نامه تشکل‌های دانشجویی کرمان به حسن روحانی: با نیروهای خودسر افراطی برخورد کنید

پنجشنبه, 26ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

daneshgah kerman

چهار تشکل دانشجویی دانشگاه‌های کرمان در نامه‌ای سر گشاده به حسن روحانی نسبت به آنچه ادامه روند بی‌عدالتی و بی‌انصافی در دانشگاه‌های کشور است اعتراض کردند.

به گزارش اعتماد ملی در بخشی از این نامه آمده است: دانشگاه همچنان جولان‌گاه گرو‌ه های فشار است، نشریات دانشجویی همچنان تعلیق و توقیف می‌شوند. کماکان برنامه‌های زیادی به دلایلی نامشخص و خلاف قانون و منطق مجوز نمی‌گیرند و از طرفی برنامه‌هایی هم که مجوز می‌گیرند را به راحتی و در عین حضور حراست دانشگاه بر هم می‌زنند. کسی نه حمله به علی مطهری-نماینده مجلس- را فراموش کرده، نه حمله با چاقو را به خانم آذر منصوری و نه حتی همین چند روز قبل را که هنوز سخنان امسال شما به مناسبت ۱۶ آذر ختم نگردیده بود، با گاز اشک آور به محل حضور دانشجویان در دانشگاه حمله می‌شود.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

ان العهود قلائد فی الاعناق الی یوم القیامه فمن وصل‌ها وصله الله و من نقض‌ها خذله الله ﴿حضرت علی علیه‌السلام/میزان الحکمه/جلد۷صفحه۴۹)

همانا عهد و پیمان‌ها گردن بندهایی هستند در گردن‌ها تا روز قیامت. کسی که پیوند آن‌ها را نگهدارد ﴿وفای به عهد کند﴾، خداوند او را به مقصود می‌رساند وکسی که آن عهد‌ها را بشکند، خداوند او را به خودش واگذارد

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور

اکنون که بیش از دو سال از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد همچنان شعارهای زیبای شما قبل از انتخابات را که نوید دنیایی بهتر برای دانشجویان و دانشگاهی آزاد و پرشور و پربار را می‌داد به یاد داریم.

آقای دکتر روحانی بعد از آنکه بواسطه استیضاح وزیر دانای وزارت علوم، دکتر فرجی دانا، سکان این کشتی خسته از طوفان‌های چند ساله دولت گذشته را به جناب دکتر فرهادی سپردید و در کنار ایشان آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت حضور یافته‌اند گرچه به ظاهر فضای عادلانه تری در ایجاد تشکل‌ها و فعالیت‌های دانشجویی ایجاد شده اما با آنچه که انصاف وعدالت است فاصله فراوان است.

سخنان آذر ماه سال گذشته شما را به یاد داریم که حرف از آن می‌زدید که:» دولت نسبت به دانشگاه‌ها خط و راهی که داشته یکی است و از آن راه بازگشت نخواهد کرد. راه و مسیر همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

لکن آنچه که امروز بر دانشگاه‌ها می‌گذرد غیر از این است. دانشگاه همچنان جولان‌گاه گرو‌های فشار است، نشریات دانشجویی همچنان تعلیق و توقیف می‌شوند. کماکان برنامه‌های زیادی به دلایلی نامشخص و خلاف قانون و منطق مجوز نمی‌گیرند و از طرفی برنامه‌هایی هم که مجوز می‌گیرند را به راحتی و در عین حضور حراست دانشگاه بر هم می‌زنند. کسی نه حمله به علی مطهری-نماینده مجلس- را فراموش کرده، نه حمله با چاقو را به خانم آذر منصوری و نه حتی همین چند روز قبل را که هنوز سخنان امسال شما به مناسبت ۱۶ آذر ختم نگردیده بود، با گاز اشک آور به محل حضور دانشجویان در دانشگاه حمله می‌شود.

