صدور احکام سنگین زندان علیه فعالین کارگری

یکشنبه, 2ام اسفند, 1394
اندازه قلم متن

eteraz kargaran6

صدور احکام سنگین زندان علیه فعالین کارگری در آستانه اعلام حداقل دستمزد سال ۹۵

درآستانه اعلام حداقل مزد برای سال ۹۵ که کارگران از ماه ها قبل به طور گسترده به شیوه های مختلف اعتراضی مجدانه خواهان افزایش آن متناسب با تأمین هزینه های زندگی بوده اند و در رأس این اعتراضات برای افزایش دستمزد، هفت تشکل کارگری طی بیانیه مشترکی اعلام کردند که باید حداقل دستمزد به بالای خط فقر یعنی ۳ میلیون و پانصد هزار تومان افزایش یابد، که این اقدام خود می تواند با پیوستن بخشهای مختلف دیگر کارگری به جنبشی وسیع و همبسته تبدیل گردد و از آنجا که در این مقطع حساس کارگران به طور ویژه توجه شان به موضوع افزایش حداقل مزد معطوف است و در صورت تأمین نشدن خواستشان یقینا اقدامات درخور را به کار خواهند گرفت، دستگاه قضائی که همیشه در کنار نهادهای دیگر در سرکوب کارگران شریک بوده، به منظور حفظ شرایط برده وار و پائین نگه داشتن دستمزدها از طریق صدور احکام سنگین زندان علیه فعالین کارگری به قصد ایجاد فضای رعب و وحشت برای جلوگیری از گسترش اعتراضات کارگری بخصوص بر سر خواست افزایش دستمزد با تمام توان به یاری دولت شتافته و اقدام به صدور احکام جدیدی نموده است.

داود رضوی از اعضای هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه وازچهره های فعال کارگری درتاریخ۲۸ بهمن ماه ۹۴ ازسوی دادگاه انقلاب شعبه ۲۶ بااتهاماتی ازقبیل اجتماع وتبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشوروایجاداخلال درنظم وآرامش عمومی ازطریق حضوردرتجمعات غیرقانونی محاکمه وبه ۵ سال حبس تعزیری محکوم گردید،ابراهیم مددی نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحداتوبوسرانی تهران وحومه نیزقراراست بااتهامات مشابه درسوم اسفند ماه درشعبه۲۶دادگاه انقلاب محاکمه شود.

عثمان اسماعیلی فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری درتاریخ۱۰و۱۱شهریورماه۱۳۹۴درشعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان به یکسال زندان تعزیری محکوم شد.

جعفرعظیم زاده دبیرهیئت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران به جرم فعالیت برای افزایش دستمزد به ۶ سال زندان محکوم گردیدوهم اکنون درحال گذراندن این حکم ضد کارگری است

مجموعه این واکنشهای شدید وگسترده شدن ابعاد بازداشتهاوحبس وزندانها،نشان از ناتوانی درپاسخگوئی به مطالبات کارگران ودستپاچگی ازگستردگی مقاومت واعتلاءجنبش کارگری دردفاع ازمنافع وزندگیشان را دارد که بی تردید بامقاومتها و مبارزات دامنه دارترووسیعترکارگران ناکارآمدیشان بیشترازپیش نمایان خواهدگشت.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هر گونه تعرض وسرکوب کارگران رابشدت محکوم میکند وخواستارلغواحکام صادره،منع تعقیب قضائی وآزادی فوری کارگران زندانی میباشد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران
۱ اسفند ۹۴

***
بیکاری بیش از ۳۰۰کارگر در پی تعطیلی معدن چشمه پودنه کوهبنان

چند روزی است که معدن زغال سنگ چشمه پودنه شهرستان کوهبنان به علت مشکلات امنیتی و مالی و در آستانه سال جدید تعطیل شده است .

به گزارش ۲اسفند۷۲عارف،این معدن بعد از حادثه دلخراش سال ۹۲ که منجر به کشته شدن ۳ معدنکار شد به دلیل رعایت نشدن نکات امنیتی به حالت نیمه تعطیل درآمد و فقط بخش هایی از آن همچنان در چرخه اقتصادی ماند.

بعد از این حادثه و در پی اعتراض و اعتصاب کارگران این معدن چند تن از کارگران اخراج شدند و این روند به بهانه های مختلف از سوی مسئولین معدن ادامه پیدا کرد تا زمانی که حقوق معوقه این زحمتکشان به بیش از ۶ ماه رسید و مسئولین معدن علناً اعلام کردند که امکان پرداخت حقوق کارگران را ندارند و نمی توانند با این وضعیت این معدن را مدیریت کنند.

