دکتر مجتبی شمسی‌پور رییس انجمن شیمی ایران: مدیریت علم و فناوری کشور در شان بدنه علمی نیست/ ۲۰ هزاردانش آموخته دکتری بیکار داریم

چهارشنبه, 7ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

farare-maghzha

دانشمند برجسته بین‌المللی ایران در حوزه شیمی، با تاکید بر این که دستیابی به فناوری با چشم‌پوشی از علم و پژوهش که از سوی برخی در کشور دنبال می‌شود، رویکردی کاملا غلط است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دانش‌آموخته دوره‌ PhD بیکار هستند که تقریبا هیچ یک از شرکتهای دانش‌بنیان برای جذب آنها اقدام نکرده‌اند.

به گزارش خبرنگار پژوهش ایسنا، دکتر مجتبی شمسی‌پور رییس انجمن شیمی ایران در افتتاحیه بیست و دومین سمینار شیمی تجزیه ایران با اشاره به وضعیت علمی کشور در حوزه‌های تولید علم افزود: از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا کنون بیش از دو میلیون مقاله علمی چاپ و منتشر شده است که ۳۱ هزار مقاله آن مربوط به ایران است.

وی سهم ایران از تولید علم دنیا را ۱٫۵ درصد ذکر و اظهار کرد: این میزان سهم موجب شده است تا ایران در دنیا از لحاظ تولید علم در رتبه بیستم قرار گیرد.

شمسی‌پور با تاکید بر این که ترکیه در این شاخص در جایگاه هفدهم دنیا قرار دارد، خاطرنشان کرد: از ۳۱ هزار مقاله تولید شده از سوی ایران ۲۲ درصد آن مربوط به حوزه شیمی است که این میزان بالغ بر حدود هفت هزار و ۷۰۰ مقاله می‌شود.

برنده جایزه دانشمند برتر آیسسکو ادامه داد: رتبه ایران در حوزه‌ی شیمی دنیا ۱۷ است و ترکیه در این حوزه نیز بعد از ایران قرار دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه رازی با اشاره به وضعیت کشورهای آسیایی در تولید علم خاطرنشان کرد: در آسیا رتبه چین در تولید علم دنیا ۲، ژاپن ۵، هند ۱۰، کره جنوبی ۱۲، ترکیه ۱۷ و ایران ،۲۰ است.

شمسی‌پور همچنین به بیان برخی چالش‌های حوزه علم و فناوری در کشور پرداخت و یادآور شد: در حوزه علم شایسته‌سالاری صورت نگرفته است که این امر ناشی از نحوه مدیریت علم و فناوری کشور است.

چهره ماندگار شیمی ایران، با انتقاد از نحوه حمایت مسوولان متولی از علم و فناوری به تجربیات دنیا در این زمینه اشاره کرد و افزود: تجربیات دنیا نشان داده است که بدون حمایت و توجه به علم و پژوهش نمی‌توان به فناوری دست یافت ولی در ایران ما می‌خواهیم با چشم‌پوشی از علم و پژوهش به فناوری دست یابیم که این قابل تصور نیست.

وی با ابراز تاسف از این که در زمینه مدیریت علم و فناوری آن طور که باید تلاش نشده است، اضافه کرد: مدیریت علم و فناوری کشور در شان بدنه علمی کشور نیست و این در حالی است که ما به لحاظ مالی کمبود نداریم بلکه بودجه‌ها به صورت صحیح و مناسب هزینه نمی‌شود.

وی به تاکیدات وزارت علوم برای اختصاص ۱۵ درصد از کل بودجه‌های دانشگاه به امر پژوهش اشاره کرد و یادآور شد: دانشگاه‌ها تنها ۵ درصد از بودجه‌های خود را صرف پژوهش می‌کنند که از این میزان نیز سه درصد آن صرف هزینه‌های دیگر می‌شود.

شمسی‌پور، چالش بزرگ دیگر حوزه علم و فناوری را وجود پنج میلیون تحصیل کرده بیکار دانست و توضیح داد: در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر بیکار در میان فارغ‌التحصیلان دوره‌های PhD داریم.

وی با تاکید بر این که تقریبا هیچ کدام از شرکتهای دانش بنیان به سمت جذب این تعداد فارغ‌التحصیل دکتری حرکت نکرده‌اند، اظهار داشت: نمی‌توان کسی که قادر به تامین هزینه‌های زندگی او نیستیم را در کشور نگه داریم ؛ از این رو بسیاری از دانشجویان به خارج از کشور می‌روند و این به معنای فرار مغزها نیست بلکه مهاجرت است.

رییس انجمن شیمی ایران عدم توجه کافی به حوزه شیمی را از جمله چالش‌های این حوزه علمی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر کل صنایع شیمیایی کشور زیر نظر یکی از ادارات کل وزارت صنعت، معدن و تجارت اداره می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.