تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران و معادن همکار و طزره!

kargar-madan

سریال تجمعات اعتراضی کارگران کارخانه کنتورسازی ایران!

درگیری در کارخانه واقدام به خودکشی یکی از کارگران!

کارگران کارخانه کنتور سازی ایران در قزوین چند وقتی هست که درگیر اعتراض و رفت و آمد برای دریافت مطالبات خود هستند، رفت و آمد هایی که از تداوم و تکرر زیاد به امری روزمره و عادی بدل شده است؛ تقریبا هر روز عده ای از این کارگران تجمعی اعتراض آمیز در کارخانه یا مقابل اداره کار استان ترتیب می دهند. همین چند روز پیش هم حدود پنجاه نفر از آن ها در مقابل ساختمان استانداری حاضر شدند و شکایات خود را مستقیما به این نهاد ارجاع دادند.

در ادامه این روند ظهر امروز۱۴دی، پس از بحث و گفتگو با معاونت مالی کارخانه که در این مدت معمولا مسئولیت پاسخگویی و رفع و رجوع اعتراضات به عهده آن بوده، چند تن از کارگران کارخانه با شدت گرفتن اعتراضات و درگیری های لفظی اقدام به شکستن شیشه و حرکت های این چنینی در بین خود کرده اند و یکی از کارگران نیز تحت فشارهای عصبی به بیمارستان منتقل شده است. کارگر دیگری هم که قصد داشت خودش را از بالکن یکی از طبقات پایین بیاندازد توسط کارگران دیگر از صحنه دور شد؛ این صحنه های تلخ نشان از فقدان یک تکه مهم از پازل بین کارفرما و کارگر را دارد و آن تکه امنیت شغلی ست؛ تیتر مهمی که عدم وجود آن سر منشا بسیاری از مشکلات در این حوزه است.

به گزارش۱۴دی صدای قزوین،هنوز اعتراض ها ادامه داشت که هفته پیش روزنامه ولایت مطلبی را با مضمون حل شدن مشکلات و دریافت حقوق معوقه این کارگران درج کرد.

درهمین رابطه،یکی از کارگران رسمی این کارخانه گفت: ماجرا از این قرار است که ۴۰ روز پیش، پس از گسترش دامنه اعتراضات و تجمعات نهایتا به منظور حل مشکلات این کارخانه و رسیدگی به درخواست کارگران مقرر شد جلسه ای با حضور عسکری فرماندار البرز و معاون وی و همچنین نماینده کارگری و دادستانی برگزار شود که این اتفاق هم افتاد و نتیجه جلسه این بود که علی عاملی مدیر عامل کارخانه بزرگ کنتور سازی در روز های مشخصی از ماه معوقات مالی کارگران را پرداخت کند. این موضوع به شکل صورت جلسه ای در آمد که حاضرین در جلسه تاکید بر الزام اجرایی شدن آن داشتند. اما حالا با سپری شدن موعد مقرر، این قول و قرار ها عملی نشد و کشمکش ها حول آن تا به امروز طول کشیده است.

این فعال کارگری ادامه داد: این اعتراض ها صرفا به کارگران حاضر و مشغول به فعالیت در کارخانه مربوط نمی شود، چرا که بازنشستگان این واحد صنعتی نیز با مشکلات عدیده در زمینه دریافت سنوات و همچنین حق بیمه مواجه هستند؛ حق سنوات کارگران که معمولا از قرار ۴۵ روز در سال پرداخت می شود، به ۱ ماه تقلیل پیدا کرده و از طرفی به جای پرداخت یک باره حق سنوات که امکان استفاده و بهره برداری مالی و یا سرمایه گذاری برای کارگر را فراهم کند حدود نیمی از این مبلغ آن هم به طور تقسیط شده و در طول یک سال پرداخت می شود که از اساسی ترین بندهای اعتراض کارگران بوده که موجبات خشم و ناراحتی آن ها را به وجود آورده است.

