نگرانی از سلامت دو زندانی سیاسی در اعتصاب غذا

سه شنبه, 27ام بهمن, 1394
اندازه قلم متن

do zendani etesab ghaza

سازمان گزارش‌گران بدون مرز از مقام‌های ایران خواست سلامت عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی را که دست به اعتصاب غذا زده تضمین کنند. امیر گلستانی نیز که به دلیل نوشته‌هایش در فیسبوک زندانی است، اعتصاب غذا کرده است.

سازمان گزارش‌گران بدون مرز در اطلاعیه‌ای “رفتار غیرمسئولانه مقام‌های عالی‌رتبه ایران” با عیسی سحرخیز، روزنامه‌نگار زندانی را محکوم کرد. سحرخیز در اعتراض به رفتارهای مسئولان زندان اوین، از پنج روز پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

خانواده سحرخیز می‌گویند این روزنامه‌نگار در زندان تحت فشار قرار گرفته تا به “کارهای ناکرده” اعتراف کند. او در آخرین صحبت با خانواده گفته است: «یا بهشت زهرا بیایید دنبالم یا بیمارستان بقیه‌الله.»

گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید: «تلاش ماموران امنیتی سپاه پاسداران، وادار کردن این روزنامه‌نگاران به اعتراف‌های اجباری است تا تز علی خامنه‌ای مبنی بر “نفوذ سیاسی و فرهنگی آمریکا در کشور” را با ” کشف باند نفوذ آمریکایی در مطبوعات کشور” پیوند دهند.»

عیسی سحرخیر یکی از چهره‌های شناخته‌شده مطبوعات ایران است که پیش از این نیز بازداشت و زندانی شده است. مدیر نشریه توقیف‌شده “آفتاب”، آخرین بار در تاریخ ١١ تیرماه ١٣٨٨ بازداشت و در شهریور ماه همان سال از سوی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران به سه سال زندان به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” محکوم شد.

سحرخیز همچنین در تاریخ ١۴ مرداد ماه ١٣٩٠ برای فعالیت‌های مطبوعاتی پیش از دوران بازداشت اخیرش، به دو سال زندان محکوم شده بود. او که در زندان رجایی شهر زندانی بود، از بیماری‌های متعددی رنج می‌برد.

عیسی سحرخیز آخرین بار در تاریخ ١١ آبان ١٣٩۴به همراه سه روزنامه‌نگار دیگر از سوی اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شدند که تا امروز در بازداشت موقت بسر می‌برند.

اعتصاب غذای امیر گلستانی

امیر گلستانی به دلیل نوشته‌هایش در شبکه فیسبوک به ۷ سال زندان محکوم شده است. او از روز شنبه (۲۴ بهمن / ۱۳ فوریه) در بند ۸ زندان اوین دست به اعتصاب غذای تر زده است.

دلیل اعتصاب غذا، اعتراض او به عدم موافقت با آزادی مشروطش توسط دادستان تهران است. گلستانی اعلام کرده اگر ظرف ۱۰ روز به این تقاضا پاسخ داده نشود او اعتصابش را به اعتصاب خشک تبدیل خواهد کرد.

یک منبع نزدیک به امیر گلستانی به “کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران” گفت: «طبق قانون کسانی که متهم به توهین به مقدسات هستند پس از سپری شدن یک سوم دوران حبس خود می‌توانند تقاضای آزادی مشروط کنند و از آنجا که امیر ۳۱ ماه در حبس است و یکی از زندانیان خوب و آرام بوده، تقاضای آزادی مشروط کرده اما به دلایل نامشخص با آن موافقت نشده است. مسئولان فقط به خانواده‌اش گفته‌اند دادستان موافق نیست، اما دلیل عدم موافقت را هم اعلام نکرده‌اند.»

امیر گلستانی، متولد ۱۳۵۹، دیپلمه و فروشنده لوازم ورزشی به دلیل نوشته‌هایش در فیسبوک، روز ۲۹ مرداد ماه ۱۳۹۲ از سوی ماموران حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در محل کارش در بابلسر بازداشت شد. او ادمین یک صفحه فیسبوکی به نام “زندگی سگی” بود که در آن مسائل اجتماعی و سیاسی نقد می‌شد.

علاوه بر امیر گلستانی ۷ نفر دیگر در ارتباط با همین پرونده بازداشت شدند که در دادگاه انقلاب مجموعا به بیش از ۱۲۸ سال حبس محکوم شدند.

از: دویچه وله

be kanal site Melliun Iran bepeyvandid


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.