سیزدهمین روز اعتصاب غذای محمدعلی طاهری در زندان اوین

شنبه, 24ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

mohammad ali taheri

در سیزدهمین روز اعتصاب غذای محمدعلی طاهری، نگرانی‌ها نسبت به سلامتی بنیانگذار زندانی گروه عرفان حلقه افزایش یافته است. به گفته یکی از وکلا و مادر آقای طاهری، او از روز دهم بهمن ماه در اعتراض به عدم آزادی اش در موعد مقرر با وجود نقض حکم اعدام، دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدعلی طاهری طی ملاقاتی که روز سیزدهم بهمن ماه با یکی از وکلایش در زندان اوین انجام داده، گفته است که چند روزی است که به دلیل “رفتارها و مطالبی که به او گفته شده” دست به اعتصاب غذا زده است.

به گفته منابع هرانا پس از هیجدهم بهمن و عدم آزادی محمدعلی طاهری در موعد مقرر، اعتصاب غذای او با جدیت بیشتری و به صورت خشک ادامه پیدا کرده و با وخامت حال منجر به انتقال به بیمارستانی خارج از زندان شده است.

آقای طاهری روز چهارشنبه بیست و یکم بهمن و همزمان با یازدهمین روز و ادامه اعتصاب غذای تر مجددا به زندان اوین بازگردانده شده است.

گفتنی است حکم اعدام محمدعلی طاهری اواخر آذرماه از سوی شعبه ۳۳ دیوان عایل کشور نقض شد و پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارجاع شد.

علیزاده طباطبایی یکی از وکلای پرونده پس از نقض حکم و با توجه به تمدید نشدن قرار بازداشت اظهار امیدواری کرده بود که موکلش در موعد مقرر یعنی هیجدهم بهمن ماه آزاد شود.

مسئولین قضایی از آزادی آقای طاهری در موعد مقرر در حالی خودداری کردند که جمعی از هواداران او در مقابل منزلش و زندان اوین تجمع کرده بودند.

جمعی از هواداران محمدعلی طاهری نیز همزمان با سیزدهمین روز اعتصاب غذا در حمایت از او دست به تحصن و اعتصاب غذا در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی زده بودند که به بازداشت آنها انجامید.

محمدعلی طاهری بنیانگذار عرفان کیهانی یا حلقه در ایران، ۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۰ بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب به‌ اتهام “توهین به مقدسات”، “مداخله غیرقانونی در امور پزشکی و درمان بیماران”، “ارتکاب فعل حرام و رابطه نامشروع”، “استفاده غیرمجاز از عناوین علمی دکتر و مهندس”، “ضالّه بودن کتب و آثار”، به ۵ سال حبس، پرداخت ۹۰۰ میلیون تومان جزای نقدی و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

“افساد فی‌الارض از طریق منحرف کردن افراد”، دیگر اتهام طاهری بود که دادگاه به تحقیقات صورت گرفته در این بخش اشکال نقص گرفت و پرونده برای تکمیل تحقیقات به دادسرا ارسال شد. در نهایت، دادسرا پس از رفع نواقص، پرونده را مجدداً به دادگاه ارسال کرد و ششم اسفند ماه سال ۹۳ برای رسیدگی به این اتهام تعیین شد. اما با درخواست استمهال متهم، دادگاه برگزاری جلسه محاکمه را به تاریخ دیگری موکول کرد تا اینکه دادگاه اوایل اردیبهشت ماه امسال به این بخش از پرونده طاهری رسیدگی و حکم وی را صادر کرد.

حکم صادره با اعتراض وی به شعبه ۳۳ دیوان عالی کشور ارسال شد و در نهایت، دیوان حکم صادره را نقض کرد.

دستگاه امنیتی و قضایی، از سال ها پیش مقابله با آیین های معنوی ناسازگار با مفاهیم سنتی اسلام را در دستور کار قرار داده و بسیاری از رهبران و پیروان این گونه آیین ها را تحت تعقیب قرار داده است.

در جمهوری اسلامی ایران، از این آیین ها با عناوینی همچون “عرفان های کاذب” یا “عرفان های نوظهور” یاد
می‌شود.

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.