باخبر شدیم ظهر امروز و در ادامه این روند پس از بحث و گفتگو با معاونت مالی کارخانه که در این مدت معمولا مسئولیت پاسخگویی و رفع و رجوع اعتراضات به عهده آن بوده، چند تن از کارگران کارخانه با شدت گرفتن اعتراضات و درگیری های لفظی اقدام به شکستن شیشه و حرکت های این چنینی در بین خود کرده اند و یکی از کارگران نیز تحت فشارهای عصبی به بیمارستان منتقل شده است. کارگر دیگری هم که قصد داشت خودش را از بالکن یکی از طبقات پایین بیاندازد توسط کارگران دیگر از صحنه دور شد؛ این صحنه های تلخ نشان از فقدان یک تکه مهم از پازل بین کارفرما و کارگر را دارد و آن تکه امنیت شغلی ست؛ تیتر مهمی که عدم وجود آن سر منشا بسیاری از مشکلات در این حوزه است.

رضا عسکری فرماندار البرز درباره مشکلات این کارخانه این طور توضیح داد: ۲ اقدام اساسی در رابطه با این کارخانه در دستور کار قرار دارد: اول احیای مطالبات کارفرمای این کارخانه چه از دولت و چه نهاد های دیگر است که در حال پیگیری ست تا با محقق شدن آن مطالبات کارگران هم پرداخت شده و دلگرمی به آنها بازگردانده شود و دوم اولویت ارایه تسهیلات به این کارخانه است تا بتواند بدهی های خود را پرداخت کند و تغییراتی در داخل کارخانه بدهد.

فرماندار قدیمی ترین شهر صنعتی کشور ادامه داد: حفظ اشتغال از اولویت های مهم درباره کارخانه کنتور سازی ست؛ تلاش می کنیم کار به بیمه بیکاری و یا بازنشستگی های پیش از موعد ختم نشود، چرا که این اتفاق به ضرر کارگرانی خواهد بود که سال ها در آن واحد زحمت کشیده اند. لذا تلاش بر این است تا با تامین منابع و تسهیلات این کارخانه به شکل صحیح و بدون داشتن معوقات مالی کارکنان، به فعالیت خود ادامه دهد. اما در صورتی که این امر به هر دلیلی محقق نشود، تمام توان خود را برای رسیدگی به حقوق بازنشستگان و کارگران این کارخانه و پرداخت مستقیم دستمزد ها به خود افراد به کار خواهیم بست.

با همه این تعابیر و تفاسیر و مشکلاتی که در بطن کارخانه جریان دارد نکته قابل توجه، وضعیت نسبتا مناسب این کارخانه در بازار بورس است؛ کارخانه ای با این حجم از مشکلات و اعتراض هر روزه کارگران، در بازار بورس و سرمایه حداقل موقعیت بدی ندارد.

دلیل این تضاد و تناقض را از عسکری پرسیدیم، او در جواب گفت:خریدار عمده محصولات این کارخانه وزارت نیرو و در واقع خود دولت است؛ پر واضح است که شاخص بورس هم با دو فاکتور اصلی تولید و فروش سر و کار دارد. مشکل این کارخانه عدم بازگشت نقدینگی است؛ چرا که به دلیل رکود حاکم و مشکلات مالیِ گریبان گیرِ دولت، درآمد حاصل از فروش محصولات به کارخانه باز نمی گردد و این مسئله در کنار مشکلات دیگر به ناتوانی های مالی این واحد صنعتی در پرداخت ها و تامین خدمات دامن می زند.

عسکری در پایان گفت: با توجه به زیر ساخت های عظیم و سابقه فعالیت طولانی کارخانه کنتور سازی ایران، قطعا با فراهم شدن زمینه دریافت این مطالبات و بازگشت نقدینگی به چرخه مالی کارخانه، قسمت اعظمی از مشکلات آن حل خواهد شد.
هر چه باشد مبحث نقدینگی و به طور کلی ابعادِ مالی یک واحد تولیدی، صنعتی و یا خدماتی، پیستون و نیروی محرک آن مجموعه است؛ حالا انگار مدتی ست که پیستون های کارخانه کنتور سازی نیاز به روغن کاری دارد و لازم است نهاد های مربوط پیش قدم شوند و تا دیر نشده نسخه ای برایش بپیچند که این کارخانه به سرنوشت واحد های صنعتی دیگر استان دچار نشود.

