اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ ایران در اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق

یکشنبه, 13ام دی, 1394
اندازه قلم متن

labu-forush

اعتصاب همزمان ۲۰۰۰ کارگر معادن اصلی زغال سنگ شهرستان کوهبنان!

صبح امروز۱۲دی، برای اولین بار در تاریخ کوهبنان کارگران چند معدن شهرستان کوهبنان در اعتراض به عدم پرداخت به موقعه حقوق خود دست به اعتصاب زدند.

بیش از ۲۰۰۰کارگر معادن اصلی چشمه پودنه ، پابدانای جنوبی و .. به نشانه اعتراض از رفتن به داخل تونل های حفر زغال خودداری کردند و خواهان پرداخت معوقات دو ماهه خود شدند.

به گزارش ۱۲دی۷۲عارف،بعد از اعتصابات گسترده و پی در پی کارگران برخی از معادن زغالسنگ شهرستان به منظور رفع نا به سامانی اوضاع حقوق در ماههای گذشته صبح امروز و برای اولین بار در تاریخ کوهبنان کارگران معادن چند معدن شهرستان کوهبنان در اعتراض به عدم پرداخت به موقعه حقوق خود دست به اعتصاب زدند.

طبق این گزارش، بیش از ۲۰۰۰کارگر معادن اصلی چشمه پودنه ، پابدانای جنوبی به نشانه اعتراض از رفتن به داخل تونل های حفر زغال خودداری کردند و خواهان پرداخت معوقات دو ماهه خود بودند.

به گزارش امروز کارگران کرمان درهمین رابطه، صبح امروز تعداد هزار نفر از کارگران معدن پابدانا در مقابل درب ورودی معدن اعتصاب کرده ودرخواست پرداخت معوقات خود را از مسئولان معدن طلب کردند ،کارگران معدن هشونی هم اعلام کردند اگر تا ظهر روز جاری حقوق ها پرداخت نشود به جمع اعتصاب کنندگان خواهیم پرداخت .

براساس این گزارش بنقل از یکی از کارگران،کارگران معدن ذغال سنگ پابدانا نزدیک به دو ماه است که حقوق معوقه دارند لذا مسئولین از پرداخت به آنها سر باز می زنند و دلیل عدم توجه به این امر را کسادی بازرا و به فروش نرفتن ذغال می دانند .

این کارگر افزود،هنگامی که از مسئولان معدن درخواست حقوق می کنیم به ما اعلام می کنند که شرکت ذوب آهن اصفهان پول ذغال خریداری شده را به ما نپرداخته است و در بعضی موارد هم مسئولان اصفهانی گفته اند ؛ که آهن ما به فروش نمی رسد لذا اگر می خواهید به جای پول به شما آهن می دهیم بروید بفروشید و پول خود را بردارید .

وی در ادامه ابراز کرد:نزدیک به دو ماه است که این کارگران سخت تلاش می کنند و هرروز حدود ۹۳۰۰ تن ذغال از معدن استخراج می کنند اما حقوقی در یافت نکرده اند و جواب مسئولین معدن به آنها این است که کار کنید سعی می کنیم یک ماه حقوق را به شما بدهیم لذا کارگران از کار سرباز زده اند واعلام کردند که ما هم مشکلاتی داریم که ۲ ماه روی هم شده است لذا باید هر دو ماه حقوق ما یکجا پرداخت شود به همین علت معدن را تعطیل کردند و به خانه هایشان برگشتند.

وی در ادامه اظهار کرد معدن هشونی هم همین وضعیت ر ادارد و کارگران آن هم اعلام کرده اند که اگر تا ظهر روز جاری خبری از پرداخت های ما نشود از فردا اعتصاب کرده و معدن را تعطیل خواهیم کرد .

این کارگردرپایان خاطر نشان کرد :معدن هشونی ،پابدانا و معدن اصلی همکار از معادن دولتی هستند که زیر نظر مستقیم شرکت ذغال سنگ کرمان اداره می شوند لذا زیر چتر صندوق بازنشستگی ورشکسته اداره شدن وضعیت را بدتر نیز خواهد کرد .

***
تجمع کارگران معدن زغال سنگ شمال شرق شاهرود مقابل فرمانداری شهرستان رامیان دراعتراض به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق!

