سردار جزایری: ولایت فقیه از استخوان‌بندی نظام جدا نیست

سه شنبه, 1ام دی, 1394
اندازه قلم متن

رئیس قرارگاه جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح از همراهی عده‌ای در داخل کشور با راهبردهای “دشمن” ابراز تاسف کرد و گفت استکبار برای مدل رهبری در ایران برنامه‌ریزی جدی دارد.

سردار مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح می‌گوید هر کس اصل “ولایت فقیه” را بر نمی‌تابد، جایی در حکومت و حاکمیت ندارد. خبرگزاری “تسنیم” به نقل از سردار جزایری در روز دوشنبه ۳۰ آذر نوشت: «ملت در برابر راهبرد امریکا برای تضعیف ولایت فقیه ایستاده است. بررسی اسناد جنگ نرم استکبار حاکی از طراحی و برنامه‌ریزی جدی علیه مدل رهبری در انقلاب اسلامی و نظام مبتنی بر ولایت فقیه است.»

جزایری از همراهی برخی در داخل کشور با سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های “دشمن” ابراز تاسف کرده و گفته که این افراد با “ارائه نگاه‌های سخیف و تحت تأثیر القائات بیرونی و یا روشنفکرزدگی غربی این اصل مترقی قانون اساسی را با ابهام مواجه می‌کنند.”

رئیس قرارگاه جنگ نرم گفت: «مردم اجازه گستاخی به چنین افرادی را نمی‌دهند و در وقت مقتضی با آنها برخورد خواهند کرد». او در همین راستا افزود: «استخوان‌بندی نظام جمهوری اسلامی کاملا جدایی‌ناپذیر از اصل ولایت مطلقه فقیه است و کسانی که این مهم را برنمی‌تابند نباید جایی در حکومت و حاکمیت داشته باشند».

حرف‌های سردار جزایری متوجه مواضع هاشمی رفسنجانی در مورد شورای رهبری و احتمال عملی شدن این موضوع در انتخابات مجلس خبرگان است. حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نیز در ۲۷ آذر و در واکنش به بحث شورایی شدن رهبری، موضوع را به “کلید شکستن استحکام داخلی ایران” پس از کند شدن “شمشیر فتنه” نسبت داده بود.

در ۲۸ آذر، وزیر اطلاعات ایران گفت بحث “شورای رهبری” از مصادیق تشویش افکار عمومی است و موجب نگرانی مردم می‌شود. محمود علوی تاکید کرد که موضوع شورای رهبری در اصلاح قانونی اساسی در سال ۱۳۶۸ به کلی منتفی شده است.

“رهبری در آغاز شورایی بود”

هاشمی رفسنجانی روز ۲۲ آذر در مصاحبه مفصلی با خبرگزاری “ایلنا” گفته بود که در قانون اساسی، رهبری در آغاز شورایی بود و اینک گروهی برای “انتخاب رهبری در صورت پیشامد حادثه‌ای” تعیین شده است. او در این مصاحبه عنوان کرد که اکثریت نمایندگان خبرگان به خاطر یک نقل قول از آیت‌الله خمینی به رهبری شورایی رای ندادند که گفته بود: «رهبری شورایی خیلی جواب نمی‌دهد و فکر می‌کنم فرد بهتر و زودتر می‌تواند تصمیم بگیرد.»

رفسنجانی در این مصاحبه یادآوری کرده بود که شخص خامنه‌ای از جمله موافقان شورایی شدن رهبری بود و حتی وقتی نامزد رهبری شد گفت: «من خودم موافق شورای رهبری هستم چرا مرا کاندیدا کردید؟» او در این گفت‌وگو یکی از کارهای اصلی خبرگان را نظارت بر نهادهای زیر نظر رهبری خواند.

اما سخنان هاشمی از سوی رئیس قوه قضاییه بی‌پایه خوانده شد. یک روز بعد، صادق لاریجانی بدون نام بردن از هاشمی رفسنجانی گفت: «گاهی رسانه‌ها به حرف‌هایی دامن می‌زنند که صحیح نیست از آن جمله سخنان بی‌پایه‌ای که در باره نظارت مجلس خبرگان بر رهبری و نهادهای زیر مجموعه ایشان مطرح می‌شود.» یک عضو شورای مرکزی موتلفه هم ابراز نگرانی کرد که هاشمی به سرنوشت آیت‌الله منتظری مبتلا شود.

در این میان، هاشمی رفسنجانی که روز دوشنبه ۳۰ آذر برای ثبت نام در انتخابات پنجم خبرگان رهبری به وزارت کشور رفته بود در جمع خبرنگاران گفت: «روزهای مهمی است که ملت برای رقم زدن سرنوشت ‌سال‌های آینده پس از برجام آماده می‌شود.»

رفسنجانی افزود هر دو مجلس شورا و خبرگان می‌توانند در سعادت کشور نقش مهمی ایفا کنند و آن بستگی به رای ملت دارد و هر چه بخواهند روی برگه می‌نویسند اما مسئولیت مهمی بر عهده کسانی می‌افتد که مردم آنها را امین خود گرفتند.

انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است. این دو مجلس، باید به تعیین جانشین رهبر سالخورده و بیمار جمهوری اسلامی و لوایح پس از توافق هسته‌ای بپردازند. این دو انتخابات مقطعی مهم در جبهه‌بندی جناح‌های سیاسی هستند اما هنوز روشن نیست کاندیداها و داوطلبان حضور در مجالس یادشده تا چه حد از نظارت استصوابی شورای نگهبان عبور کنند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.