***
اعتصاب کارگران معدن همکار شهرستان راور دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالباتشان!

پس از آنکه در دو روز گذشته شاهد اعتصاب گسترده کارگران معادن شهرستان های زرند و کوهبنان در پی عدم پرداخت حقوقشان بودیم، دامنه این اعتصاب به معدن همکار راور هم کشیده شد.

امروز۱۴دی، کارگران معدن همکار شهرستان راور هم به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات و عدم پرداخت ۵۰ درصد حقوق ماه گذشته دست به اعتصاب زدند و تمام کارگران این معدن به نشانه اعتراض از رفتن به داخل تونل های حفر ذغال خودداری کردند و خواهان پرداخت حقوق خود شدند.

به گزارش۱۴دی کاروانسرا،پس از آنکه در دو روز گذشته شاهد اعتصاب گسترده کارگران معادن شهرستان های زرند و کوهبنان در پی عدم پرداخت حقوقشان بودیم؛ کارگران معدن همکار شهرستان راور هم به دلیل تاخیر در پرداخت مطالبات و عدم پرداخت ۵۰ درصد حقوق ماه گذشته، امروز اعتصاب کردند.

بر اساس گزارش های بدست آمده، تمام کارکنان این معدن به نشانه اعتراض از رفتن به داخل تونل های حفر ذغال خودداری کردند و خواهان پرداخت حقوق خود شدند.

یک فعال کارگری در اینباره می گوید: یک سالی است “شرکت معادن ذغالسنگ کرمان” از “شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران” جدا شده و به “صندوق بازنشستگان صنعت فولاد” واگذار شده است؛ ارگانی که خود ورشکسته هست و مشکل مالی دارد چگونه می تواند شرکت معادن زغال سنگ کرمان را حمایت کند؟

یکی از کارگران می گوید: معدن همکار بزرگترین مجموعه تولیدی راور است و در حال حاضر حدود ۹۰ درصد کارکنان آن، شهروندان راوری هستند که می طلبد نمایندگان مجلس و مسئولان شهرستان در این رابطه چاره اندیشی کنند، چرا که این کارگران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

***
۵۰۰ کارگر معدن طزره در دومین روز اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت دوماه ونیم حقوقشان دست به تجمع همزمان مقابل ساختمان معدن و فرمانداری زدند!

حدود ۵۰۰ کارگر معدن ذغال سنگ البرز شرقی (واقع در منطقه طرزه استان سمنان) برای دومین روز در اعتراض به معوقات مزدی مقابل ساختمان ستاد مرکزی این معدن و فرمانداری دامغان تجمع کردند.

به گزارش۱۴دی ایلنا،کارگران معادن ذغال سنگ البرز شرقی با اعلام این خبر گفتند: صبح امروز ۱۴دیماه، بیش از پانصد نفر از همکاران آنها در معدن ذغال سنگ طزره در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی خود تجمع برپا کردند.

معدن طزره یکی از معادن البرز شرقی محسوب میشود و از قرار معلوم کارگرانی که در این واحد معدنی مشغول کارند بابت نیمی از مزد مهرماه و تمامی مزد ماههای آبان و آذر طلبکارند.

از قرار معلوم در تجمع امروز حدود۲۰۰ نفر از کارگران از ساعت ۷صبح و تا پایان ساعت کاری در مقابل ساختمان اداری معدن در شاهرود تجمع کردند و مابقی کارگران نیز که در دامغان ساکن هستند به دلیل بعد مسافت همزمان در مقابل فرمانداری تجمع کرده اند.

گفته می شود که همه این کارگران روز گذشته نیز با برپایی اجتماع اعتراضی در این واحد معدنی خواستار پرداخت مزد خود شده بودند.

به نقل از کارگرانی که در اجتماع اعتراضی امروز شرکت داشته اند به آنها گفته شده است دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی آنها پرداخت نشدن همه مطالبات معوقه معدن ذغال سنگ البرز شرقی از سوی شرکت ذوب آهن بوده است.

توسط -

سایت ملیون ایران در تاریخ

یک دیدگاه

  1. بار کج به منزل نمیرسه! منتظر عاقبت کار مسئولین کنتور هستم، مدیرعامل و معاونینش باید هم این دنیا و هم به درگاه خدا پاسخگو باشن.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل