«خواست سپاه و رهبری مجلس انقلابی است»

جمعه, 9ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

اصلاح‌طلبان برای لیست انتخاباتی گرد نامزدهای تائید صلاحیت شده می‌چرخند و اصول‌گرایان نامزدهای اضافی را به انصراف دعوت می‌کنند تا مجلس «همسو با رهبری» شکل بگیرد.

نماینده خامنه‌ای در سپاه پاسداران می‌گوید «مجلس انقلابی» که «در مقابل نفوذ تفکر غرب‌گرایی بایستد»، خواست سپاه و رهبر جمهوری اسلامی است. دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هم معرفی و انتخاب افراد «تابع ولایت» را وظیفه اصول‌گرایان دانست.

علی سعیدی پنجشنبه هشتم بهمن، اصلاح‌طلبان را به تلاش برای نفوذ در مجلس شورای اسلامی متهم کرد و گفت: «انقلابیون در مقابل توطئه‌ها و فتنه‌های آنان ایستاده‌اند.»

او در ادامه با بیان این‌که «غرب‌گراها به دنبال تشکیل مجلس معتدل و منفعل برای آینده هستند»، به صورت تلویحی از روحانی انتقاد کرد و گفت: «خواسته ما و رهبری مجلسی انقلابی برای ایستادن در مقابل نفوذ تفکر غرب‌گرایی است.»

حسن روحانی یک هفته قبل «مجلس اعتدالی» را آرزوی دولت عنوان کرده بود. این اظهارات با واکنش تند جریان اصول‌گرا و تعدادی از نمایندگان روبرو شد. جبهه پایداری، جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای، اظهارات روحانی را نقض بی‌طرفی دولت دانستند.

نماینده ولی فقیه در سپاه، اقدام شورای نگهبان را «جهادگونه» دانست و گفت: «مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آتی باید درشان و تراز انقلاب باشد». شورای نگهبان صلاحیت دست‌کم ۶۰ درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس و بیش از ۷۰ درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان را تائید نکرده است.

رهبر جمهوری اسلامی ۱۹ دی مواضع مجلس کنونی را «خوب» توصیف کرده بود. او همچنین شهریور امسال در دیدار با فرماندهان سپاه نسبت به «تلاش دشمن برای نفوذ در ارکان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نظام» هشدار داد و از معاونت اطلاعات سپاه خواست که این «مسئله را رصد و با آن برخورد کند».

اصول‌گرایان اضافی انصراف بدهند

در همین رابطه محمدعلی موحدی کرمانی، دبیر جامعه روحانیت مبارز وظیفه اصول‌گرایان را شناسایی نامزدهای «صالح»، «تابع ولایت فقیه» و «دلسوز نظام و انقلاب» برای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری دانست.

او عصر پنجشنبه هشتم بهمن، آمریکا را به تلاش برای نفوذ در مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی متهم کرد و گفت: «ما موظفیم که جلوی نفوذ آمریکا را بگیریم. مردم باید فکر کنند که چگونه باید راه نفوذ امریکا به مجلس را بست.»

نماینده پیشین خامنه‌ای در سپاه پاسداران، انتخاب افراد «تابع ولایت فقیه» و «دلسوز نظام و انقلاب» را مسئولیت مردم برای مقابله با نفوذ دانست و گفت: «باید بکوشیم افراد شجاع، عالم، پیرو امام و رهبری در خبرگان باشد تا برای رهبری تصمیم بگیرد».

دبیر جامعه روحانیت مبارز، با بیان این‌که شورای مرکزی ائتلاف اصول‌گرایان باید از میان۱۸۰ داوطلب معرفی شده از سوی گروه‌های مختلف ۳۰ نفر را به عنوان لیست نهایی انتخاب کند، از اصول‌گرایان خواست «اگر احساس کردند که با تعدد نامزد آسیب می‌بینند، برای رضای خدا به نفع لیست واحد کنار بروند».

غلامعلی حداد عادل هم از نامزدهای اصول‌گرایی که در لیست انتخاباتی قرار نگرفته‌اند خواست که انصراف بدهند تا «مردم بتوانند رأی متمرکزتری بدهند و از تشتت آرا جلوگیری شود.»

سخنگوی ائتلاف اصول‌گرایان سخنان حسن روحانی در باره عملکرد شورای نگهبان را «تشویش اذهان عمومی» دانست و از اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان خواست که «اگر شورای نگهبان حکمی داد، بپذیرند.»

اصلاح‌طلبان در جستجوی روزنه امید

در حالی که اصول‌گرایان برای رسیدن به یک فهرست ۳۰ نفره با تعدد داوطلب روبرو هستند، اصلاح‌طلبان همچنان امیدوارند که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تجدید نظر کند تا امکان ادامه حضور در انتخابات را داشته باشند.

در همین راستا “جبهه اعتدال‌گرایان و مستقلین” با صدور بیانیه‌ای از شورای نگهبان خواست که «جمع دیگری از کاندیداها را به صحنه انتخابات بازگرداند». رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم از ادامه رایزنی‌ها با نهادهای مسئول خبر داد و گفت که «ما تحت هر شرایطی در انتخابات می‌مانیم.»

محمدرضا عارف در شرایطی از باقی‌ماندن اصلاح‌طلبان تحت هر شرایطی در انتخابات خبر داد که پیش از این مجمع نیروهای خط امام اعلام کرده بود که این جریان امکان رقابت در هیچ یک از حوزه‌های انتخابیه را ندارد. حزب اعتماد ملی نیز روز هفتم بهمن، همایش انتخاباتی خود را تا مشخص شدن نتیجه رایزنی‌ها و تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان به تاخیر انداخت.

در همین راستا خبرگزاری تسنیم از سفر وزیر کشور به قم و دیدار او با برخی از مراجع مذهبی خبر داد. به گزارش تسنیم این دیدارها به صورت خصوصی و بدون پوشش رسانه‌ای صورت گرفت.
از: رادیو زمانه


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.