فضای فعالیت در کرمان نیز برای تشکل‌های دانشجویی بسیار شکننده است. جرقه این روند پیش رونده در اسفند ماه ۹۳ زده شد، جایی که در ‌‌نهایت قصور مسئولان حراست دانشگاه آزاد کرمان سخنرانی آقای سید هادی خامنه‌ای در این دانشگاه را نیروهای خود سری که از خارج از دانشگاه وارد جلسه شده بودند بر هم زدند. در ادامه این ماجرا هم در اقدامی بسیار تاسف بار مجوز سخنرانی آقای هادی خامنه‌ای در دانشگاه باهنر را بی‌هیچ حکم و دلیل قانونی و بی‌آنکه رییس دانشگاه حاضر باشد لغو کردند، آن هم در شرایطی که تنها ساعاتی به اجرای برنامه‌ای که مجوز آن صادر شده بود زمان باقی مانده بود. در همین ایام بود که که انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی با تعلیق سه ماهه بدون هیچ دلیل قانونیی مواجه شد، واقعه‌ای تلخ که حتی در دولت گذشته برای این تشکل بی‌سابقه بود.

اما از این موارد هم که گذر بکنیم به اتفاقات روز دانشجوی امسال می‌رسیم که مسئله پیچیده‌تر می‌شود. جایی که از ماه‌ها قبل موافقت دانشگاه توسط مجمع اسلامی دانشجویان برای حضور آقایان دکتر اصغرزاده و نقاشی به این مناسبت بدست آمده بود اما به ناگهان در بحبوحه استعفای رئیس دانشگاه و جابجایی که رخ داد، دانشگاه باهنر با حضور این دو مه‌مان مخالفت کرده ودر حالی که تنها سه هفته به ۱۶ آذر ماه باقی مانده بود با مطرح کردن مسائلی از قبیل لزوم مناظره‌ای بودن برنامه که بیشتر جنبه فرار رو به جلو داشت دانشجویان بزرگ‌ترین دانشگاه جنوب شرق کشور را از داشتن برنامه‌ای در خور شأن آن‌ها و گرامی داشت روز دانشجو محروم ساختند. با همه این اوصاف با تلاش‌های فراوانی که انجمن اسلامی علوم پزشکی کرمان انجام داد مجوز سخنرانی این دو بزرگوار در برنامه‌ای به مناسبت روز دانشجو در ۱۷ آذر ماه در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گرفته شد. اما در ‌‌نهایت تاسف وتعجب علی رغم آنکه مجوز قانونی برای سخنرانی هر دو نفر صادر شده بود، ریاست دانشگاه شخصاً و باز هم تنها کمتر از یک روز مانده به برنامه سخنرانی آقای اصغرزاده را ممنوع اعلام کردند.

آقای دکتر روحانی، ریاست محترم جمهوری، بدخواهان اعتدال و اصلاح در کشور به خوبی خطر را برای خود تشخیص داده‌اند و دریافته‌اند مادامی که جوانان و دانشجویان از دولت تدبیر و امید حمایت می‌کنند، توان زمین گیر کردن دولت را که ‌‌نهایت آمال آنهاست نخواهند داشت. بنا بر این تمام تلاش خود را صرف نا‌امید کردن جوانان کرده‌اند. از در دوستی باید هشدار دهیم که بخشی از مسئولین سطوح میانی و پایینی دولت که سطح اول برخورد مردم با دولت هستند با حرکت در خلاف جهت سیاست‌های دولت زمینه‌های ریزش بدنه اجتماعی دولت را فراهم می‌کنند.

در پایان اعلام می‌کنیم که ما دانشجویان همچنان از انتخاب خود در سال ۹۲یعنی برگزیدن اعتدال و اصلاحات حمایت خواهیم کرد و بدخواهان را در کشتن بذر امید در دل مردم ناکام خواهیم گذاشت. ولی در عین حال خواستار توجه بیشتر به مطالبات دانشجویان در عمل و رسیدگی به تخلفات مسئولین دولتی در دانشگاه و برخورد با نیروهای خودسر افراطی هستیم.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد کرمان

تشکل تدبیر و امید دانشجویان دانشگاه شهید باهنر کرمان


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.