تجمعات اعتراضی کارگران ۲۲ آذر۱۳۹۴

دوشنبه, 23ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

atash-neshani

تجمع اعتراضی کارکنان آتش نشانی تهران مقابل شهرداری و شورای شهر پایتخت با سرو روی بسته!؟

امروز ۲۲ آذر،جمع زیادی از آتش نشانهای تهران، در مقابل شورای شهر و شهرداری پایتخت تجمع کردند تا نسبت به مسایل شغلی خود از جمله قوانین سخت و زیان آور بودن و بازنشستگی شان اعتراض خود را نشان دهند.

آنها با وجودی که لباسهای فرم خدمت به تن داشتند، ترجیح دادند با بستن سر و صورت خود، کار شناسایی چهره شان را برای مسئولان شهرداری مشکلتر کنند تا احتمالا پس از این تجمع برایشان مشکلی پیش نیاید.

به گزارش۲۲آذر خبرآنلاین، تجمع آتش نشان های تهران در مقابل شهرداری و شورای شهر، امروز صبح باعث شد تا نگاه مردم به سمت لباسهای سرخ این کارکنان، خیره شود.

امروز۲۲آذر،جمع زیادی از آتش نشانهای تهران، در مقابل شورای شهر و شهرداری پایتخت تجمع کردند تا نسبت به مسایل شغلی خود از جمله قوانین سخت و زیان آور بودن و بازنشستگی شان اعتراض خود را نشان دهند.

آنها با وجودی که لباسهای فرم خدمت به تن داشتند، ترجیح دادند با بستن سر و صورت خود، کار شناسایی چهره شان را برای مسئولان شهرداری مشکلتر کنند تا احتمالا پس از این تجمع برایشان مشکلی پیش نیاید.

به گزارش امروز مهر در همین رابطه، مجتبی عبدالهی با اعلام این مطلب که آتش نشانان در تجمع امروز به دنبال بازنشستگی پیش از موعدشان هستند گفت: در سال ۹۲ بازنشستگی پیش از موعد مورد تصویب هیات دولت رسید و به شهرداری تهران ابلاغ شد.

عبدالهی در ادامه افزود: براساس این قانون و مصوبه؛ آتش نشانانی که پنجاه سال سن و بیست سال سابقه دارند، می توانند از مزایای مشاغل سخت و زیان آور استفاده کنند.

عبدالهی با بیان این که درخواست آتش نشانان این است که سن بازنشستگی به زیر ۵۰ سال تقلیل یابد و یا سقف سن مطرح نباشد در صورتی که این مصوبه دولت است و از عهده شهرداری نیز خارج است گفت: ما نمی توانیم راسا در این زمینه تصمیم گیری کنیم و نیازمند تصویب مجلس و دولت هستیم.

***
اعتراض کارگران صنایع پتروشیمی به خصوصی سازی ها وسکوت مسئولین!

اعتقاد کارگران بر این است که دولت با مصوبه ای پنهانی رابطه استخدامی شرکت های واگذار شده پتروشیمی به بخش خصوصی را با وزارت قطع کرده و به دنبال آن پاداش بهره وری ۲ ماه پیش نفت به این دسته از کارکنان تعلق نگرفته است.
به گزارش۲۲آذر نفت ما ،نزدیک دو ماه پیش بود که موج اعتصاب غذا و تجمع گسترده کارگران پتروشیمی های ماهشهر که طرف قرار داد شرکت هلدینگ خلیج فارس هستند، با نشست و انجام توافقاتی؛ شکسته شد اما این پایان کار نبود.

از آغاز این هفته مجددا کارگران این پتروشیمی ها دست به اعتصاب غذا زده اند و البته اینبار تاکید دارند که اگر در این مدت مشکلات برطرف نشود در هفته آینده زنجیره انسانی را اطراف شرکت هایشان تشکیل می دهند.

مخاطب اصلی این اعتراضات، وزارت نفت است که به عقیده کارگران هیچ توجهی به وضعیت شغلی این حداقل ۶ هزار نیرو بعد از واگذاری به بخش خصوصی ندارد.

کارگران زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس به چند مورد بیشتر اعتراض دارند:

اول اینکه با خصوصی سازی های انجام شده ارتباط استخدامی آنها با وزارت نفت قطع شده و در نتیجه قدرت نقل و انتقال برایشان از بین رفته است.

اعتقاد کارگران بر این است که دولت با مصوبه ای پنهانی رابطه استخدامی شرکت های واگذار شده پتروشیمی به بخش خصوصی را با وزارت قطع کرده و به دنبال آن پاداش بهره وری ۲ ماه پیش نفت به این دسته از کارکنان تعلق نگرفته است.

دوم عدم شفافیت درباره آینده شغلی و عدم پرداخت سود سهام است.

سوم اینکه کارگران اعتقاد دارند با این خصوصی سازی انجام شده، آنها از صندوق بازنشستگی نفت و سایر خدمات وزارت به کارکنان زیر مجموعه خود خارج می شوند.

شاید بتوان این ها را دلایل اصلی اعتراض کارگران دانست ولی مواردی مانند عدم پرداخت حق شیفت، عدم انعقاد قرار داد کتبی با تعدادی از کارگران، ابهام در وضعیت بعد از واگذاری و مصوبه عدم تعدیل مدرک تحصیلی از سایر نکاتی است که کارکنان به آن ها معترض هستند.

به گزارش امروز ایلنا درهمین رابطه،فعالان کارگری پتروشیمی خلیج فارس، میگویند اقدام اعتراضی که هفته گذشته از سوی کارکنان رسمی پتروشیمی خلیج فارس در قالب خودداری از خوردن غذای کارخانه صورت گرفته بود پس از پنج روز بدون دستیابی به نتیجه مشخصی خاتمه یافت.

از قرار معلوم هنوز نارضایتی کارکنانی که در این اقدام اعتراضی شرکت کرده بودند هنوز پابرجاست.

ظاهرا نگرانی و نارضایتی این کارگرانی که در این مدت پنج روزه از خودرن غذای کارخانه خودداری کرده بودند به وضعیت نامشخص آنها بازمیگردد که از زمان واگذاری واحدهای زیر مجموعه این مجتمع پتروشیمی به بخش خصوصی آغاز شده است.

گفته میشود انتشار مجموعه ای از مکاتبات رسمی که در دو ماه گذشته توسط مقامات مسئول در وزارتخانه های نفت، کار و پتروشیمی پیرامون مشکلات این کارگران صورت گرفته در بروز نگرانی آنها شکل گیری اقدام اعتراضی اخیر موثر بوده است.

این فعالان به عنوان نمونه از نامه های مراکز بهداشت و درمان شرکت نفت و بخش اتوماسیون اداری این سازمان مبنی بر قطع ارائه خدمات به کارکنان شرکت های واگذار شده به بخش خصوصی نام می برند.

***
تجمع کارگران حمل و نقل پالایشگاه آبادان دراعتراض به فشار کارفرما برای عقد قرار داد کار جدید!

نزدیک به ۸۵ کارگر بخش حمل و نقل پالایشگاه آبادان صبح امروز۲۲آذردر اعتراض به شیوه تنظیم قراردادهای جدید کاری خود از سوی پیمانکار مقابل درب شماره ۱۸ این پالایشگاه تجمع کردند.

کارگران معترض میگویند: درمتن قرار دادهای کار جدید موادی همانند تاریخ شروع و پایان عقد قرار داد کار و همچنین میزان دستمزد دریافتی کارگران طبق قوانین کار مناطق آزادمشخص نشده وجای آن را سفید وخالی گذاشته شده است.

به گزارش۲۲آذرایلنا،کارگران یاد شده که از طریق شرکت پیمانکاری در بخش حمل ونقل پالایشگاه آبادان مشغول به کار هستند،میگویند که مدیران پیمانکاری در مقام کارفرما طبق قانون کار با آنها قرارداد منعقد نکرده است.

از قرار معلوم کارگران مورد نظر که خواستار به تایید رسیدن متن قرارداد های کاری خود از سوی رئیس اداره کار منطقه آزاد اروند هستند از صبح امروز در اعتراض به آنچه فشار کارفرما برای عقد قرار داد کار جدید عنوان شده است مقابل درب شماره۱۸ پالایشگاه آبادان تجمع کردند.

کارگران معترض میگویند: پیمانکار جدید پس از آنکه برای دومین سال در مناقصه بخش حمل ونقل پالایشگاه برنده شد، از ابتدای آذر ماه سال جاری فشار خود را به کارگران برای امضاء قرار دادهای که یکسویه وبصورت غیر قانونی تنظیم وتدوین شده است بیشتر کرده است.

به گفته آنان درمتن قرار دادهای کار جدید موادی همانند تاریخ شروع و پایان عقد قرار داد کار و همچنین میزان دستمزد دریافتی کارگران طبق قوانین کار مناطق آزادمشخص نشده وجای آن را سفید وخالی گذاشته شده است.

کارگران می گویند علی رغم سابقه بالایی که در پالایشگاه دارند با قراردادهای جدید از بسیاری از حقوق خود محروم می شوند.
آنها یادآور میشوند در گذشته نیز تجربه انعقاد چنین قراردادهای کاری را داشته اند که در نتیجه آن مدیران پیمانکاری در مقام کارفرما توانسته بودند با سلب امکان هرگونه اعتراض از کارگران به راحتی مطالبات مزدی آنها را جابجا کنند.

به گفته این کارگران چنانچه اصرار کارفرما برای وادار کردن آنها به انعقاد قرار داد کار یکسویه به نتیجه برسد، هیچ تضمینی برای رعایت حداقلهای قانونی وجود ندارد.

***
تجمع بازنشستگان دانشگاهها مقابل مجلس در اعتراض به تبعیض درپرداخت حقوق و مزایای خود!

امروز۲۲آذر،کارمندان بازنشسته دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در اعتراض به تبعیضهای موجود در حقوق و مزایای خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش۲۲آذر مهر، صبح امروز جمعی از کارمندان بازنشسته سالهای گذشته دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

تجمع کنندگان نسبت به تبعیضهای موجود در حقوق و مزایای خود با وجود یکسانی گروه و طبقه شغلی خود، با بازنشستگان فعلی اعتراض دارند؛ تجمعکنندگان همچنین اعلام کردند که تاکنون با وجود مکاتبه با دستگاههای اجرایی و مراجعه به مسئولان، مشکل آنان حل نشده و خواستار پیگیری این موضوع در مجلس هستند.

***
شماره ای دیگر از سریال تجمع اعتراضی مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس

صبح امروز۲۲آذر،مربیان پیش دبستانی برای چندمین بار در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گزارش ۲۲آذرخبرگزاری مجلس، مربیان پیش دبستانی صبح امروز (یکشنبه ۲۲ آذرماه) در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

به گفته یکی از تجمع کنندگان، مجلس شورای اسلامی چندی پیش در مورد وضعیت معلمان پیش دبستانی مصوبه ای را گذرانده که متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه معلمان تجمع کننده سابقه چندین سال فعالیت در حوزه پیش دبستانی را دارند، گفت: وزارت آموزش و پرورش با توجه به مصوبه مجلس هنوز آن را اجرایی نکرده است.

***
اعتراض کارکنان اداره ورزش و جوانان کردستان به پایمال شدن حقوق خود

عدم پرداخت فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی به کارمندان ورزش و جوانان کردستان موجب اعتراض و نگرانی کارکنان این اداره شد.

به گزارش۲۲آذر اورامانات، طبق بند ۱ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی، از دی ماه سال ۹۳ به تصویب رسیده و این مقدار در فیش حقوقی اکثر کارکنان دولت این مناطق اعمال شده است.

براساس این گزارش،به دنبال پیگیری در خصوص تصویب پرداخت فوق العاده مناطق کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی کارکنان دولت در شهرستان های سقز، بانه، مریوان و سروآباد، متوجه شدیم که در فیش حقوقی اکثر کارمندان ادارات به جز اداره ورزش و جوانان این فوق العاده اعمال شده است.

یکی از کارمندان ورزش و جوانان در این باره گفت: علارغم تصویب این فوق العاده در دی ماه ۹۳، اما تا کنون این مقدار در فیش حقوقی ما اعمال نشده است.

این کارمند اداره ورزش و جوانان که نخواست اسمش را بگوید با بیان این موضوع که در مورد پرداخت حقوق کارمندان دولت تبعیض قائل شده اند ادامه داد: این مبلغ در فیش کلیه کارمندان ادارت شهرستان های مرزی اعمال شده اما وقتی در استان پیگیر این موضوع شدیم کمبود اعتبار و بودجه، پاسخ غیر مسئولانه آنها به ما بود.

وی با اشاره به اینکه در رده بندی میزان حقوق کارمندان دولت، از ۳۰ اداره در رده ی ۲۸ ام قرار داریم و به نسبت سایر ادارت دولتی هم حقوق کمتری دریافت میکنیم تصریح کرد: آیا حق دادنی است یا گرفتنی؟ و آیا نباید مدیریت بودجه و اعتبار استانی و کشوری این مبلغ را از دولت بگیرد و اعمال کند؟

وی در پایان با یادآوری این موضوع که تا کنون هیچ اقدام و پیگیری از طرف هیچکدام از مسئولین شهرستانهای مرزی برای این موضوع نشده تصریح کرد: عدم اعمال و پرداخت این مبلغ توسط وزارت ورزش و جوانان که تاکنون با کمبود اعتبار و بودجه همراه بوده است باعث ضایع شدن حق ما شده و این مبلغ هیچگاه در بستانکار حساب کارمندان این اداره نخواهد رفت.

***
گزارشی از اوضاع دردناک کارگران شرکت پیمانکاری متروی تهران!

اعتراض مساوی است با اخراج!

محسن یکی از کارگران مترو گفت: به دلیل اینکه ماهها حقوق نداده بودند شکایت کردیم که یکی از مدیران آمد و گفت، میخواهید همین جا دارتان بزنم که دیگر یادتان برود اعتراض کنید که بقیه افراد گفتند آمدهاید مشکل را حل کنیم یا بدتر کنید.

وی ادامه داد: امنیت شغلی نداریم به محض اینکه حرف بزنیم پیمانکار ما را اخراج میکند.

۳ ماه است حقوق نگرفته. صورتش را با سیلی سرخ می کند. شرمنده خانواده است. پول خرید نان ندارد و اینقدر پول دستی گرفته که دیگر ….میگوید چاره ای نداریم.کسی صدای ما را از این دالانهای تاریک مترو نمیشنود. هیچکس پاسخگو نیست.

تعدادی از کارکنان یکی از شرکتهای خصوصی پیمانکاری مترو تهران نسبت به عدم پرداخت حقوق و مزایای خود معترض اند.

رضا یکی از کارکنان باسابقه این شرکت پیمانکاری گفت: آخرین حقوقی که گرفتیم شهریور ماه بوده و الان دو ماه است که حقوق دریافت نکردهایم.

وی ادامه داد: باورتان نمیشود که من با مدرک لیسانس ما حدود ۷۰۰ هزار تومان حقوق میگیریم و اگر حدود ۴۰ ساعت اضافه کار کنیم حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان دریافت میکنیم.

رضا گفت: مجبوریم که اضافه کاری کنیم چرا که اگر کارمان بماند و انجام ندهیم از کار اخراج میشویم.

احمد یکی دیگر از کارکنان این شرکت ، گفت: زن و بچهام در شهرستان هستند حقوقم را ماهانه برای آنها میفرستم سعی میکنم کمتر به آنها سر بزنم چرا که هزینه رفت و آمد زیاد میشود و حقوقی که دارم کفاف نمیدهد ولی چارهای ندارم کار نیست.

