغ نشده است”.

اژه‌ای افزوده بود: «بنده نیز جزییات حکم را نمی‌توانم بیان کنم. فقط اجمالا وی محکومیت به حبس را دارد و فعلا حکم قطعی نیست.”

به نظر می‌رسد که سرنوشت جیسون رضائیان به موردی برای گروکشی میان جمهوری اسلامی و آمریکا بدل شده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که در ماه سپتامبر در جریان سفرش به نیویورک در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور، خبرنگار شبکه “سی‌ان‌ان”، صریحا گفته بود ایران در قبال آزادی چند زندانی ایرانی در آمریکا حاضر به آزادی جیسون رضاییان است.

روحانی متذکر شده بود، اگر ایالات متحده گام‌های لازم را در راه آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا بردارد، او نیز تمامی تلاش خود را خواهد کرد تا شهروندان آمریکایی ‌زندانی در ایران فورا آزاد شوند

از: العربیه فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.