پیش از ظهر امروز۱۲دی، جمعی از کارگران معدن ذغالسنگ شمال شرق شاهرود دراعتراض نسبت به عدم پرداخت۱۱ماه حقوق دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان زدند.

یکی از کارگران معترض: قصد تحصن سه روزه را داریم و اگر به اعتراضات ما پاسخگو نباشند به همراه خانواده هایمان تحصن را ادامه می دهیم.

به گزارش۱۲دی گل رامیان، پیش از ظهر امروز جمعی از کارگران معدن ذغالسنگ «شمال شرق» شاهرود ملچ آرام و قشلاق به دلیل تاخیر در پرداخت ۱۱ ماه از حقوقشان، در مقابل فرمانداری شهرستان رامیان با دردست داشتن پلاکارتهایی با عنوان «۱۱ ماه حقوق ندادند» اعتراض کردند.

یکی از کارگران می گوید: زندگی و امرار معاش برایمان بسیار سخت شده است و از مسئولان می خواهیم برای یک لحظه هم که شده خود را جای ما بگذارند.

کارگری دیگر ادامه می دهد: قصد تحصن سه روزه را داریم و اگر به اعتراضات ما پاسخگو نباشند به همراه خانواده هایمان تحصن را ادامه می دهیم.

آنها خواستار رسیدگی هر چه سریعتر دولت به مشکلات کارگران معدن شدند.

***

پنجمین روز اعتصاب کارگران ایستگاه راه آهن شهر ورزنه (شرکت کیسون) دراعتراض به عدم پرداخت۶ماه حقوق!

اعتصاب کارگران شرکت کیسون ( اجرا کننده پروژه دو خطه کردن راه آهن شبنم –مشک) ایستگاه راه آهن شهر ورزنه،دراعتراض به عدم پرداخت۶ماه حقوق،پنجمین روز خود را پشت سرگذاشت.

به گزارش۱۲دی اصفهان شرق به نقل از منابع آگاه، کارگران شرکت کیسون در پروژه ذکر شده به علت پرداخت نشدن چند ماه حقوقشان، پنجمین روز خود از طرح خواسته حقوقی تا انتظار برای شنیدن پاسخ از مسئولان را پشت سرگذاشتند.

در طول این مدت پنج روز، کارگران در محل ایستگاه راه آهن شهر ورزنه به صورت آرام حضور یافته و خواستار رسیدگی به مشکلشان از متولیان امر هستند.

خواسته کارگران از مسئولین استان توجه و اقدامات لازم جهت دریافت حقوق و معوقاتشان می باشد.

***

اعتصاب کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه دراعتراض به عدم پرداخت۴ماه حقوق!

امروز صبح ۱۲دی،جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ عسلویه در اعتراض به معوقات مزدی به مدت نیم ساعت دست از کار کشیدند.

به گزارش۱۲دی ایلنا،امروز صبح جمعی از کارگران پیمانکاری فازهای ۲۰ و ۲۱ در اعتراض به حدود ۴ ماه معوقات مزدی به مدت نیم ساعت دست از کار کشیدند.

از قرار معلوم، صبح امروز این کارگران به نشانه اعتراض در خوابگاهها ماندند و سر کار حاضر نشدند.

این کارگران که حدود سیصد نفر ازنیروی کار فنی و خدماتی هستند، در یک شرکت پیمانکاری دست سوم مشغول به کار هستند.

بر پایه این اطلاعات، پس از گذشت نیم ساعت با مداخله پیمانکار مادر و دادن وعده به شرکت پیمانکار طرف قرارداد با کارگران مبنی بر پرداخت صورت وضعیتهای عقب مانده، کارگران به ناچار اعتراض را متوقف و سر کار حاضرشدند.

از قرار معلوم این کارگران در هفته های گذشته نیز تجمعات اعتراضی ترتیب داده بودند.

***
طومار کارگران شرکت سابیر طرح موسوم به قمرود الیگودرز دراعتراض به عدم پرداخت ۹ماه حقوق وحق بیمه!

تعدادی از کارگران شرکت سابیر طی طوماری نسبت به عدم پرداخت ۹ماه حقوق وحق بیمه اعتراض کردند.

