اشتباه و کژاندیشی بزرگ خامنه ای در مورد علوم انسانی

چهارشنبه, 25ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

olum-ensani

علوم انسانی یا انسانیات بر اساس تعریف به دسته‌ای از علوم اطلاق می‌شود که به مسایلی چون جامعه، فرهنگ، زبان، رفتار و کنش انسان، و روان و اندیشهٔ افراد توجه دارد. جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، مردم شناسی، مدیریت، اقتصاد، زبان‌شناسی نظیر زبان و ادبیات فارسی، عربی، انگلیسی و غیره، علوم سیاسی و تاریخ، اقتصاد، حسابداری، جغرافیا و جمعیت شناسی از رشته‌های علوم انسانی‌اند. برخی از شاخه های علوم انسانی مسائل را بصورت مشاهد غیر مستقیم و تجریدی مورد بررسی قرار می دهند و برخی از شاخه های آن، آمار و احتمالات و ریاضیات کاربردی را برای تحلیل به خدمت می گیرند.

هر چند اضافه کردن پسوند اسلامی، مسیحی یا یهودی به علوم تجربی بنا به اظهار خود مسلمانان اشتباه است، مثلا فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی نداریم، اضافه کردن پسوند اسلامی به علوم انسانی نیز خطاست، مثلا ادبیات فارسی اسلامی نداریم، یا روانشناسی و جامعه شناسی اسلامی و مسیحی و یهودی نداریم، بهر حال این یکی از اشتباهات بزرگ رهبر است که می خواهد این علوم را اسلامی کند.

در عالم سیاست غربی و شرقی داریم ولی رهبر این موضوع را به علوم و دانشگاهها تعمیم می دهد که بزرگترین اشتباه رهبر است و علم شرقی و غربی نداریم.

در مورد “علم اقتصاد” نیز اوایل انقلاب عده ای اصطلاح “اقتصاد اسلامی” را ترویج دادند، ولی در عمل پس از سی و هفت سال نتیجه اقتصاد اسلامی را تجربه می کنیم، و چیزی جز اختلاس های گسترده، تورم های دو رقمی، فقر و بدبختی میلیونها نفر و همچنین زندگی میلیونها نفر زیر خط فقر حاصلی نداشت بانک ها نیز تنها قرض الحسنه گرفتند و برعکس آن وام الحسنه ندادند! و صندوق های قرض الحسنه هم شد کانون های فساد و دزدی و طرح “اقتصاد اسلامی” شکست خورد.

در مورد جمعیت شناسی بزرگترین اشتباه رهبر این بود که سرعت کند شدن رشد جمعیت در ایران را معلول یک سری عوامل از جمله وضعیت فجیع اقتصادی، بیکاری گسترده و .. بود را ندیده گرفت و بجای اینکه با علت مبارزه کند، با معلول مبارزه کرد. برای همین به اشتباه از وسایل پیشگیری جلوگیری شد و این طرح، طرحی بدون مطالعه و ضد مردمی بود که در دراز مدت اثرات سو، فقر، بدبختی برای مردم کشور ببار خواهد آورد. در کنار این طرح عرضه وسایل پیشگیری و بودجه های پیشگیری نیز حذف گردیده است و این شد که تبلیغات افراطی و مسموم فرزند آوری را تبلیغ کردند و شعار “بایک گل بهار نمی شود”، “فرزند بیشتر زندگی شادتر ؟؟؟؟!!!” را به عوض “فرزند کمتر زندگی بهتر” را سر دادند.

اینکه میبینیم در جمهوری اسلامی آمار طلاق شدیدا رشد کرده است، مثلا تعداد طلاق ها نسبت به سال ۵۷ یازده برابر شده و از تعداد ۱۵ هزار طلاق در سال به ۱۶۰ هزار طلاق در سال رسیده است و یا تعداد زندانیان ۲۵ برابر شده و از تعداد حدود ۱۰ هزار زندانی در سال ۵۷، به حدود ۲۵۰ هزار زندانی رسیده است، و یا تعداد جرم و جنایت شدیدا افزایش یافته است، وظیفه علوم اجتماعی و جامعه شناسی است، علمی که به هیچ وجه پسوند اسلامی، مسیحی و یا شرقی و غربی نمی توان به آن چسباند. اینجاست که میبینیم:

-اگر ز باغ رعیت ملک خورد سیبی،

-بر آورند غلامان او درخت از بیخ،

اینجاست مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران ضمن اعلام کرد: “ثبت‌نام در رشته علوم انسانی در مدارس دولتی ممنوع شد” (ایسنا)

منابع با لینک:

۱ آیت الله خامنه ای در مورد علوم انسانی در غرب می گوید
۲ جوادی آملی ما اصلا فیزیک و علم و شیمی غیر اسلامی نداریم
۳ تاملی بر سخنان آیت الله سبحانی در دیدار وزیر اقتصاد: اقتصاد اسلامی یا اقتصاددانانِ مسلمان؟
۴ Iran, Human Sciences ایران، علوم انسانی
۵ زاویه – تحولات علوم انسانی
۶ دکتر هلاکویی – «علمی بودن» علوم انسانی
۷ ثبت‌نام در رشته علوم انسانی در مدارس دولتی ممنوع شد
۸ مروری بر دیدگاه‌های رهبر انقلاب درباره تحول علوم انسانی
۹ علوم انسانی و بایسته های آن از نگاه مقام معظم رهبری

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.