برای اولین بار یک زن برای نمایندگی مجلس خبرگان ثبت‌نام کرد

پنجشنبه, 26ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

esmat-savadi

روز پنج‌شنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری در ایران آغاز شد. برای اولین بار یک زن به نام عصمت سوادی در حوزه انتخابی تهران خود را برای نمایندگی خبرگان کاندید کرد.

ثبت نام داوطلبان نامزدی مجلس خبرگان رهبری از صبح پنج‌شنبه (۲۶ آذر/ ۱۷ دسامبر) در سراسر ایران آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در اولین ساعات ثبت نام کاندیداها زنی به نام عصمت سوادی که استاد دانشگاه و حوزه علمیه است با حضور در وزارت کشور خود را برای نمایندگی مجلس خبرگان رهبری کاندید کرد.

طبق قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اعضای این مجلس باید مجتهد بوده، بینش سیاسی و اجتماعی داشته و به مسائل روز آگاه باشند. در این قانون اشاره‌ای به جنسیت داوطلبان نشده است اما در چهار دوره گذشته مجلس خبرگان هیچگاه زنی خود را برای این مجلس نامزد نکرده بود.

علاوه بر مردانه بودن مجلس خبرگان، یکی دیگر از ویژگی‌های تا کنونی این مجلس میانگین بالای سنی نمایندگان آن بود به طوری که ۷۰ درصد نمایندگان این مجلس تا کنون بالای ۷۰ سال سن داشته‌اند.

برای دور پنجم خبرگان که انتخابات آن در اسفندماه امسال برگزار می‌شود اما شخصی که متولد ۱۳۴۹ یعنی ۴۵ ساله است نیز ثبت نام کرده؛ مجتبی آیت‌اللهی که مدرس حوزه علمیه است.

مجلس کنونی خبرگان نیز البته یک عضو جوان داشت، حسن نمازی ۴۰ ساله که اخیرا استعفا کرد.

از اشخاص شناخته‌شده تا کنون احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و عضو کنونی خبرگان، موسوی تبریزی در حوزه آذربایجان غربی و همچنین محسن گلپایگانی از ایلام ثبت نام کرده‌اند.

پیشتر حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی نیز اعلام کرده بود که برای نمایندگی خبرگان کاندید خواهد شد. تا لحظه انتشار این گزارش اما هنوز خبری از ثبت نام او منتشر نشده است.

ثبت‌نام کاندیداهای مجلس خبرگان تا روز ۲ دی (۲۳ دسامبر) ادامه دارد. انتخابات این مجلس نیز هم‌زمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی روز ۷ اسفند برگزار می‌شود.

صلاحیت نامزدهای مجلس خبرگان نیز مانند دیگر انتخابات توسط شورای نگهبان بررسی شده و پس از تایید این شورا لیست نهایی نامزدها اعلام می‌شود.

به دلیل کهولت سن و بیماری آیت‌الله خامنه‌ای گمان می‌رود که این دوره مجلس خبرگان که هشت سال ادامه خواهد داشت، دوره‌ای باشد که رهبری جدید جمهوری اسلامی را تعیین خواهد کرد. به همین علت انتخابات این دور از مجلس خبرگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.