به گزارش۱۱دی وبلاگ اخبارالیگودرز،دراین طومار اعتراضی کارگران اعلام کردند:ما کارگران و نگهبانان شرکت سابیر طرح موسوم به قمرود در دم کمر و انوج مدت سه سال است که در این کارگاه مشغول هستیم اما متاسفانه ۹ ماه است که حقوق نگرفته ایم و بیمه ما واریز نشده است و علیرغم پیگیریهای انجام شده راه به جایی نبرده ایم و با توجه به اینکه دارای زن و فرزند و بعضا مستاجر می باشیم توان ادامه زندگی از ما گرفته شده است.

این در حالیست که با اجرای طرح قمرود آب الیگودرز به شهرهای مرکزی انتقال دادند وباعث خشک شدن چشمه ها و قنوات ، بیکاری روستاییان و مهاجرت آنها به شهر شدند و امروز هم از پرداخت دستمزد کارگران خود داری می کنند.

***
عدم پرداخت ماه ها حقوق،حق بیمه و مطالبات کارگران شهرداری سی سخت!

پرداخت حقوق حدود ۱۰۳ کارگر شهرداری سی سخت در استان کهکیلویه وبویر احمد ۴ ماه به تاخیر افتاده است.

به گزارش۱۲دی یلنا،حدود ۱۰۳کارگرشاغل در مجموعه خدمات وفضای سبز و شهرداری سی سخت هنوز دستمزد ماههای شهریور، مهر، آبان، آذر خود را دریافت نکردهاند.

این کارگران که در دارای سوابق ۸ تا ۱۰ ساله هستند، گفته میشود که مهمترین عامل پرداخت نشدن مزد آنها کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی است.

این معوقات حقوقی شامل عیدی و پاداش وبخش زیادی از دستمزد سال ۹۰ تا ۹۳ کارگران است و مجموع طلب کارگران از کارفرما به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان میرسد.

در این باره کارگران مذکور می گویند آنچه در طول یک سال گذشته به مشکلات آنها افزوده است تغییرات مکرر شهردار از سوی اعضای شورای شهراست و اکنون از یک ماه پیش مسئولیت این شهرداری به یک شهردار جدید محول شده است.

همچنین از قرار معلوم علاوه بر دستمزد، شهرداری سی سخت در پرداخت بیمه کارگران به تامین اجتماعی نیز کوتاهی کرده است.

بر پایه این اطلاعات ظاهرا شهرداری سی سخت برای کاهش هزینههای جاری خود تصمیم دارد از نیرویهای خدماتی خود کم کند واین موضوع باعث نگرانی کارگران شده است.

***

اخراج ۱۶۰کارگر یک شرکت تولید و ساخت لوازم یکبار مصرف پزشکی و اتاق عمل در خرمدره به دلیل طلب میلیاردی از دولت!

رئیس اداره تعاون، کار و رفاهاجتماعی شهرستان خرمدره گفت: از سال گذشته تاکنون یک شرکت تولید و ساخت لوازم یکبار مصرف پزشکی و اتاق عمل ۳۱ میلیارد تومان از دولت و هفت میلیارد تومان از تامیناجتماعی طلب دارد که به علت وصول نشدن این طلبها شرکت مجبور به اخراج ۳۶ کارگر خود شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت و تامین اجتماعی برای بازگشت سرمایه یا تهاتر حساب این شرکت اقدام نکنند امکان تعطیلی کامل آن تا عید وجود دارد.

به گزارش۱۲دی ایسنا،رحیم جعفری با بیان اینکه این شرکت یکی از شرکتهای باسابقه در شهرستان است، عنوان کرد: این شرکت بیش از یک دهه است که در زمینه تولید و ساخت لوازم یکبار مصرف پزشکی و اطاق عمل فعالیت میکند و یکی از شرکتهایی است که بیشتر نیروی آن را بانوان تشکیل میدهند.

وی با بیان اینکه این شرکت بیشتر محصولات خود را به بیمارستانهای خصوصی و دولتی میفروشد، عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون شرکت مذکور ۳۱ میلیارد تومان از دولت و هفت میلیارد تومان از تامیناجتماعی طلب دارد که تاکنون نتوانسته این طلبها را وصول کند.

این مسئول با بیان اینکه شرکت مذکور به دلیل طلب میلیاردی از دولت و بیمارستانهای دولتی مجبور به اخراج کردن ۳۶ نفر از نیروهای خود طی روزهای اخیر شد، تصریح کرد: در این شرکت قبلا ۴۶۰ نیروی کار مشغول به کار بودند که به دلیل اخراجها، در حال حاضر به ۳۰۰ نفر نیرو رسیدهاند.

وی با بیان اینکه تداوم وضع موجود موجب میشود این شرکت توان خرید مواد اولیه را برای تولید محصول خود نداشته باشد، یادآور شد: تداوم وضع موجود در نهایت به تعطیلی شرکت منجر میشود.

جعفری با بیان اینکه واریز بیمه کارگران از اقداماتی است که این شرکت باید انجام دهد، اظهار کرد: متاسفانه تامیناجنماعی علیرغم اینکه به این شرکت بدهکار است، تهاتر حساب نیز انجام نمیدهد تا بخشی از مشکلات این شرکت مرتفع شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت و تامین اجتماعی برای بازگشت سرمایه یا تهاتر حساب این شرکت اقدام نکنند امکان تعطیلی کامل آن تا عید وجود دارد.

***

عدم پرداخت۲۰ماه حقوق کارگران کارخانه آب معدنی چویل چشمه میشی سیسخت

امید کارگران کارخانه آب معدنی سیسخت بعد از راهاندازی این واحد تولیدی و وعده رفع بحران بیکاری با عدم پرداخت معوقات، حقوق و ورشکستگی کارخانه به نا امیدی مبدل شده است.

سی سخت شهری در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج و در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

در حالیکه موج بیکاری در این استان بیداد میکند این بار غبار تعطیلی بر سر کارخانه آب معدنی چویل چشمه میشی سیسخت نشست.

ف. خ یکی از کارگران این کارخانه میگوید: بعد از اخذ مدرک کارشناسی ارشد به امید یافتن کار به شهر و دیار خود برگشتم و در این کارخانه مشغول به کار شدم ولی متاسفانه اکنون بیش از ۲۰ ماه حقوق معوقه دارم.

علی عادلی یکی دیگر از کارگران این کارخانه گفت: اکنون چند ماه بیشتر به عید نمانده است نه تنها لباس اول مهر برای کودکان خود نخریدهام و آنها با لباس مندرس سال قبل خود به مدرسه میروند بلکه میترسم شب عید هم شرمنده زن و بچهام شوم و به رغم زحمات خود در کارخانه بیشتر از یک سال است که حقوقی دریافت نکرده ام.

مدیرعامل شرکت چویل چشمه میشی سیسخت در این زمینه اظهار داشت: “شرکت تعاونی ۲۵۲۶” چویل چشمه میشی سیسخت در سال ۸۵ تاسیس شد.

کوشان اسدی گفت: با ۵ هزار و ۴۰۰ نفر عضو شرکت تعاونی در میان شرکتهای تعاونی کشور بزرگترین شرکت تعاونی هستیم.
وی افزود: به لحاظ تعداد خانوار ۱۴۰۰ خانوار و اهالی روستاهای اطراف به علت مناسبات فامیلی و قبیلهای در این طرح به امید رفع مشکل بیکاری مشارکت کردند.

اسدی با اشاره به اینکه در ابتدای کار با آورده سهام ۵۰ هزارتومان آغاز شد و پرداخت متفاوت حدود ۸۰ میلیون تومان ادامه داشت، بیان کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ریالی از بانک صنعت و معدن و ۴۵۰ یورو تسهیلات ارزی از بانک صنعت و معدن مرکزی از طریق بانک صنعت و معدن دریافت کردیم.

مدیرعامل شرکت چویل چشمه میشی سیسخت با بیان اینکه آب کارخانه آب معدنی از آب با کیفیت چشمه میشی تامین میشود، ابراز کرد: احداث سوله کارخانه با بهترین کیفیت انجام شد و از ماشین آلات با برندهای معتبر دنیا استفاده کردیم.

وی با بیان اینکه در خط تولید ۱۰ نفر فعالیت داشتند، تصریح کرد:مدرن ترین سطح تولید پر ظرفیت استان را در اختیار داریم.

اسدی گفت: وقتی تسهیلات فراهم شد به خاطر شرایط تحریم تحویل ماشین آلات به سختی انجام و طولانی شد.

