جلوگیری از انتقال بیماران زندانی افشین سهراب زاده و حمید بابایی به بیمارستان

پنجشنبه, 8ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

Afshin-Sohrabzadeh1_Fotor-765x510

عدم موافقت با انتقال افشین سهراب زاده به بیمارستان

مسئولین قضایی با اعزام یک زندانی سیاسی کرد مبتلا به سرطان به بیمارستان مخالفت کردند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، افشین سهراب زاده، زندانی سیاسی مبتلا به سرطان روده که در آبان ماه جهت معالجه از زندان میناب به تهران منتقل‌شده و بدون هیچ‌گونه درمان و رسیدگی به زندان میناب بازگردانده شده بود، بار دیگر درخواست کرده است با عمل جراحی وی در یک بیمارستان خصوصی، با هزینه‌های خانواده‌اش، موافقت کنند؛ اما با درخواست این زندانی کرد مخالفت شده است.

نیروهای امنیتی اعلام کرده‌اند که تنها در صورت همکاری این زندانی سیاسی با آن‌ها به وی اجازه درمان می‌دهند.

لازم به ذکر است که این زندانی سیاسی از جراحت‌های ناشی از شکنجه، خونریزی داخلی و بیماری سرطان روده رنج می‌برد.

پیش‌تر «کمیسیون پزشکی زندان‌های استان هرمزگان»، با ارسال نامه‌ای به مسئولین و دادستان شهر «میناب»، وضعیت این زندانی بیمار را بحرانی اعلام کرده بود اما «دادگستری استان کردستان» در آن زمان با اعزام به مرخصی درمانی او مخالفت کرده بود.

«افشین سهراب زاده»، اهل کرمانشاه در خردادماه ۱۳۸۹، توسط نیروهای «اداره اطلاعات شهر کامیاران» بازداشت و از سوی شعبه دوم «دادگاه انقلاب اسلامی سنندج»، به اتهام «محاربه» به ۲۵ سال در «زندان میناب» محکوم شد. وی در اسفندماه سال ۱۳۹۰، از «زندان مرکزی سنندج» به «زندان میناب» تبعید شد.

*****

hamid babai

خودداری زندان رجایی شهر از اعزام حمید بابایی به بیمارستان

خبرگزاری هرانا – مقامات زندان رجایی شهر کرج، با وجود دستور قضایی و تعیین وقت قبلی، از اعزام حمید بابایی به بیمارستان خودداری کردند. همسر این زندانی گفته که با درخواست مرخصی او نیز از سوی نهادهای امنیتی مخالفت شده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته حمید بابایی قرار بود با دستور قضایی برای مداوای مشکل شنوایی به بیمارستان “امام خمینی” فرستاده شود ولی با وجود گرفتن وقت قبلی، مقامات زندان از اعزام او خودداری کردند.

همسر این زندانی با اعلام این خبر در صفحه شخصی‌اش همچنین گفته است که برای چندمین بار با درخواست مرخصی حمید بابایی از سوی نهادهای امنیتی مخالفت شده است.

خانم پارساجو نوشته است که همسرش به دلیل پارگی پرده گوش دچار عفونت مزمن و پیش‌رونده شده و به توصیه پزشک باید شش ماه تحت درمان دارویی قرار بگیرد و در صورت عدم بهبود جراحی شود، “هرچند بخشی از شنوایی از دست رفته قابل جبران نیست”.

حمید بابایی روز سه شنبه بیست و نهم بهمن، پس از دو سال پیگیری، برای مداوای مشکل شنوایی، با موافقت نماینده جدید دادستان در امور زندانیان به بیمارستان اعزام شد. پزشک معالج پارگی پرده‌ی گوش تشخیص داده و با تجویز دارو گفته بود که باید هفته‌های آینده برای نتیجه‌ی آزمایش‌ها و تکمیل درمان به بیمارستان مراجعه کند.

در دو سال گذشته “خدابخشی” دادیار سابق ناظر زندان و نماینده دادستان با اعزام حمید بابایی مخالفت کرده بود.

این زندانی طی یک سال گذشته از ملاقات حضوری محروم بوده و یکی از دوستانش گفته است مسئولین زندان رجایی شهر از دریافت کتاب و دارو نیز در این بند جلوگیری می کنند.

حمید بابایی، روز ۲۲ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران برای دیدار خانواده توسط وزارت اطلاعات احضار، بازداشت و در دادگاهی کوتاه توسط قاضى صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقی، به اتهام جاسوسى و ارتباط با دول متخاصم، محکوم شد، این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شد.

او بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل شده بود، بابایى ٢٠ روز در انفرادى بند ٢۴٠ گذرانده و بعد از آن به بند ٢٠۹ منتقل و نهایتا بعد از تحمل ٣۵ روز انفرادى در تاریخ ٢۷شهریورماه ۱۳۹۲ وارد بند ۳۵۰ زندان اوین شد.

در جریان انتقال گروهی زندانیان از بند ۳۵۰ به بند هفت و متعاقبا هشت انتقال یافت. او پس از اعتراض به شرایط بند هشت اواخر بهمن‌ماه پارسال به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. او به تازگی از بند زندانیان عادی زندان رجایی شهر به سالن ۱۲ و محل نگهداری زندانیان سیاسی-امنیتی منتقل شده است.

حمید بابایى متاهل، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى است. او در سال ١٣٨۵ در رشته ریاضى از دانشگاه صنعتى شریف فارغ التحصیل شد و همان سال براى ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد رشته مهندسى صنایع وارد دانشگاه علم وصنعت ایران شد. وی موفق شده است که در سال ١٣٨۷ با معدل ١٨، از این دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسى ارشد شناخته شود.

نزدیکان حمید بابایى گفته اند که او هیچگونه فعالیت سیاسى در مدت حضور در خارج از کشور در پرونده خود نداشته و تنها به دلیل بى توجهى به درخواست تهدیدآمیز وزارت اطلاعات و طفره از همکارى با آنان بازداشت شده است.

این دانشجوی زندانی، در طول دوران بازداشت، تا امروز از انتخاب وکیل محروم بوده است. به گفته او، وکیل تسخیری نیز نه تنها به دفاع از وی نپرداخته، حتی در نقش بازجو برای وی ظاهر شده است.

بازداشت و محکومیت حمید بابایی به زندان، با اعتراضات گسترده دانشجویان و فعالان حقوق بشر در بلژیک مواجه شد. سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل و ایرانیان ساکن بلژیک، طی تظاهراتی در برابر سفارت ایران، خواهان آزادی حمید بابایی، از زندان جمهوری اسلامی شدند.

پیشتر دو دانشگاه در بلژیک، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان تجدید دادرسی و آزادی فوری این دانشجوی ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک شده‌ بودند.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.