اخبار و گزارشات کارگری: بیکاری کارگران بدنبال تعطیلی کارخانه

شنبه, 5ام دی, 1394
اندازه قلم متن

mashanir

گزارشی درباره جزئیات حمله نیروهای انتظامی به تجمع متقاضیان کار مقابل پالایشگاه گاز بید بلند۲بهبهان!

پس از گذشت۱۰روزازیورش نیروهای انتظامی به تجمع متقاضیان کار مقابل پالایشگاه گاز بید بلند۲بهبان وجان باختن مرتضی فرج نیا ،جزئیات به خاک وخون کشیدن اهالی جویای کار شهرویی توسط نیروهای انتظامی ، مراسم تشییع جنازه مرتضی فرج نیا جان باخته این حادثه خونین،آخرین وضعیت جسمی ابراهیم شاهرویی قربانی دیگر این حمله وحشیانه،آخرین خبراز موقعیت سه جوان بازداشت شده این اقدام ضدکارگری به نام های حمید شهرویی، افشین شهرویی و داریوش شهرویی وسه خواست فوری مردم شهرویی درهمین رابطه،درشبکه های اجتماعی منتشرشد.

کارگران و جوانان جویای کار با خواست ما کار میخواهیم دست به تجمع اعتراضی زده بودند. به جای کار یا بیمه بیکاری صف اعتراض آنان به گلوله بسته شد.و در نتیجه یکی از کارگران بنام مرتضی فرج نیا به قتل رسید, مردم در تشییع جنازه این کارگر جوان ,خواستارمحاکمه عاملین و آمرین قتل وی شدند.

روز سه شنبه ۲۴ آذرماه، در سومین روز تجمع جوانان و کارگران بیکار در منطقه شهرویی در بهبهان، نیروی انتظامی دست به سرکوب معترضین زد.کارگران و جوانان جویای کار با خواست ما کار میخواهیم دست به تجمع اعتراضی زده بودند. به جای کار یا بیمه بیکاری صف اعتراض آنان به گلوله بسته شد. ماموران نیروی انتظامی در مقابل مردمی که با دست خالی، با پلاکاردی که روی آن نوشته شده بود کار میخواهیم، ابتدا دست به تیراندازی هوایی زده و بلافاصله به طرف مردم شلیک کردند و در نتیجه یکی از کارگران بنام مرتضی فرج نیا بشدت مجروح شد. مردم تلاش کردند او را به بیمارستان برسانند اما طبق گفته شاهدان عینی، مامورین نیروی انتظامی مانع شده و بطرف مردمی که در حال کمک به مرتضی بودند تیراندازی کردند. مرتضی بدلیل خونریزی زیاد جان باخت و یکی دیگر از معترضین بنام ابراهیم شهرویی از ناحیه کلیه مجروح گردید.

آخرین خبر از شهرویی حکایت از این دارد که ابراهیم متاسفانه نه تنها از ناحیه کلیه بلکه همچنین لوزالمعده و نخاع نیز آسیب دیده و قادر به حرکت دادن نیمه پایین بدنش نیست.خبر این جنایت فورا در روستا پخش و مردم سراپا خشم و نفرت شدند. نیروی سرکوب برای ترساندن مردم و جلوگیری از اعتراض آنها در روستا مستقر گردیدند.لازم به توضیح است که روز سه شنبه سه نفر از جوانان شهرویی نیز به نام های حمید شهرویی، افشین شهرویی و داریوش شهرویی دستگیر شدند و طبق خبر های رسیده از زندان بهبهان به زندان کارون اهواز منتقل میشوند.

 ۴۰ سال سن داشت و پدر یک دختر هشت ساله بود و ابراهیم شهرویی جوانی که مجروح میشود و حمید و افشین و داریوش جوانانی که دستگیر میشوند.

به گفته شاهدان عینی در تجمع روز سه شنبه مزدوران یگان ویژه به میان جمعیت گاز اشک آور انداختند و رئیس علی عبدالولی که قبلا در اهواز سروان نیروی انتظامی بوده قاتل مرتضی فرج نیا است. او بعد از اینکه همراه با سایر مزدوران نیروی انتظامی در سرکوب شورش مردم شرکت کرده و دو نفر را به قتل رساندند ارتقاء درجه پیدا کرده و سرگرد میشود و به عنوان معاون فرمانده نیروی انتظامی در بهبهان منصوب میگردد.

پس از سه روز جنازه مرتضی را به خانواده اش تحویل داده و روز شنبه مردم در مراسم باشکوهی که به گفته اهالی ۷۰۰۰ نفر در آن شرکت داشتند و از بهبهان و روستاهای اطراف برای شرکت در مراسم آمده بودند، او را به خاک سپردند. بر روی یکی از پلاکاردها نوشته بودند پدری که به خاطر نان جان داد. مردم میگویند اهالی روستا اجازه ندادند هیچ مزدور نیروی انتطامی و هیچ مقامی از بهبهان در مراسم شرکت کند.