وی با بیان اینکه تولید آزمایشی در انتهای سال ۹۱ آغاز و سال ۹۲ تولید انجام شد، بیان کرد: هیچ گاه با ظرفیت واقعی تولید نداشتیم و میزان تولید کمتر از ظرفیت ما بوده است.

اسدی عنوان کرد: کیفیت آب به خاطر چند فاکتور کمترین نیترات و نیتریت در میان آبهای معدنی استان سختی متعادل حدود ۹۵ ،عدم وجود هرگونه آلودگی آلی، و آلودگی هرگونه فلزات سنگین به علت قرار گرفتن در ارتفاعات و عدم وجود هرگونه صنایع آلاینده در منطقه یک چشمه با دبی نزدیک ۵۰۰ لیتر در ثانیه در نوع خود کم نظیر است و افزایش ظرفیت تولید کارخانه در آینده امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه برای تولید در ظرفیت نیازمند سرمایه در گردش هستیم، تاکید کرد: به دلیل کیفیت محصول مشتری بسیاری داشتیم.

اسدی با اشاره به اینکه به دلیل سود ده نبودن تولید در حین سال گذشته اخیر به دنبال سرمایه گذار برای تامین منابع بودیم، گفت: به خاطر ابهام در مناسبات اقتصادی بعد از برجام سرمایه گذار تا کنون ورود پیدا نکرده است.

وی تصریح کرد: به دلیل نبود سرمایه در گردش از مهرماه امسال تولید را متوقف کردیم.

اسدی با بیان اینکه ۱۰۰ هزار بطری در روز میتوانیم تولید داشته باشیم، ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلات کارخانه را نبود انبار مناسب دانست. برای انبار کارخانه باید قفسه بندی صنعتی و باید فضای انبار گسترش پیدا کند.

اسدی با اشاره به اینکه به منظور عرضه محصولات کارخانه نیازمند ناوگان حمل و نقل استاندارد و به روز هستیم، اظهار داشت: بین ۲ تا ۳ میلیون تومان منابع برای توسعه ناوگان حمل و نقل نیاز است.

وی با بیان اینکه منابع جدید قسط های جدیدی را ایجاد میکند، گفت: علاقهمند به مشارکت و ورود به بازار مصرف بنگاههای ملی که دارای توان مالی هستند، هستیم و مایلیم تا ۴۹ درصد سهام شرکت را اینگونه واگذار کنیم.

اسدی افزود: این مشارکت در قالب شرکت سهامی قرار میدهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه برای بهرهمندی از تسهیلات معاون توسعه روستایی کشور به علت قرار گیری در محدوده شهری مغفول ماندهایم، عنوان کرد: به خاطر اینکه در شهرهای کم جمعیت همچون سیسخت سبک زندگی روستایی و کشاورزی است انتظار میرود این طرح شامل حال کارخانه ما نیز شود.

اسدی ابراز کرد: کارگران و بخشی از پرسنل از سال گذشته هم تا ۲۰ ماه حقوق معوقه دارند.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات همکاری در تعیین تکلیف بدهی بانکی است که اگر انجام تسقیط تسهیلات به گونهای باشد که تولید ماهانه توجیح پذیر باشد، کمک شایانی به ما میکند.

مدیرعامل شرکت چویل چشمه میشی سیسخت بیان کرد: یک شرکت تعاونی در یک منطقه محروم میتواند به عنوان یک الگو در بهره برداری از منابع در اختیار قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان یکی از راه حل مشکل مالی ما را تبدیل تعاونی به شرکت سهامی خاص میدانند، عنوان کرد: برنامه برای ایجاد شرکت سهامی خاص نیازمند مشارکت جوامع محلی با سرمایه گذاران است.

اسدی ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم با جذب سرمایه گذار و به علت نزدیکی به بازارهای مصرف خلیج فارس امکان برای صادرات فراهم کنیم.

بخشی ازیک گزارش تسنیم بتاریخ۱۲دی

***

بیکاری ۱۵هزار کارگر بدنبال تعطیلی بیش از ۳۰کارخانه در استان گیلان!

در چند سال اخیر تعطیلی بیش از ۳۰ کارخانه بزرگ تولیدی و صنعتی و تعلیق کارخانه ها بهعنوان خصوصیسازی موجب بیکاری بیش از ۱۵ هزار نفر از کارگران در گیلان شد.