با این حال کارگرانی که نمی دانستند چه کار باید انجام دهند و دستشان از همه جا کوتاه بود و صدایشان را هیچ کس نمی شنید تدبیر را در ماندن دانستند و اعلام کردند حاضریم حتی بدون دریافت معوقات و حتی به صورت درصدی از حقوق ماهانه سر کار حاضر باشیم تا اینکه معدن به کلی تعطیل نشود.

و برای این اقدام حدود یک ماه تعداد زیادی از کارگران باقی مانده این معدن صبح ها با حضور در محوطه معدن و پوشیدن لباس کار این موضوع را اعلام می کردند تا شاید کسی به فکر آنها نیز بیفتد که البته هیچ اتفاقی نیفتاد و کفه ترازو به سمت مسئولین معدن چربید و قریب به ۳۰۰ کارگران این معدن از کار بیکار شدند.

یکی از کارگران اخراج شده این معدن گفت : به دلیل برخی کارشکنی های انجام گرفته در طول این دو سه سال و عدم پرداخت به موقع بیمه کارگران ، شرکت بیمه نیز در زمان بیکاری معدنکاران جوابگوی آنها نیست و معلوم نیست که این معدنکاران سال جدید را چگونه آغاز خواهند کرد .

حرف یکی از این کارگران معدن بقدری برایم سنگین بود که بیان آن نیز سخت است ؛ او که صاحب سه فرزند است گفت «حاضرم در معدن و زیر آوار بمیرم تا اینکه دست خالی و در این وضعیت اقتصادی به خانه بروم و نگاهم را از شرم از زن و بچه هایم بدزدم».

به گزارش امروز ایلنا درهمین رابطه، با گذشت نزدیک به دو ماه از توقف فعالیت معدن چشمه پودنه در شهرستان کوهبنان استان کرمان، هنوز برای پرداخت معوقات مزدی و مقرری بیمه بیکاری ۲۵۷ کارگر این واحد معدنی اقدامی صورت نگرفته است.

براساس این گزارش،این اتفاق نیمه دوم دی ماه سال جاری زمانی اتفاق افتاد که شرکت «تکافر سپاهان» در مقام پیمانکار استخراج فعالیت خود را متوقف کرد و در نتیجه ۲۵۷ کارگر در دو مرحله بابیش از ۵ ماه معوقات مزدی بیکار شدند.

ظاهرا مشکلات مالی و آنچه که غیر اقتصادی بودن روند بهرهبرداری از این واحد معدنی عنوان میشود دلیل وضعیت پیش آمده و در بیکاری و سرگردانی کارگران است.

در زمینه معوقات حقوقی کارگران معدن چشمه پودنه نیز گفته میشود؛ هنوز از دستمزد پرداخت نشده ماههای مرداد، شهریور، مهر، آبان، آذر و باقیمانده مزد دی ماه سال جاری خبری نیست.

علاوه بر این هنوز دریافت مقرری بیمه بیکاری کارگران اخراجی معدن چشمه پودنه در اداره کار کوهبنان فراهم نشده است وکارگران در شرایط بدی مالی به سر میبرند.

همین منبع امروز طی گزارشی دیگر می افزاید، پس از گذشت بیش از دو ماه از توقف فعالیت معدن چشمه پودنه در جلسهای که استانداری کرمان برای رسیدگی به وضعیت این واحد معدنی برگزار شده بود در مورد پرداخت معوقات مزدی کارگران و از سرگیری فعالیت معدن چشمه پودنه تصمیم گیری شد.

به گفته کارگران معدن تعطیل شده چشمه پودنه در جلسه صبح امروز که تا حوالی ظهر ادامه پیدا کرد، مقرر شده است که معوقات مزدی آنها طی سه قسط پرداخت و در نهایت معدن چشمه پودنه از اول اردیبهشت ۹۵ بازگشایی شود.

گفته می شود که در این جلسه به غیر از اعضای شورای تامین مدیر یت معدن، پیمانکار معدن و نمایندگان کارگران و سازمان تامین اجتماعی نیز حضور داشتند.

برپایه این گزارش بنقل از کارگران،طبق مصوبه این جلسه قرار است مطالبات مزدی و حقوقی ۲۵۷ کارگر معدن چشمه پودنه به ترتیب در سه نوبت زمانی چهارم اسفند ( ۴۰ درصد)، پانزدهم اسفند (۴۰ در صد) و بیستم فروردین (۲۰ در صد) پرداخت شود.

این کارگران میگویند: که هرکدام از آنها مبلغی در حدود شش تا هفت میلیون بابت مزد ماههای (شهریور، مهر، آبان و آذر) و پایان کار ۹۳و ۹۴ و عیدی ۹۴ طلبکارند.

در مورد حقوق بیمه پرداخت نشده کارگران معدن چشمه پودنه نیز گفته میشود که کارفرما به شیوهای مشابه پرداخت بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را آغاز کرده است و بنابراین از این پس نباید در تمدید دفترچه بیمههای کارگران و اعضای خانوادههای آنها مشکلی پیش بیاید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.