وی اضافه کرد: باورتان نمیشود به دلیل اینکه مترو دیر به دیر به ما حقوق میدهد حتی هزینه سوار شدن به اتوبوس را هم ندارم.
سعید یکی دیگر از کارگران گفت که شرمنده خانوادهام هستم؛ بچه مدرسهای دارم و به خاطر عدم پرداخت حقوق پول نداشتم برایش کیف بخرم.

وی ادامه داد: وضع همه کارکنان این شرکت همین است و اعتراض مساوی است با اخراج، پس مجبوریم حرف نزیم چون کار نیست.

سعید افزود: یکی از همکارانم که مرد میانسالی است حتی کرایه ماشین ندارد و معمولاً میآید از بقیه همکاران پول دستی میگیرد.

شهرام یکی دیگر از کارکنان این شرکت گفت: کار ما از این حرف ها گذشته است. مجبوریم از رئیس و روسا پول دستی قرض کنیم تا ماه مان بگذرد آخر این هم شد زندگی.

وی ادامه داد: هفته پیش بچه ام سرمای شدیدی خورده بود پول نداشتم او را به دکتر ببریم. حتی پول نداشتم یک کیلو شلغم بخرم. آخر دردم را به که بگویم.

علی یکی دیگر از کارکنان این شرکت گفت: قرار بود در بانک شهر حساب بانک باز کنیم تا شهرداری بر روی حقوقی که پیمانکار به ما میدهد نظارت کند اما پیمانکار این کار را نکرد و ما همچنان در بانک دیگری حقوق دریافت میکنیم البته اگر حقوقمان را پرداخت کنند!

وی افزود: ماهها طول میکشد تا حقوق بدهند و وقتی هم که سر موعد پرداخت میشود به صورت قسطی پول پرداخت میشود.
علی بیان کرد:میدانم که کسی ترتیب اثر نمیدهد چرا که هیچ مسئولی نمیخواهد به مشکل ما توجه کند بارها اعتراض کردهایم ولی کسی به روی خود هم نیاورده است.

محسن یکی دیگر از کارکنان مترو گفت: به دلیل اینکه ماهها حقوق نداده بودند شکایت کردیم که یکی از مدیران آمد و گفت، میخواهید همین جا دارتان بزنم که دیگر یادتان برود اعتراض کنید که بقیه افراد گفتند آمدهاید مشکل را حل کنیم یا بدتر کنید. چند روز طول کشید بعد تصمیم گرفتن حقوق بدهند باورتان نمیشود که تازه با وجود اینکه ۴ ماه بود حقوق نداده بودند فقط حقوق یک ماه را پرداخت کردند.

وی با بیان اینکه اگر اعتراضی هم به مسئولان کنیم میگویند شرایط همین است اگر نمیخواهید به سلامت ادامه داد: ما نیز گرفتار هستیم و مجبوریم کار کنیم.

وی ادامه داد: امنیت شغلی نداریم به محض اینکه حرف بزنیم پیمانکار ما را اخراج میکند.

محسن افزود: پول خرید نان ندارم. فرزند خردسالی دارم که از پس مخارجش بر نمی آیم هیچکس به فریاد ما نمیرسد.

با نایبی مدیر عامل شرکت بهرهبرداری مترو تماس گرفته شد وپاسخ وی را در این زمینه جویا شد که وی پاسخ نداد.

احسان مقدم مدیر روابط عمومی شرکت بهرهبرداری مترو در این باره گفت: این افراد کارمندان بخش خصوصی هستند که محل کارشان در متروست و باید مطالبات خود را از شرکت مورد نظر پیگیری کنند.

وی ادامه داد: مترو با پیمانکار قرار داد بسته و باید پیمانکار پاسخگو باشد.

برپایه این گزارش،، کارگران بخش خصوصی مترو اوضاع خوبی ندارند و تاکنون چندین بار اعتراض کرده اند ولی به مشکل آنها رسیدگی جدی نشده است .