در جامعه امروزی و در شرایط تنگنای معیشتی، کارگران با مشکلات عدیدهای رو بهرو هستند و عدم تناسب درآمدها و هزینهها، نبود امنیت شغلی، شغلهای فصلی مقطعی و نبود حمایتهای درمانی و بیمهای گوشهای از مشکلات کارگران است که با کمرنگ شدن حمایتهای قانونی و دولتی بیشتر و بیشتر میشود.

استان گیلان بهدلیل شرایط آب و هوایی، نیمی از سال با بارشهای سالانه همراه است که این امر خود سبب فصلیشدن برخی مشاغل کارگری در حوزه

های کشاورزی و ساختمانی است. همچنین تعطیلی بیش از ۳۰ شرکت بزرگ صنعتی و تولیدی در ۱۰ سال اخیر در گیلان، خود سبب افزایش آمار بیکاری در این استان شده است.

در سالهای اخیر با توجه به کمرنگ شدن حمایتهای قانونی و با وجود قراردادهای موقت و عدم استمرار اشتغال در واحدها و کارگاههای صنعتی و وجود شرکتهای خدماتی و پیمانی، علاوه بر مشکلات معیشتی کارگران، بیکاری هم به این مقوله اضافه شده است و جامعه کارگری علاوه بر این مشکلات، از اجرایی نشدن قوانین حمایتی از سوی دولت نیز رنج میبرند.

کارگر یکی از واحدهای صنعتی واقع در شهرک صنعتی با بیان اینکه علاقهای به معرفی خود و واحد صنعتی و حتی شهرک صنعتی که در آن به کار مشغول است ندارد، گفت: نزدیک به چهار ماه است که حقوقی دریافت نکردهایم البته به روند نگرفتن حقوق دو تا سه ماهه عادت داریم اما در این وضعیت با اوضاع گرانی که در جامعه حکم فرماست امرار معاش به سختی انجام میشود.

این کارگر با بیان اینکه کار در واحدهای صنعتی گاه بسیار سخت و طاقت فرسا است، افزود: دریافت نکردن حقوق انگیزه و مجال کار کردن را از ما میگیرد و گاه مشکلات فراون معیشتی در زندگی موجب بی انگیزه شدن در انجام کارها میشود.

وی گفت: صاحب دو فرزند هستم و گاه از فرط شرمندگی نزد خانوادهام، ساعتها با وجود خستگی در خیابانها راه میروم.

وی با بیان اینکه کارگران شرایط سخت و مشکلاتی که واحدهای صنعتی با آن دست و پنجه نرم میکنند را به وضوح میبینند، افزود: این امر که امروز مشکلات فراوان در حوزههای مختلف سبب رکود در تولیدات و عدم ادامه حیات کارخانه های گیلان شده است کاملا” پیداست اما از مسئولان انتظار حمایت و رسیدگی داریم.

در ادامه خبرنگار ما باب گفتوگو را با یک کارگر ساختمانی باز میکند. در اوایل صحبت او از اینکه نام و تصویرش در خبر درج شود به شدت نگران است اما به تدریج آسوده خاطر میشود و از شرایط طاقتفرسای کار در فصل سرما گلایه میکند اما در میان صحبتش میگوید: شکر خدا در این روزهای سرد زمستانی که کار ساختمانی راکد است بیکار نیستم و تنی سالم دارم و میتوانم هرچند به سختی معاش زندگی را تا حدی فراهم کنم.

وی با بیان اینکه هنوز از سوی کارفرمای خود بیمه نشده است، میگوید: هر شب که از سرکار به خانه باز میگردم خدا را شاکرم که در حین کار دچار حادثهای نشدهام زیرا تمام چشم امید خانوادهام به درآمد روزمزدی است که به خانه میبرم.

این کارگر ساختمان با اشاره به اینکه از سوی کارفرما تا هفته های آینده قول بیمه شدن را گرفته است اظهارکرد: کاش مسئولان جامعه نگاه ویژهتری به کارگران داشتند.

راننده تاکسی مرکز شهر رشت یکی دیگر از کارگرانی بود که با خبرنگار ما هم کلام شد، وی خود را محمد معرفی کرد و افزود: نزدیک به ۲۰ سال در خط تولید شرکت صنایع ابریشم گیلان کار میکردم در آن دوران شرکت دوران درخشانی را میگذراند و در سه شیفت به طور مستمر فعالیت داشت.