خواست های فوری مردم شهرویی درهمین رابطه:

– محاکمه قاتلین مرتضی و مزدورانی که به مردم تیراندازی کرده اند

– استعفای دادستان و فرماندار بهبهان

– اعزام فوری ابراهیم شهرویی از بیمارستان بهبهان به بیمارستانی با امکانات بهتر در شیراز یا جایی دیگر

– حمید و افشین و داریوش باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.
آنها تاکید کردند که مردم شهرویی و خانواده های دستگیرشدگان باید جلو بیفتند و عزیزان خود را از زندان بیرون بکشند.

***
عدم دریافت به موقع حقوق در شرکت سهامی مهندسی برق مشانیر

اتحادیه آزاد کارگران ایران : شرکت مهندسی برق مشانیر از سال ۹۳ تا کنون حقوق کارکنان خود را با تاخیر پرداخت میکند.

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران شرکت خدمات مهندسی برق مشانیر باقریب به ۴۰ سال سابقه و ۷۰۰ نفر کارگر که عمدتا از مهندسین با سابقه صنعت برق کشور هستند از ابتدای سال ۹۳ تا پایان آذر ماه ۹۴ حقوق خود را بطور نا منظم و نصفه پرداخت نموده ، بنحوی که حقوق یک مهندس از ابتدای سال جاری تا کنون ، یک میلیون تومان پرداخت شده است.

طبق همین گزارش ،کارکنان از ترس اخراج و تعدیل سکوت کرده اند و هیچ کس نیز پاسخگو نمیباشد.در این شرایط عده ای از مدیران حقوق خود را تمام و کمال دریافت میکنند گویی که بار شرکت تنها بر دوش کارشناسان شرکت می باشد.در حال حاضر هیچ برنامه ای برای پرداخت معوقات سال قبل و همچنین امسال وجود ندارد.

درصورتی که حقوق کارشناسان این شرکت ، بسیار پایین تر از مهندسین شاغل در سایر مشاوران است.کارکنان این شرکت میگویند ،هر گاه اعتراض میشود بهانه های واهی می آورند که طلب های خود را از کارفرمایان که عمدتا “مادر تخصصی برق ایران “و یا شرکت توانیرمیباشد، وصول نگردیده است.

طبق گفته یکی از کارکنان این شرکت ،اینها فقط حرفهای باطل است و سود صاحبان سهام هر ماه به موقع پراخت می شود.این کارگر در ادامه میافزاید، ما کارکنان این شرکت در وضعیت بسیار بدی بسر می بریم و از پس مخارج یک زندگی ساده نیز عاجز ماندیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران
۴ دی ۹۴

***

بیکاری بیش از ۵۰۰ کارگر رسمی و قراردادی بدنبال تعطیلی کارخانه شیشه آبگینه قزوین با ۶ ماه حقوق معوقه!

بیکاری بیش از ۲هزار کارگردراستان قزوین بدنبال تعطیلی۱۵شرکت!

تسنیم بتاریخ۴دی طی گزارشی از بیکاریبیش از۵۰۰کارگررسمی وقراردادی بدنبال تعطیلی کارخانه شیشه آبگینه قزوین با۶ماه حقوق معوقه خبرداد.

برپایه این گزارش، با تعطیلی رسمی کارخانه آبگینه قزوین و شرکتهای وابسته که در صنایع شیشه فعالیت داشت، بیش از ۵۰۰ کارگر از کار بیکار شدند و حقوق آنها بیش از ۶ ماه است که به تعویق افتاده است.

دراین شرکت بیش از ۱۰۰ کارگر رسمی و ۴۰۰ کارگر قراردادی مشغول بکار بودند که برخی از آنها در شرف بازنشستگی نیز بودند که به عنوان نگهبان در شرکت مشغول به کارند ولی هیچ حقوقی دریافت نمیکنند.

همچنین، به دلیل عدم پرداخت حق بیمه کارگران توسط کارفرما، مشکلات بیمهای از جمله عدم تعویض و تمدید دفترچههای بیمه سبب شده تا مشکلات درمانی برای خانوادههای این کارگران نیز پیش بیاید.

بنابهمین گزارش،تاکنون ۱۵ شرکت در استان قزوین به صورت رسمی تعطیل شده که شرکتهای پوشینه بافت، نازنخ، فرنخ، نقش ایران از این جمله هستند که با تعطیلی آنها بیکاری بیش از دو هزار کارگر را در پیداشت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.