شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه سوریه را تصویب کرد

شنبه, 28ام آذر, 1394
اندازه قلم متن

shoraye amniat

کنفرانس سوریه در نیویورک با صدور قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل به پایان رسید. این قطعنامه فشار بر رژیم بشار اسد و گروه‌های اپوزیسیون را برای دستیابی به صلح بیشتر خواهد کرد.

یش‌نویس قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه به اتفاق آراء از سوی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید. بان کی‌ مون دبیر کل سازمان ملل در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد (۱۸ دسامبر/ ۲۷ آذر) با قرائت متن پیش‌نویس قطعنامه آن را به رای گذاشت و هر ۱۵عضو دائم و موقت شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.

فرانک-والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان ابراز امیدواری کرد که این نشست بتواند پیشرفتی برای پایان دادن به بحران جاری سوریه ایجاد کند.

نکات مهم و اساسی قطعنامه سوریه
مشکل اساسی در مذاکرات نیویورک انتخاب فهرست هیات‌های برگزیده مخالفان سوری بود. سرنوشت سیاسی بشار اسد نیز موضوعی پرچالش بود که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مطرح نشده است.

فرانک -والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان در نیویورک گفت که سرنوشت بشار اسد نیازی نیست در حال حاضر رقم بخورد. وی تاکید کرد که ما برای یک لحظه تصمیم نگرفته‌ایم بلکه در جستجوی راهی طولانی برای استقرار صلح در سوریه هستیم تا بتوانیم آتش بس برقرار بکنیم.

این طرح شامل نقشه راه برای برقراری صلح در سوریه است که بر اساس آن مذاکره صلح میان رژیم بشار اسد و گروه‌های اپوزیسیون باید در اوایل ژانویه ۲۰۱۶ میلادی آغاز شود. طبق این طرح در سوریه باید یک دولت انتقالی تشکیل گردد و برگزاری انتخابات با نظارت سازمان ملل انجام بگیرد.

پنج سال است که جهانیان شاهد جنگی ویرانگر در سوریه هستند. بیش از ۲۵۰ هزار در این جنگ کشته، صدها هزار نفر زخمی و ۱۲ میلیون سوری نیز آواره شدند.

تصویب قطعنامه مربوط به سوریه بعد از دو کنفرانس جهانی سوریه در وین میسر شده است. وزرای خارجه ۱۷ کشور از جمله ۵ عضو دائمی شورای امنیت، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد، نمایندگان اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب، به همراه دیپلمات‌هایی بلندپایه از کشورهای منطقه یعنی ترکیه ، عربستان سعودی و ایران در نشست نیویورک حضور داشتند.

به رغم توافق حاصله در نیویورک، برای اجرای بندهای قطعنامه مربوط به سوریه و پیشرفت برای برقراری صلح، ضمانت اجرائی وجود ندارد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.