وی اظهار کرد: شرکت صنایع ابریشم گیلان در تولید نخ ابریشم یکی از شرکتهای مهم کشور و خاورمیانه بود اما بهتدریج با مشکلات زیادی رو به رو شد.

محمد در ادامه سخنان خود را با اندوهی وصف ناپذیر ادامه میدهد و میگوید: شرکت با ورشکستی مواجه شد و تعداد قابل توجه ای از کارگران که همگی سرپرست خانوادههای چند نفره بودند از کار بیکار شدند و شرکت به بخش خصوصی واگذار شد.
وی افزود: بخش خصوصی با یک چهارم نیروی انسانی دوران قبل در مدت زمان کوتاهی فعالیت کرد و بعد از چندبار دست به دست شدن در بین سهامداران مختلف بخش خصوصی با تعطیلی کامل مواجه شد.

محمد افزود: در آن دوران نیمی از کارگران با داشتن سوابق بالا خود را باز خرید کردند و گروهی زودتر از موعد، بازنشسته، گروهی اخراج و به بیمه بیکاری معرفی شدند که در مقطع کوتاهی به آنها بیمه بیکاری تعلق گرفت.

وی میگوید: بعداز پایان دوره بیمه بیکاری برای ادامه سابقه بیمه مجبور شدم خود پرداخت بیمه را ادامه دهم و حال برای امرار معاش زندگی ام با شرایط میانسالی و با سابقه بالای خدمت مجبور به مسافرکشی هستم و با مشکلات فراوان گرانی بنزین و خرابی جاده ها و مخارج بالای ماشین دست و پنجه نرم میکنم.

محمد حال با دیدگانی پر از اشک میگوید: به مسئولان بگویید از ما که گذشت به فکر جوانان باشید.

مشکلات کارگران در جامعه امروزی فراتر از حدی است که تصور میشود و نبود ارگانهای حمایتی و حتی گاه نادیده گرفتن حق و حقوق انسانی کارگران را آزار میدهد.

در این میان، گاه مسئولان دستگاهها در استان حتی حاضر به مصاحبه درباره مشکلات کارگران نیستند و اعتقاد بر این دارند مشکلات کارگران به آنها مربوط نمیشود و نوشتن درباره اینگونه مسائل فایدهای ندارد.
بخشی ازیک گزارش تسنیم بتاریخ۱۲دی

***
حمله ماموران شهرداری تهران به یک لبو فروش!

لبو فروش و گل فروش بخشی از هویت شهر هستند. کسی از دیدن آنها احساس آزردگی نمی کند و معبری را هم نمی بندند.
برخورد ماموران شهرداری تهران با یک لبو فروش در خیابان جمهوری تهران با واکنش منفی افکارعمومی رو به رو شد.

دست فروشان، اقلام مختلفی را عرضه میکنند و هر چند حرفه یا مشغولیت آنان به لحاظ قانونی و ضوابط شهری رسمیت ندارد اما نگاه جامعه به آنان از سر کین و آن گونه نیست که انگار در حال ارتکاب جرم بیّنی هستند و می توان گفت در موارد بسیاری هم دلانه است.

این نگاه خاصه به یک «لبو فروش» یا « دخترکی گل فروش» یا « پیرمرد واکسی» مهربانانه تر است تا دست فروشان دیگر.
اگر چه دیگران نیز در پی کسب لقمه ای نان و برای تامین هزینه های خانوار به کاری روی آورده اند که شغل واقعی به حساب نمی آید ودر زمره «مشاغل کاذب» تعریف می شود.

چرا که هر چند فرد را از بیکاری می رهاند و درآمدی برای او به همراه دارد اما پایدار نیست ، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار ندارد و از آن طرف مالیات و عوارض هم نمی پردازد و در کنترل و پایش یک صنف مشخص نیزتعریف نمی شود و چون در بطن خود پای بند نبودن به قوانین و ضوابط شهری را در بر دارد به رسمیت شناخته نمی شود.

عکس منتشر شده از حمله ماموران شهرداری تهران به یک لبو فروش

منبع:عصرایران


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.