بخشی ازیک گزارش فارس بتاریخ۲۲آذر

***
بختک بیکاری بالای سر کارگران نساجی بروجرد !

شنیده ها حاکی از توقف بخش ریسندگی نساجی بروجرد و وحشت کارگران از توقف تولید سایر بخش ها و در نهایت بیکاری آنهاست.

طبق گفته یک منبع آگاه قسمت ریسندگی این کارخانه در حال حاضر تعطیل و هیچ گونه فعالیتی در این بخش صورت نمی گیرد و کارگران این قسمت بیکار شده اند اما هنوز کلمه اخراج، تعدیل نیرو، تعطیلی و یا کلماتی از این قبیل شنیده نشده تا تکلیف کارگران معلوم شود.

به گزارش ۲۲آذربازتاب بروجرد، نساجی بروجرد یکی از واحدهای صنعتی است که سالانه تولیدات خود را به خارج از کشور نیز صادر می کند و به نظر می رسد وضعیت خوبی دارد ولی این روزها خبرهایی شنیده می شود که انگار نساجی هم از قافله تعطیلی نمی خواهد عقب بماند.

البته نساجی بروجرد در اواخر سال ۸۷ تعداد زیادی از کارگران خود را اخراج کرد و با حداقل نیرو ادامه تولیدات خود را انجام داد و سپس به تدریج از نیروهای اخراجی دعوت به کار کرد و حالا بیش از یکهزار کارگر در این واحد در قسمت های مختلفی مشغول به کار هستند.

حالا پس از گذشت ۷ سال از این ماجرا دوباره ساز تعطیلی و نیمه تعطیلی و اخراج کارگران در نساجی نواخته شده و نگرانی هایی در بین کارگران ایجاد شده است.

طبق گفته یک منبع آگاه قسمت ریسندگی این کارخانه در حال حاضر تعطیل و هیچ گونه فعالیتی در این بخش صورت نمی گیرد و کارگران این قسمت بیکار شده اند اما هنوز کلمه اخراج، تعدیل نیرو، تعطیلی و یا کلماتی از این قبیل شنیده نشده تا تکلیف کارگران معلوم شود.

برخی از مسئولین هم تنها اظهار می کنند که باید صبر کنیم تا ببینیم وضعیت چه خواهد شد و اگر تعطیل شد ، فکری خواهیم کرد.

البته برخی از کارگران این واحد قراردادهای یکماه و برخی هم با ۱۷ سال سابقه ، قرادادهای سه ماهه دارند و حالا همه منتظر هستند که آخر آذر ماه چه اتفاقی رخ می دهد.

اگر هم این واحد نیمه تعطیل و یا تعطیل شود خبر عجیبی نیست چرا که خبرهایی از این دست این روزها فراوان شنیده می شود اما تنها کارگران هستند که حالا برخی از آنها با حدود بیش از ۱۶ سال سابقه کار بازهم در به در باید به دنبال کار باشند و خانواده های این کارگران در انبوهی از استرس و مشکلات غرق شوند.

***
عدم پرداخت ۵ماه حقوق ومزایای نیروهای حجمی شهرداری رشت !

نیروهای حجمی شهرداری رشت شامل رفتگران، رانندگان، کارگران، سازمانهای تابعه و… حدود پنج ماه حقوق و مزایای خود را نگرفته اند و به دلیل وحشت از اخراج، سکوت اختیار کردهاند.

به گزارش۲۲آذر فارس درهمین رابطه،رانندگانی که به صورت حجمی در شهرداری رشت مشغول به خدماتدهی به مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر رشت هستند حدود پنج ماه است که مبلغی بابت حقوق و مزایای خود را دریافت نکردهاند.

بنا بهمین گزارش،کارگران مذکور به دلیل تأخیر در پرداخت حقوق حتی توان پرداخت اجاره خانههای خود را ندارند.
رفتگرانی که در هوای سرد و بارانی مشغول به خدماتدهی هستند همواره با تأخیر حقوق خود را دریافت میکنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.